Gå til innhold

Beviset på at Buddhismen har rett?

Anbefalte innlegg

Jesus må jo bare ha vært god, det var jo gud sjøl som rusla rundt på jorda for et par tusen år siden, han er jo "perfekt", eller tar jeg feil?

Men jeg spør igjen, hva det ikke meninga at jesus skulle dø!? Var ikke det planen fra day one at han skulle dø for alles synder?

Du har helt rett jo. Gud sendte sin sønn, Jesus til jorden for at han skulle ta på seg konsekvensene for syndene våre, som er døden. Men Jesus (Gud) er fullkommen, og døden kunne ikke holde han nede mer.

Bare for å oppklare noen teologiske småting:

Hele poenget med Jesus-myten er at Jesus er både fullkommen(Gud), og ufullkommen(Menneske).

Så Gud sendte Jesus for å lære hvordan det er å være ufullkommen, og dermed forvandlet han seg fra det Gamle Testamentets vredefulle Gud til tilgivelsens Gud.

Selvfølgelig er det noen logiske brister her. For det første er Gud allvitende, ergo burde han allerede vite hvordan det er å være ufullkommen. Dessuten, som nevnt, så må en allvitende Gud allerede vite hele planen for verden, noe som gjør hele tingen med menneskets frie vilje til en bløff. Men pytt, pytt....

Det første av paradoksene jeg nevnte er forsåvidt helt akseptabelt, fordi selvom det ikke stemmer helt logisk, så er treenigheten et veldig kraftig og fint bilde. 3 har vært et magisk tall i mange religioner og kulturer, og trekanten et magisk symbol.

Et lite notat til om treenigheten: Mange sier "Gud, Jesus, og den Hellige Ånd". Dette er totalt feil. Alt det betyr er "Gud, Gud, og Gud.". Det riktige er selvfølgelig "Faderen, Sønnen, og den Hellige Ånd", som er de tre aspektene av den ene Gud.

Hva har dette med Buddhismen å gjøre? Ikke mye. Men Jesus var en "venn" av Buddha, i følge Buddhismen. Og i følge Islam er Buddha en "venn" av Allah, og Jesus er sitter ved Mohammeds side i Himmelen(Jesus vekket til live og tatt til himmelen, Mohammed tatt til himmelen levende). Veldig mye innavl i disse religionstingene, om jeg må si det selv.

Jeg lurer på om Buddhismen har et konkret tall på hvor dårlig karma man må ha for å bli reinkanert som noen som faller for slikt religiøst piss.

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig er det noen logiske brister her. For det første er Gud allvitende, ergo burde han allerede vite hvordan det er å være ufullkommen. Dessuten, som nevnt, så må en allvitende Gud allerede vite hele planen for verden, noe som gjør hele tingen med menneskets frie vilje til en bløff. Men pytt, pytt....

Har tenkt litt på dette selv, gud vet hva alle menneskene foretar seg og hva de skal foreta seg, men deres valg er ikke bestemt av han, altså må det være enda en gudommelig kraft, eller en gudommelig kraft i hver og en av oss som følger et løp som ikke gud hadde planlagt, som å lage en film en annen har skrevet manus til og deretter se filmen så mange ganger at du kjenner den ut og inn på alle måter. Denne manusforfatteren kommer dårlig fram i bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...