Gå til innhold

Lydsystem til "gutte" rommet.


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av lydsystem til rommet mitt. Jeg er litt usikker på hva jeg trenger da, men jeg håpet jeg kunne få litt hjelp her. Jeg har fra før av ingen verdens ting, så jeg må kjøpe alt med engang

 

Budsjettet mitt er på rundt 3000 - 3500

Rommet mitt er rimelig lite, kun 10-12 m2

Jeg hadde tenkt stereo lyd.

Kommer til å bli brukt til musikk, i hovedsak rap og rock.

 

Takker på forhånd.

Endret av Golden-star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen. Jeg har sett litt rundt på bruktmarkedet og kommet fram til at jeg ikke har peiling på hva jeg ser etter :p Samtidig etter å ha snakket med min "sponsor" har jeg økt budsjettet til 5-6 tusen, jeg lurte på i den anledning om det er mulig å få et relativt godt, nytt anlegg til den prisen? Og om dere kunne komme med et par eksempler.

Lenke til kommentar

Å kjøpe brukt er egentlig ganske suverent. Som regel får man omtrent dobbelt så dyre ting som hvis man skulle kjøpt nytt. Og audioutstyr fungerer ikke som biler; man får ikke kjøpt forsterkere og høyttalere som er "grisekjørt". Om det gir fra seg den lyden det skal og ikke noe mer er det helt ok. Det kan såklart alltids ha blitt foretatt håpløse jalla-reparasjoner med smeltelim og Bugg, men jeg regner med du tar poenget :)

 

 

Finn har nok endel, hifisentralen har vel litt og kanskje her på diskusjon?

Lenke til kommentar
Å kjøpe brukt er egentlig ganske suverent. Som regel får man omtrent dobbelt så dyre ting som hvis man skulle kjøpt nytt. Og audioutstyr fungerer ikke som biler; man får ikke kjøpt forsterkere og høyttalere som er "grisekjørt". Om det gir fra seg den lyden det skal og ikke noe mer er det helt ok. Det kan såklart alltids ha blitt foretatt håpløse jalla-reparasjoner med smeltelim og Bugg, men jeg regner med du tar poenget :)

 

 

Finn har nok endel, hifisentralen har vel litt og kanskje her på diskusjon?

 

Ja ok, men vet du om noen merker f eks. jeg burde se opp for? Da det er så og si umulig for meg å skille hvor gode tilbudene faktisk er.

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall en grei tommelfingerregel du kan gå etter. Du kan få oppfylt to av punktene under, men aldri alle tre:

 

- høyt

- pent

- billig

 

Du kan altså spille høyt og pent, men da blir det ikke billig. Og ettersom det skal være billig må du velge mellom høyt eller pent/korrekt.

 

Har du mulighet for å bruke PCen som lydkilde? Da sparer du deg ihvertfall for cd-spiller e.l., og kan bruke mer på de andre komponentene :)

 

Har du forresten hørt noen oppsett hos kamerater, familie e.l. som du likte godt? Selv om det er utenfor prisrammen din gir det ihvertfall en liten pekepinn på hva slags lyd du er ute etter, selv om samspillet mellom de forskjellige komponentene, plassering og ikke minst rommet de står i har endel å si.

Lenke til kommentar
Det er ihvertfall en grei tommelfingerregel du kan gå etter. Du kan få oppfylt to av punktene under, men aldri alle tre:

 

- høyt

- pent

- billig

 

Du kan altså spille høyt og pent, men da blir det ikke billig. Og ettersom det skal være billig må du velge mellom høyt eller pent/korrekt.

 

Har du mulighet for å bruke PCen som lydkilde? Da sparer du deg ihvertfall for cd-spiller e.l., og kan bruke mer på de andre komponentene :)

 

Har du forresten hørt noen oppsett hos kamerater, familie e.l. som du likte godt? Selv om det er utenfor prisrammen din gir det ihvertfall en liten pekepinn på hva slags lyd du er ute etter, selv om samspillet mellom de forskjellige komponentene, plassering og ikke minst rommet de står i har endel å si.

