janken Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg har adsl i nettverk og det fungerer fint. Men jeg har ofte hatt problemer med nettilgangen. I dag fant jeg muligens løsningen. Begge maskinene kan ikke være på internett samtidig. Jeg prøvde et forsøk i dag. Startet opp ene pc en surfet på nettet. Startet opp den andre som står en etasje under. Men kom ikke på nett. Så avsluttet jeg den andre pc en og da fungerte nettilgangen på den andre. Merkelige greier. Jeg har hatt adsl i nettverk i over 1 år og først nå har jeg funne ut hvorfor jeg ofte ikke kommer meg på nett. Lurer på hvor mange ganger jeg har reinstallert pc en min i den tro at det er noe jeg har tuklet med. Men jeg er 95% sikker at begge maskinene har fungert på samtidig før. Det virker som det er noe som kommer å går. Har noen peiliing.... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 er ikke helt sikker, men tror bluecom bruker pppoe oppkobling. da må du ha en router. Lenke til kommentar
janken Skrevet 9. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2003 er ikke helt sikker, men tror bluecom bruker pppoe oppkobling. da må du ha en router. Jeg har switch. Og som sagt så er jeg nesten 100% sikker på at begge pc ene har vært i bruk samtig før. Det eneste jeg har gjort i den senere tid er å lagt inn zonalarm på begge pc ene. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 er ikke helt sikker, men tror bluecom bruker pppoe oppkobling. da må du ha en router. Jeg har switch. Og som sagt så er jeg nesten 100% sikker på at begge pc ene har vært i bruk samtig før. Det eneste jeg har gjort i den senere tid er å lagt inn zonalarm på begge pc ene. bluecom benytter seg ikke av pppoe oppkobling Det du må gjøre er å sette opp gaterway'er sett denne gateway'en på PC 1 : 217.118.32.2 PC 2 : 217.118.40.1 evt.PC 3 : 217.118.44.1 Skjønner ? hvis du trenger hjelp, så si ifra Lenke til kommentar
janken Skrevet 9. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2003 "Det du må gjøre er å sette opp gaterway'er sett denne gateway'en på PC 1 : 217.118.32.2 PC 2 : 217.118.40.1 evt.PC 3 : 217.118.44.1 Det "nummeret" som du nevner som pc3 står på min pc som Default geteway. Er det feil? Jeg kan også leggetil at pc en bruker betraktelig lenger tid å starte opp når nettverkskabelen står i pc en en når den er ute. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 "Det du må gjøre er å sette opp gaterway'er sett denne gateway'en på PC 1 : 217.118.32.2 PC 2 : 217.118.40.1 evt.PC 3 : 217.118.44.1 Det "nummeret" som du nevner som pc3 står på min pc som Default geteway. Er det feil? nei, bare den andre pc'en har en av de 2 andre. TAST inn DNS greiene på begge pc'ene Primary DNS: 217.118.32.12 Secondary DNS: 217.118.32.13 Altså bruk en av disse på den på den andre pc'en PC 1 : 217.118.32.2 PC 2 : 217.118.40.1 Da skal det fungere Lenke til kommentar
janken Skrevet 9. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2003 takk for svar, det høres logisk ut. Men jeg har ikke fast ip. jeg regner med alt fornyer seg så å si hver gang jeg starter opp en pc. Og hvor skal jeg taste inn gateway adressene... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 takk for svar, det høres logisk ut. Men jeg har ikke fast ip. jeg regner med alt fornyer seg så å si hver gang jeg starter opp en pc. Ja, ip'en blir fornyet. Men det utgjør ikke noe problem Og hvor skal jeg taste inn gateway adressene... Se på bildene, der det står "legg til", gå inn på den og tast inn gateway adressen. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Kom gjerne med rapport om du får det til å fungere, jeg skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 IP'en blir vel bare fornyet når man restarter modemet? Har bluecom adsl selv, og har aldri hatt noe problemer. Bruker routern vi fikk/leide av bluecom, og den gjør slik at man ikke trenger å konfigurere en dritt i windows... rett på nett! Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 IP'en blir vel bare fornyet når man restarter modemet?Har bluecom adsl selv, og har aldri hatt noe problemer. Bruker routern vi fikk/leide av bluecom, og den gjør slik at man ikke trenger å konfigurere en dritt i windows... rett på nett! Den blir fornyet hver gang pc'en slås av/restarter, men du får veldig ofte samme ip. Altså du har ofte samme ip 1 uke, noen ganger mer. Jeg tror jeg skal begynne å sjekke for lenge jeg har samme ip Lenke til kommentar
