Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin vil ikke boote inn i os med raidkontroller koblet til.

Anbefalte innlegg

Med stor glede fikk jeg mitt nye hovedkort igår. Asus P5M2P-E/4L Monterte alt sammen koblet på disker til hovedkortet var fult. Prøvde å installere os med dette oppsettet. Fungerte fint, problemet kom når jeg skulle koble på resten av diskene. Satte først kontrolleren i øverste pci-e sporet. Maskinen starter kommer forbi post får opp highpoint biosen og kommer forbi den, men etter det blir skjermen svart og bare en hvit strek som blinker oppe i venstre hjørne. Alt virker helt fint om jeg ikke har kontrolleren koblet til. Håper på at noen har erfaring med noe lignende.

Heatseeker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med stor glede fikk jeg mitt nye hovedkort igår. Asus P5M2P-E/4L Monterte alt sammen koblet på disker til hovedkortet var fult. Prøvde å installere os med dette oppsettet. Fungerte fint, problemet kom når jeg skulle koble på resten av diskene. Satte først kontrolleren i øverste pci-e sporet. Maskinen starter kommer forbi post får opp highpoint biosen og kommer forbi den, men etter det blir skjermen svart og bare en hvit strek som blinker oppe i venstre hjørne. Alt virker helt fint om jeg ikke har kontrolleren koblet til. Håper på at noen har erfaring med noe lignende.

Heatseeker

Har ikke erfaring med akkurat det hovedkortet, men vanligvis er det jo slik i bios at du må velge prioritet for alle diskene, inkludert raidsettene. På et Gigabytekort jeg har driter den i innstillingene i bios og booter fra disken med NTLOADER på en SCSIdisk på et PCIspor uansett om det er bare den som finnes, er det flere SCSIdisker må de selvfølgelig prioriteres i BIOS. Men på ASUs hovedkortene mine må man være pinlig nøyaktig med prioritering av diskene og stille klart inn hvilken disk eller raidrekke det skal bootes fra. Selv om den i post leser opp raidrekka og alt ser OK ut så er det ikke sikkert BIOS vet at det skal bootes fra den. Men kanskje jeg misforstår, du har kanskje ennå ikke åpnet raidbiosen på det nye kortet? Der må du bestemme hvilket disker som skal være med i en stripe (om du skal ha raid 0 1 om de skal være bootbare og lignede. Hvis det er en helt ny rekke må du formatere hele raiddisken som en normal disk i XP-kontoll.. /datamaskinbehandling/ diskbehandling som aktiv primærdisk hvis du skal boote fra den og installere systemet på den?? Var det svar?? Du kommer inn i Highpointbiosen ved hjelp en ordre Ctrl + en annen tast, men det kan hende den muligheten bare varer noen sekunder i post.

Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt kan også oppfattes slik at du allerede har et system som fungerer på maskina på IDE , SATA eller enhanced SATA og at dette slutter å fungere når du setter raidkontrolleren i. Biosen leter altså etter NTLOADER og/eller tilsvarende på diskene på denne kontrolleren. Du skulle selvfølgelig installere Highpointdriverne i OS. Noen få ganger hender det at man må lete seg fram til en rekkefølge av tilleggskortene på PCI-sporene, f.eks hvis du har ett SCSI-kort og et annet Raid-kort på (som denne Highpoint-kontrolleren). maskina vil da prøve å boote fra det kortet som har høyest prioritet i rekkefølgen på PCI-sporene. dette er riktignok litt gammeldags. Antakelig kan du bare gå inn i bios, definere hvilken disk det skal bootes fra (på Asus må det skje på to nivåer, først prioritering av diskene og så boot-rekkefølge i forhold til andre media (mange valg kan velges bort), når det er klart booter den fra riktig C-disk og du kan installere raidkontrolleren.

Lenke til kommentar

Det største problemet er at jeg ikke kommer inn i bios når kontrolleren er satt i det øvre pci-e sporet, men før jeg satte inn kontrolleren satt jeg raptor på topp i boot rekkefølge og bare harddrive som medium. Skjønner rett og slett ikke hvorfor dette ikke skulle funke. Funka helt fint på det gamle oppsettet mitt med asus a8n sli premium hovedkortet.

Endret av Heatseeker
Lenke til kommentar
Det største problemet er at jeg ikke kommer inn i bios når kontrolleren er satt i det øvre pci-e sporet, men før jeg satte inn kontrolleren satt jeg raptor på topp i boot rekkefølge og bare harddrive som medium. Skjønner rett og slett ikke hvorfor dette ikke skulle funke. Funka helt fint på det gamle oppsettet mitt med asus a8n sli premium hovedkortet.

Åja, skal ikke si jeg skjønner det, men jeg har sett slike forskjeller på andre Asus kort for Pentium og kort for Athlon. Vanligvis er det bare tut og kjør med AThlon socket A til S-939 og også med tilsvarende Opteroner. Mens på kort for Pentium vanligvis med Intelkontrollere må man være mer nøyaktig med rekkefølger og man kan oppleve at utstyr ikke er kompatibelt på det sporet , men på et annet. Ikke lett å forstå. Lignende har jeg også opplevde med Gigabyte kort og flere kontrollere. Athlon på MSI er det greieste, alt funker er mitt inntrykk, men mer pirk på Asus og særlig med Pentiumkontrollere (eller alle nye Intel). Du må kanskje bare akseptere at du ikke kan ha kontrolleren i det øvre sporet da. Kanskje der fins en konfigurasjon for akkurat det sporet i BIOS?? Tror forresten det er samme HK min datter hadde trøbbel med, husker ikke nå hva det var, men siden hun ikke trengte SLI byttet hun til Asus A8N-E med nForce 4 Ultra kontroller. Tror hun søkte på nettet og fant ut at andre også hadde mye trøbbel med den utgaven du brukte. Men du har jo nå ett Pentium el Core 2Duo kort. Sikkert nye problemer. jeg har noe lignende på ett Asus P5B deluxe WiFi (965 kontroller) får ikke montert 4 GB minne på den, starter ikke med det uansett innstillinger og MPX hadde iallfall ikke noen ide. Kan være problem med Win XP64 men vet ikke.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...