 

Hei, takker for svar :) Hadde tenkt å bruke pcen min som lydkilde ja, så jeg har ikke bruk for cd spiller el. Hvis jeg må velge, blir det nok pent og billig. En av grunnene til det er fordi jeg tror nok mamma og pappa kommer til å sette en grense på hvor høyt jeg kan spille uansett :p

 

Har dessverre ikke sett noen slike opplett som jeg liker :/

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å gå innom de hi-fi butikkene du har tilgang på der du bor og høre med de hva de kan skaffe for 5-6000 nå rett før jul.

De er sikkert behjelpelige med å ordne en god pakkeløsning til deg, og du kan på forhånd få demonstrert hva du får for pengene.

 

Men gå inn uten penger og uten å mene å kjøpe. Bare forhør deg og spør om deomonstrasjopn av utsyr til den prisen.

 

Eventeuellt kan du bestille et par Dynavoice F6, som nevnt lengre opp, og en XTZ 8" subwoofer.

Da står du igjen med rett over 3000 til forsterker, og da er en Cambridge 640A V.2 et godt valg.

Du er da oppe i rett under 6000kr + eventuelle fraktkostnader og kabler.

Signalkabler tror jeg ligger slengende hjemme hos deg. En vanlig jack til RCA stereokabel holder lenge og høyttalerkablene treger du ikke bruke mer enn 35kr per meter for.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å gå innom de hi-fi butikkene du har tilgang på der du bor og høre med de hva de kan skaffe for 5-6000 nå rett før jul.

De er sikkert behjelpelige med å ordne en god pakkeløsning til deg, og du kan på forhånd få demonstrert hva du får for pengene.

 

Men gå inn uten penger og uten å mene å kjøpe. Bare forhør deg og spør om deomonstrasjopn av utsyr til den prisen.

 

Eventeuellt kan du bestille et par Dynavoice F6, som nevnt lengre opp, og en XTZ 8" subwoofer.

Da står du igjen med rett over 3000 til forsterker, og da er en Cambridge 640A V.2 et godt valg.

Du er da oppe i rett under 6000kr + eventuelle fraktkostnader og kabler.

Signalkabler tror jeg ligger slengende hjemme hos deg. En vanlig jack til RCA stereokabel holder lenge og høyttalerkablene treger du ikke bruke mer enn 35kr per meter for.

 

Ok, da gjør jeg det iløpet av de nærmeste dagene :) Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Hvor i landet holder du til? Til den prisen (og alderen/musikksmaken tatt i betraktning) ville jeg muligens også anbefalt Klipsch iFi. Sannsynligvis "hifi" nok, med evnen til å spille relativt høyt (høyt nok) og med mye spilleglede. De har også fått veldig gode kritikker. Dessuten har jeg et par selv, og er storfornøyd! :)

 

Ligger på ca 3 000 - 3 500,-. Bestiller du fra en nettbutikk kan du levere dem tilbake innen 14 dager om du ikke skulle være fornøyd.

klipsch-ifi.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Å kjøpe brukt er egentlig ganske suverent. Som regel får man omtrent dobbelt så dyre ting som hvis man skulle kjøpt nytt. Og audioutstyr fungerer ikke som biler; man får ikke kjøpt forsterkere og høyttalere som er "grisekjørt". Om det gir fra seg den lyden det skal og ikke noe mer er det helt ok. Det kan såklart alltids ha blitt foretatt håpløse jalla-reparasjoner med smeltelim og Bugg, men jeg regner med du tar poenget :)

 

 

Finn har nok endel, hifisentralen har vel litt og kanskje her på diskusjon?

 

Du kan få både høyttalere og forsterkere som er "grisekjørt", jo. Kan få høyttalere som er bånna så mange ganger at de skraper og herjer, og forsterkere som har omtrent svidde transistorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...