Gå til innhold

Finne skala i en sang?

Greblak

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en liten oppgave. Lære meg Pay me my money down - Bruce Springsteen

Det blir litt kjedelig å slå G og D hele dagen lang... Så tenkte jeg skulle mekke litt improv her og der.

Jeg er absolutt ikke noen musikkteoretiker. Musikk er ikke matte for meg, stoler mer på gehøret ;) Men i enkelte tilfeller er teoribakgrunn greit å ha, som for eksempel nå.

Jeg har lekt meg litt med gitaren men finner ikke helt skalaen. Kan høre en del av notene, men prøver å finne et område på halsen som er greit å improvisere på. Jeg er vant med bluesskalaen. Den passer ikke heeelt inn

Sangen går i G, men er en eller annen variasjon jeg ikke helt får med meg.

akkordene G og D gjentas gjennom hele sangen, med et lite unntak hvor de går opp til Bb og F. Men å transponere det er ikke store saken :)

Finnes det en morsom liten formel /tabell o.l. som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Urmaker... Jeg finner de fleste skalaene, men denne var svært tricky...

Bone: Har benyttet meg av den, men finner ikke heeeelt skalaen.

Det er G som er grunntonen er det ikke? Er en eller annen funky folk-modifikasjon jeg ikke helt klarer å finne.

Lenke til kommentar
Urmaker... Jeg finner de fleste skalaene, men denne var svært tricky...

Bone: Har benyttet meg av den, men finner ikke heeeelt skalaen.

Det er G som er grunntonen er det ikke? Er en eller annen funky folk-modifikasjon jeg ikke helt klarer å finne.

Den der har så godt som alle tenkelige skalaer (men sikkert langt ifra alle, allikevel)..

Kanskje artisten har benyttet seg av toner utenfor skalaen til tider.. ?

Lenke til kommentar

Det er ikke en skala som passer over begge akkordene i denne låta. Hvis du hører litt på hva de andre i bandet gjør (soloer, fills etc) så er det omtrent som dette:

G = G A (A#) H D E (F)

D7 = D E (F) F# A H C

Tonene i parentes brukes som regel kun når de etterfølges av tonen over:

A# til H (under G), F til F# (ved overgang fra G til D eller under D).

Alt dette er forøvrig veldig typisk for stilarten og det er heller ikke uvanlig å blande inn mer kromatikk:

D# -> E, D -> C# -> C, H -> C -> C# -> D osv.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
G -dur pentaton skala funker vel? (Altså blues/pentaton skala i E moll posisjon.)

Takker for innspill. Måtte øve inn en del andre sanger så endte opp med enkelt fingerspill på akkordene. Kjedeligste... Gøy å jamme sweet home chicago da :p Innser at jeg må lære meg litt skalateori. Pentatonisk holder lenge, men ikke så veldig langt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...