Gå til innhold

Beviset på at Buddhismen har rett?

Anbefalte innlegg

Som alle vet. Buddhistene lever etter karma. Har du god karma vil noe godt skje i dine neste liv. Har du dårlig karma vil du oppleve noe dårlig senere.

Dette er en teori som er vanskelig å bevise.

Men!

Som alle vet var det jødene som fikk Jesus opp på korset.

-Dårlig karma.

Og som alle vet, ble de hardt straffet for dette under andre verdenskrig.

-Dårlig opplevelse.

Har jeg rett, eller er det tullprat?

MvH

Leno

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jeg tippe er veldig tullprat, måtte nesten le litt når jeg så posten.

For det første så gjelder ikke karma folkegrupper, det er hva du gjør.

Og hvis du sammenligner den smerten som Jesus gikk gjennom korsfestelsen med det alle jøder sammenlagt gikk gjennom under 2. Verdenskrig så er det Jesus gikk gjennom bare så vidt >0.

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar

Der spør du om noe som på meg virker meget paradoksalt.

Buddhisme og karma må fungere på ordentlig.

Kristendommen må tydeligvis også fungere, ettersom Jesus' død fikk så store ettervirkninger.

Jødedommen må også fungere, da hele folkeslaget ble straffet pga. dårlig karma...

Da kan man spørre seg selv... Hvilken religion fungerer mest/best?

:hmm:

Lenke til kommentar
Der spør du om noe som på meg virker meget paradoksalt.

Paradoksalt vil si at jeg stiller deg et spørsmål som er selvmotsigende, jeg ser ikke det selvmotsigende i spørsmålet "hvorfor er Jesus så viktig for Buddhismen"

Buddhisme og karma må fungere på ordentlig.

Hvorfor må Buddhisme og karma fungere på ordentlig og hva mener du med fungere?

Kristendommen må tydeligvis også fungere, ettersom Jesus' død fikk så store ettervirkninger.

Jødedommen må også fungere, da hele folkeslaget ble straffet pga. dårlig karma...

Karma blir ikke brukt innenfor Jødedommen, så det vil jo si at Jødedommen ikke nødvendigvis er nødt til å fungere (hva enn du mener med det)

Da kan man spørre seg selv... Hvilken religion fungerer mest/best?

:hmm:

Igjen så lurer jeg på hva du mener med fungere, det hadde vært veldig greit om du hadde utdypt det.

Lenke til kommentar

Jeg kom ikke på et passende ord når jeg skrev posten. Hvilken religion er gjeldene passer kanskje bedre?

Med paradoksalt mener jeg at de fleste religioner oppfatter seg selv som "den eneste riktige". Og hvis fler av religionene virker gjeldene virker det jo som at fler av er "riktige".

Anngående det at karma fungerer innen jødedommen og kristendommen også.... Kanskje religionene "lever" i et universellt samspill?

Tenker bare høyt her!

Leno :)

Lenke til kommentar

Ser karma på samme måte som Zen gjør det, altså summen av dine tidligere handlinger som fungerer som din samvittighet nå, død (forandring) skjer hele tiden, så hva tar man med seg videre?

Når du våkner om morgenen har du praktisk talt en uendelighet med muligheter, men velger ofte mye av det samme, hvorfor?

Hva svarer jeg? Tja.. Uroboros kaller jeg det, andre kaller det karma.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Buddhismen har jo karma de, de blir født på ny og statusen i deres neste liv bestemmes jo av hva de gjorde i det forrige.

Jeg trodde det var meningen at jesus skulle dø jeg? Var det ikke gud som sendte han til jorden så han skulle dø for alle våre synder?

Lenke til kommentar
Som alle vet. Buddhistene lever etter karma. Har du god karma vil noe godt skje i dine neste liv. Har du dårlig karma vil du oppleve noe dårlig senere.

Dette er en teori som er vanskelig å bevise.

Men!

Som alle vet var det jødene som fikk Jesus opp på korset.

-Dårlig karma.

Og som alle vet, ble de hardt straffet for dette under andre verdenskrig.

-Dårlig opplevelse.

MvH

Leno

Det er vel ikke seriøst ment????

Ehhh... For det første.... Jødenes lidelseshistorie begynner lenge før Jesus. Hva hadde de gjort for å bli "karmisk straffet" allerede på Jesus tid? Og hva med sigøynere, tatere, slaviske folk, kommunister, dissidenter, og andre som ble puttet i konsentrasjonsleirer? Hva gale hadde de gjort? Hva hadde Russerne gjort for å fortjene Stalin? Hva har den tredje verden gjort for å fortjene de forhold de har i dag? Og ikke minst, hva i all verden kommer til å bli den "karmiske straffen" til Tyskland for å ha gjort det de gjorde?

Tullprat fra ende til annen.

Og nei, religioner trenger ikke å fungere. Tro kan flytte fjell, eller i alle fall få folk til å bli blind for hvor dårlig en religion fungerer, noe som kanskje er en større bragd enn å flytte et fjell.

Lenke til kommentar

Jesus må jo bare ha vært god, det var jo gud sjøl som rusla rundt på jorda for et par tusen år siden, han er jo "perfekt", eller tar jeg feil?

Men jeg spør igjen, hva det ikke meninga at jesus skulle dø!? Var ikke det planen fra day one at han skulle dø for alles synder?

Lenke til kommentar
Jesus må jo bare ha vært god, det var jo gud sjøl som rusla rundt på jorda for et par tusen år siden, han er jo "perfekt", eller tar jeg feil?

Men jeg spør igjen, hva det ikke meninga at jesus skulle dø!? Var ikke det planen fra day one at han skulle dø for alles synder?

Jesus virker mer som en hasteløsning fra Gud sin side, for å rettferdiggjøre menneskeheten. Fine guden... :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du har helt rett jo. Gud sendte sin sønn, Jesus til jorden for at han skulle ta på seg konsekvensene for syndene våre, som er døden. Men Jesus (Gud) er fullkommen, og døden kunne ikke holde han nede mer.

Chokke: Hva mener du med at du tror at Jesus var en hasteløsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...