Gå til innhold

Pentium 4 5 og 6

Gef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, greit nok med mer power. Men er egentlig mer keen på å få mer effektiv minne teknologi og større bus. Båndbredde er ett mye større problem nå i de siste 2-3 åra enn faktisk power. Med minne teknologi så kunne jeg ha tenkt meg å ha sett en shared memory technologi(alle enheter bruker samme minne)

Lenke til kommentar
Hmmm, greit nok med mer power. Men er egentlig mer keen på å få mer effektiv minne teknologi og større bus. Båndbredde er ett mye større problem nå i de siste 2-3 åra enn faktisk power. Med minne teknologi så kunne jeg ha tenkt meg å ha sett en shared memory technologi(alle enheter bruker samme minne)

Jamen leser du ikke posten? Det står jo 800MHz quad pumped bus, Hyper-Threading. Når det kommer da vil vi få bedre glede av dobble DDR 400 kanalene. Q2 2003 vil det komme P4 2.4/2.6/2.8/3.0 med 800MHz, april kommer 3.2.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på en SERIØS økning av båndbredden. Slik at det faktisk er mulig å ha shared minne for alt av utstyr i pcen. Å øke mhz på busen hjelper ikke til det. Husk på at prosessorens hastighet øker også, det vil si at prosessoren trenger mer båndbredde. Jeg tenker på ny teknologi jeg. Noe som lignende det vi kan se i noen av de nye consolene(Gamecube bla. Xbox gjør det nesten :) )

Greia er at hvis man skal gjøre fancy stuff mellom prosessoren og grafikk kort nå, så må informasjonen overføres fra videominne og til main memory. Dette er pain in the ass for å si det mildt. Hvis vi hadde fått ett universelt minne for hele pcen(dvs. no more videomemory) så hadde de effektene du ser i spill i dag vært småtteri! Skys the limit! ;)

Lenke til kommentar

Ser lovende ut! Like lovende som AMD's roadmap etter min mening.

Akkurat navnene (Pentium 5 og 6) sier meg egentlig lite da de er basert på Pentium 4-arkitekturen (intels 7'ende generasjon kjerne). Navnene er jo bare markedsføring.

Intel har jo lenge brukt navnet (og mindre endringer som L2-cache, produksjonsprosess, SSE-tillegg osv) som påskudd for å kalle prosessoren noe nytt. (Akkurat som Pentium Pro som gikk igjennom en del navneskifter og mindre endringer og endte opp med navnet Pentium III til slutt. (intel's 6. generasjon kjerne)

Ellers så ser det imponerende ut med tanke på når de vil innføre ny produksjonsprosesser (90 og 65nm) og med tanke på L2-cache størrelsen. L2 er noe pentium 4-kjernen trenger sårt.

I år og neste år er det nok AMD's 8'ende generasjon kjerne jeg tror vil imponere mest. Deretter kan nok intel hente igjen forspranget på råe MHz og økning av L2-cachen.

Lenke til kommentar
Og jeg klarer fremdeles ikke å overbevise en idiot i klassen min om at Pentium 5 ikke har kommet ut.

Han sier hele tiden at en kamerat av han har det.

:lol: kan den idioten noe om pc?? Vel nå kan du bare vise ham dette bilde...så blir han kanskje overbevist???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...