vegge Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Vi har Bluecom 400/128 Linja --> ADSL-modem --> uplink på switchen --> våre to PC-er Begge maskinene er satt til å motta IP og DNS automatisk. Maskinene kan kobles til Internett uavhengig av hverandre, og de kan selvsagt også være på Internett samtidig. Det er i utgangspunktet ikke fast IP, men i praksis jo. Jeg har hatt samme IP i over en måned. Selv ikke når jeg slår av ADSL-modemet får vi nye IP-er. Hørte noe om at de blir forandret et par ganger i året.. Jaja. Men prøv det som jeg nevnte i begynnelsen av denne posten! Lykke til! Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 er ikke helt sikker, men tror bluecom bruker pppoe oppkobling. da må du ha en router. Jeg har switch. Og som sagt så er jeg nesten 100% sikker på at begge pc ene har vært i bruk samtig før. Det eneste jeg har gjort i den senere tid er å lagt inn zonalarm på begge pc ene. bluecom benytter seg ikke av pppoe oppkobling Det du må gjøre er å sette opp gaterway'er sett denne gateway'en på PC 1 : 217.118.32.2 PC 2 : 217.118.40.1 evt.PC 3 : 217.118.44.1 Skjønner ? hvis du trenger hjelp, så si ifra nope.. du skal motta alt.. gå i cmd og skriv ipconfig -renew Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg har BlueCom ADSL (720/128). Holder akkurat et lite LAN med 5 maskiner. Alle får IP automatisk, og alt fungerer som en lek. Har ikke angitt en dritt. alt jeg har gjort er å fjerne alle statiske Iper som har vært på maskinene og skrevet "IPCONFIG /RENEW" i cmd. Og alt er som det skal. Vi finner hverandre i alle spill osv. Jeg har koblet det slik at modemet går inn i uplinken på switchen, og alle deltakerene kobler seg inn i switchen som på et vanlig LAN. PS. Du får en IP utdelt som du har så lenge du bare har maskinen oppe. Men når du har maskinen slått av i over 24 timer så er sjangsen der for at du får en annen IP. Jeg har aldri hatt noe problem med d iallefall. Kan fint ta en omstart/skru av maskinen over natten uten å få ny IP. Jeg må iallefall si at for en linje jeg betaler 495,- for i mnd. så er jeg j**** fornøyd!!! BlueCom ruler! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 er ikke helt sikker, men tror bluecom bruker pppoe oppkobling. da må du ha en router. Jeg har switch. Og som sagt så er jeg nesten 100% sikker på at begge pc ene har vært i bruk samtig før. Det eneste jeg har gjort i den senere tid er å lagt inn zonalarm på begge pc ene. Skru ZA av og se, den kan lage krøll hvis den ikke er satt opp rett. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 må man ikke skrive ipconfig /release før man skriver /renew? Lenke til kommentar
HMKG Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Den blir fornyet hver gang pc'en slås av/restarter, men du får veldig ofte samme ip. Altså du har ofte samme ip 1 uke, noen ganger mer. Jeg har hatt bluecom adsl i snart ett år nå og ip'en min har nå bare skiftet en eller to ganger. må man ikke skrive ipconfig /release før man skriver /renew? Stemmer nok det. Lenke til kommentar
viggo Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Da jeg hadde bluecom var det slik som TheJackal beskrev. Kunne holde LAN med 5-6 stykker hvor alle fikk hver sin ip. Kan også nevne at jeg beholdt en ip i over et halvt år. Selv med maskinen skrudd av tre uker i strekk. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Mener også at jeg har hatt min ip ganske lenge nå ja.. Go bluecom dyn.ip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå