MagnusW Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Skal kjøpe meg kamera og har bestemt meg for speilrefleks. Budsjettet er stramt, mer bestemt så er det 5000,- Har sett på en del kameraer, bl.a. Nikon D40, Pentax K100D Super og Canon 400D. Vil helst ha Nikon da jeg kan få kjøpt optikk av en jeg kjenner, men D40 er alt for liten og ikke noe behagelig for meg. Dessuten kan jeg jo bare bruke AF-S objektiver med det. Det er derfor jeg har tenkt at jeg skal kjøpe brukt. Tenker å kjøpe brukt Nikon D70s, så kan jeg heller bruke mer penger på optikk og blitz. Tror dere ikke dette er lurt? Endret 14. desember 2007 av MagnusW Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Canon 400D er etterfølger til 350D som ble regnet som tidenes beste speilrefleks kamera, å kan ikke si at 400D er noe dårligere. Les litt tester på internett så finner du ut at 400D er det beste valget du kan gjøre. Eneste minuset med kamera er at vis du Dykker koster undervanns hus 5500kr Vett at dinside.no har masser av tester på de kameraene.. Har selv Canon 350D å bare gode arfaringer med det. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Canon 400D er etterfølger til 350D som ble regnet som tidenes beste speilrefleks kamera, å kan ikke si at 400D er noe dårligere. Jøss, er 350D regnet som tidenes beste speilreflekskamera? Greit at folk er fornøyd med hva de har, men får være måte på hva man kan skrive for det. @ trådstarter; D70S, helst med kitobjektivet 18-70 mm er noe du bør få rimelig nå slik hypen er på de nye Nikonene. Det er rett og slett et veldig bra kamera, selvfølgelig avhengig av at du får et som er bra brukt. Ja, jeg synes det er lurt. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Enig med dhjerp. D70 er et glitrende kamera. Selv om jeg har en D200, så er jeg fortsatt glad i D70'en min, og bruker den mye. Endret 14. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg skal nemlig å se på et i morgen. Det er dessverre med 18-50mm objeketivet Men det er hvertfall noe jeg kan starte med. Tror jeg kjøper dette om det ser ok ut. Har en kammerat med D70, og han skryter også veldig av 18-70 objektivet. Så hvis jeg skal gå til innkjøpt av et objektiv i tillegg, så er det det beste valget? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Nå har jo både Tamron og Sigma kommet med noen f2,8 objektiver som skal være bra. Jeg har ikke prøvet noen av disse, men Nikon sin 18-70 mm kjenner jeg godt og dette er et veldig bra objektiv som du også bør få brukt til en grei pris. Følger det med et 18-50 objektiv synes jeg du bør prøve dette en del før du går til innkjøp av noe nytt. Etterhvert kan du bedre vurdere dine egne behov og hva/om du trenger noe annet Selv har jeg (i likhet med Anew) både D70 og D200. Bildemessig er det nesten umulig å skille disse 2 kameraene Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Kjempe bra. Det var dette jeg ville høre! Tror at jeg bare må få kjøpt meg et kamerahus som ligger godt i hånden min, noe D70s gjør. og som jeg har muligheter til å utvide med flere objektiver. Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Canon 400D er etterfølger til 350D som ble regnet som tidenes beste speilrefleks kamera, å kan ikke si at 400D er noe dårligere. Jøss, er 350D regnet som tidenes beste speilreflekskamera? Greit at folk er fornøyd med hva de har, men får være måte på hva man kan skrive for det. @ trådstarter; D70S, helst med kitobjektivet 18-70 mm er noe du bør få rimelig nå slik hypen er på de nye Nikonene. Det er rett og slett et veldig bra kamera, selvfølgelig avhengig av at du får et som er bra brukt. Ja, jeg synes det er lurt. Les tester på internett eller hvorsomhels for den skals skyld, kommer best ut i alt av tester. Kansje derfor jeg kjøpte det??? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 @ stalker; Dette er det reneste tøv, og eneste grunn til at jeg gidder å svare er at slikt bør ikke stå uimotsagt på et fora. 350D og 400D er helt sikkert et bra kamera, i likhet med de aller fleste dSLR som er på markedet i dag, men at 350D blir regnet som tidenes speilreflekskamera er et av de mest håpløse utsagn jeg har lest noensinne. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Styr unna 18-55mm AF-S DX (v1)!! Det bør ABSOLUTT være mulig å få D70s med 18-70 til 5000!! Dette vil være en kombinasjon som vil gi deg glitrende bilder. Og du kommer til å være glad for de ekstra millimeterne i teleenden. For ikke snakke om byggkvalitet som står mer i stil til D70n. Uansett. D70s er et supert kamera. Jeg hadde det inntil nylig hvor jeg gikk over til D2Xs. Jeg tørr påstå at D70s gir like strålende bilde under kontrollerte omstendigheter (les- du vet hvordan et kamera fungerer) som sistnevnte. D2Xs har litt mer å gi på dynamikk, men det er jo forståelig nok. Nei, så langt kan jeg oppsummere med at D2Xs gir meg bare 2-3 fordeler over D70s som var viktige for meg: -Enorm byggkvalitet, saying a lot for de som vet hvor bra D70s er, endelig er jeg ikke redd for litt vind og vær -Fin støtte for god gammel legendarisk manuell Nikkor (som jo ikke er essensielt for alle) -Større og mer informativ søker! Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 @ stalker; Dette er det reneste tøv, og eneste grunn til at jeg gidder å svare er at slikt bør ikke stå uimotsagt på et fora. 350D og 400D er helt sikkert et bra kamera, i likhet med de aller fleste dSLR som er på markedet i dag, men at 350D blir regnet som tidenes speilreflekskamera er et av de mest håpløse utsagn jeg har lest noensinne. For deg som er førstegangskjøper, gjør du neppe noen feil ved å kjøpe 400D. Kameraet byr på svært gode bilder rett ut av boksen - innendørsbilder balanseres godt, og velger du å droppe blitsen, kan du pushe ISO-verdien opp til 800 uten merkbar reduksjon av bildekvalitet, i tillegg til at du fint overlever med ISO 1600 hvis du er avhengig av kort lukkertid. Kameraet er lett å bruke, og når det i tillegg har en såpass fin prislapp, har vi ingen betenkeligheter med å anbefale kameraet til deg som skal ha speilrefleks første gang. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 @ stalker; Dette er det reneste tøv, og eneste grunn til at jeg gidder å svare er at slikt bør ikke stå uimotsagt på et fora. 350D og 400D er helt sikkert et bra kamera, i likhet med de aller fleste dSLR som er på markedet i dag, men at 350D blir regnet som tidenes speilreflekskamera er et av de mest håpløse utsagn jeg har lest noensinne. For deg som er førstegangskjøper, gjør du neppe noen feil ved å kjøpe 400D. Kameraet byr på svært gode bilder rett ut av boksen - innendørsbilder balanseres godt, og velger du å droppe blitsen, kan du pushe ISO-verdien opp til 800 uten merkbar reduksjon av bildekvalitet, i tillegg til at du fint overlever med ISO 1600 hvis du er avhengig av kort lukkertid. Kameraet er lett å bruke, og når det i tillegg har en såpass fin prislapp, har vi ingen betenkeligheter med å anbefale kameraet til deg som skal ha speilrefleks første gang. 400D vs D70s ? D70s er mer semiproffkamera enn 400D er, så hvorfor kjøpe 400D når man får D70s billigere + at han får kjøpt nikkor objektiver fra en han kjenner. Søstra mi har D70 + 18-70mm. Knakende godt objektiv som jeg sikler etter til min D40. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Så vidt jeg vet er D70s ganske lik D80 fysisk sett, og ligger vel ett sted mellom 400D og 30D på funksjoner. Ettersom D40 er for lite for trådstarter, så er det nesten bare å utelukke 400d, da de er tilnærmet like i størrelse. D70s har og CLS innebygd, slik at man kan styre en gruppe trådløse blitser uten ekstrautstyr,som man må med de fleste andre alternativ i prisklassen. Brukt D70s eller 30D er ikke en dum ide hvis grepet sitter, og prisen er grei. Man kan og få grei optikk med, som oftest er noen hakk over billige kitobjektiv, som f.eks Canon sin 18-55. Selv har jeg 18-135 kitzoomen, som får veldig mye pepper for byggekvaliteten sin, den er merkbart bedre enn billigkitzoomene som blir sendt med i lav prisklasse men 18-70 er noen hakk bedre. Edit: blir litt editing nå, klarte å poste før jeg var ferdig fordi jeg kom borti en knapp :/ Endret 15. desember 2007 av jzono1 Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Styr unna 18-55mm AF-S DX (v1)!! Det bør ABSOLUTT være mulig å få D70s med 18-70 til 5000!! Dette vil være en kombinasjon som vil gi deg glitrende bilder. Og du kommer til å være glad for de ekstra millimeterne i teleenden. For ikke snakke om byggkvalitet som står mer i stil til D70n. Uansett. D70s er et supert kamera. Jeg hadde det inntil nylig hvor jeg gikk over til D2Xs. Jeg tørr påstå at D70s gir like strålende bilde under kontrollerte omstendigheter (les- du vet hvordan et kamera fungerer) som sistnevnte. D2Xs har litt mer å gi på dynamikk, men det er jo forståelig nok. Nei, så langt kan jeg oppsummere med at D2Xs gir meg bare 2-3 fordeler over D70s som var viktige for meg: -Enorm byggkvalitet, saying a lot for de som vet hvor bra D70s er, endelig er jeg ikke redd for litt vind og vær -Fin støtte for god gammel legendarisk manuell Nikkor (som jo ikke er essensielt for alle) -Større og mer informativ søker! Jeg ser selve bildene ikke er blant de punktene som er listet opp. Dette er litt interessant... Jeg har D70 selv og dette kamraet har gitt meg bedre og bedre bilder etterhvert som jeg har blitt fortrolig med det. Nå er det kommet fristende nyheter (D300f.eks.) Jeg regner med D300 overgår D70 når vi snakker om støy med høy ISO. Men som amatør som ytterst sjelden tar utskrifter støre enn A4. Bruker RAW og photoshop (har etterhvert innsett at RAW gir de beste bildene) Og 95% av bildene tas i brukbare lysforhold. Jeg har forholdsvis bra optikk. Ingen Nikon med gullring, men alle objektivene har høy skrytefaktor her på forumet. Jeg tjener ikke penger på å ta bilder. Vil jeg egentlig ta noe spesielt bedre bilder hvis jeg kjøper Nikon D300??? Det er bare en tanke jeg har.. Nikon D300 er nok helt sikkert en drøm å eie og bruke. Men hvis jeg nå skulle prøve å holde begge føttene på jorda... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Vil jeg egentlig ta noe spesielt bedre bilder hvis jeg kjøper Nikon D300??? Det er bare en tanke jeg har.. Det kommer selvsagt an på hvordan du fotograferer. For min del vil jeg si at den raskere betjeningen har betydning for hvilke bilder jeg får tatt, men det har sammenheng med at jeg i stor grad fotograferer hyperaktive 5-6-åringer. Med D70 mistet jeg bilder mens jeg klønet rundt i menyene - det skjer ikke i like stor grad med D200. Imidlertid må det legges til at D200, og dermed sikkert i enda større grad D300, har vesentlig bedre dynamisk omfang enn D70. Det ser jeg lett på bilder tatt med de to kameraene under like forhold. Råfilene fra D200 tåler mye mer herjing i Bibble enn hva D70-filene gjør. Her er det forsåvidt ikke D70 som er dårlig, men D200 (og D40X og D80!) som er veldig gode. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Det bør ABSOLUTT være mulig å få D70s med 18-70 til 5000!!Definitivt! Jeg solgte nettopp min praktisk talt nye D70s for 5000, inkl et Sandisk Extreme III 2GB minnekort. Jeg gav 5000 for kitet nytt (i august)! Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Vil jeg egentlig ta noe spesielt bedre bilder hvis jeg kjøper Nikon D300??? Det er bare en tanke jeg har.. Det kommer selvsagt an på hvordan du fotograferer. For min del vil jeg si at den raskere betjeningen har betydning for hvilke bilder jeg får tatt, men det har sammenheng med at jeg i stor grad fotograferer hyperaktive 5-6-åringer. Med D70 mistet jeg bilder mens jeg klønet rundt i menyene - det skjer ikke i like stor grad med D200. Imidlertid må det legges til at D200, og dermed sikkert i enda større grad D300, har vesentlig bedre dynamisk omfang enn D70. Det ser jeg lett på bilder tatt med de to kameraene under like forhold. Råfilene fra D200 tåler mye mer herjing i Bibble enn hva D70-filene gjør. Her er det forsåvidt ikke D70 som er dårlig, men D200 (og D40X og D80!) som er veldig gode. Jeg har også små raske barn jeg tar bilder av. Har ikke reflektert så mye over hastigheten til D70, men så har jeg nå ikke prøvd et raskere kamra heller. Når det nevnes så har jeg har faktisk savnet et bedre dynamisk omfang. Det er vel egentlig muligheten for støyfrie bilder med høyere ISO og dynamisk omfang jeg vil legge vekt på hvis jeg skulle finne på å kjøpe nytt kamra.. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Kom over denne sammenligningen av D70/200/300 når det gjelder dynamisk omfang her om dagen. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Vil jeg egentlig ta noe spesielt bedre bilder hvis jeg kjøper Nikon D300???Du vil ikke nødvendigvis ta bedre bilder men du vil nok ta flere gode bilder, spesielt når forholdene er vanskelige. Jeg kan underskrive på det som Anew sier. Jeg har samme utstyret og har gjort de samme erfaringene Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Kom over denne sammenligningen av D70/200/300 når det gjelder dynamisk omfang her om dagen. Denne skiller seg ganske kraftig fra testresultatene i Fotografi, som viste DR på over 9 EV for D200 ved ISO 100. Ved laveste ISO sier Fotografis resultater at D200 har ca. 2 EV på D70 (sammenligning av 100 vs. 200) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå