Gå til innhold

Linux Mint 4.0 ?

teik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Linux Mint 3.0 (som er basert på Ubuntu 7.06 Feisty) fordi verken Mint 4 (som er basert på Ubuntu 7.10 Gutsy) ville gi meg fornuftige internethastigheter.

Linux Mint er "Ubuntu for land uten softwarepatenter" - flash, java, mp3 m.m. installeres og aktiveres ved systeminstallasjon. Det bruker mintMenu (som ligner på gnome-main meny (ikke den som er default i ubuntu) men er bedre - på linje med menyen i SUSE, som jeg mener er 100 ganger bedre enn den som finnes default i UB.

mintMenu

http://www.flickr.com/photos/11249152@N04/1447167697/

Mint er "enda enklere" enn Ubuntu, f.eks envy følger med i kontrollpanelet. Det ser også noget finere ut, f.eks GRUB har fått grafikk.

Pass på å få Main-pakken (ikke Lite), det er den som inneholder alle de priporitære godsakene.

Eller er den kompatibel med Ubuntu, og bruker de samme pakkebrønnene (dvs. de samme programmene)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Bruker selv Mint 4.0 og prøvd en del forskjellige distroer uten at jeg har noen store kunnskaper om Linux bortsett fra normal desktop bruk.

Synes Mint er overlegen Ubuntu på mange måter da du slipper å bruke mye tid på installere det som trengs for at man kan bruke PC-en til "normalt" bruk.

Menyen Mint bruker i Gnome og community versjonen av KDE er den beste spin-off'en av de standardmenyene jeg har sett.

Utseende er noe tungt men elegant, men liker det bedre enn Ubuntu sitt.

Om du har planer om å teste Linux så kan Mint gi et av de bedre out-of-the-box opplevelsene, men kommer ikke med drivere til skjermkort på CD-en som i Mandriva, og den skjønte ikke at jeg hadde wide-screen så det måtte jeg stille inn manuelt ved oppstart for at jeg ikke bare skulle ende opp med et bakgrunnsbilde når jeg boota.. noe som merkelig nok virket kjempefint i Ubuntu.

Mint kommer også med en del ekstra værktøy i tillegg til det som har blitt nevt.

Mint assistant, mint desktop, mint Install, mint update envy, apton cd ++ som kan være veldig nyttige.

Les mer om dette på miint sine sider.

Det dukker forhåpentligvis opp en anmeldelse av distroen på HW om en stund, men ser ut til at Skinney har vært litt opptatt i det siste... selv har jeg lyst til å lage en anmeldelse av distroen (helst med video om jeg klarer det) med alt fra boote live-cd til gjennomgang og installasjon av programvare , men det blir nok ikke med det første.

Her er et par skjermbilde av min desktop i samme slengen, bilde er av KDE riktignok...

EDIT: dette er ikke standard utseende på KDE når du installerer det i Min,, gjort et par forandringer.

post-143435-1197666641_thumb.png

post-143435-1197666663_thumb.png

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Er også meget fornøyd med Linux Mint 4.0. Har denne på både desktop maskinen og tv maskinen, og begge steder fungerer det utmerket.

Samfunnet rundt distribusjonen er og meget bra, blant annet egen irc kanal, irc.spotchat.org #linuxmint, hvor personen som startet mint er innom titt og ofte.

Siden denne er basert på Ubuntu, virker mange av tipsene på Mint. Og finner du ikke svar på forumet til Mint er det like lett å lete etter svar i Ubuntu sitt forum .

Screenshot:

post-11512-1197710793_thumb.png

Mvh Meg.

Lenke til kommentar
Tror bare Mint finnes i Engelsk språkdrakt. Vet ikke hvor mye styr det er å få Open Office norsk.

Siden den bruker ubuntu sin pakkebrønn, er det vel bare å instalere pakkene fra ubuntu sin pakkebrønn. Eller så har vell OO en innebygget ordbokinstalasjon.

Lenke til kommentar
Tamarin: Kan du si hvilke forandringer du gjorde. Jeg vil gjerne ha det samme utseendet. :dribble:

Kan jeg vel.

Først må du installere KDE til distroen din om du ikke har det og kbfx som bør ligge i de fleste pakkebrønner.

Deretter legger du til kbfx til panelet, om du ikke liker måten menyene blir vist kan du få kbfx til å vise menyene som den vanlige KDE-menyen.

Temaene til kbfx fant jeg her:

knappene: http://www.kde-look.org/content/show.php/s...n?content=58076

menyen: http://www.kde-look.org/content/show.php/J...a?content=59013

bildet i kbfx menyen er ikke standard, husker ikke helt hvor jeg fant det, men søkte bare i bildesøk på en eller annen søkemotor.

kickerpakken jeg lasta ned tror jeg er denne: http://www.kde-look.org/content/show.php/H...k?content=65015

Dette er bakgrunnen:

http://art4linux.org/node/482

Husker ikke hva vindukanttemaet heter, men skal komme tilbake til det når jeg får sjekka det. Var i alle fall i pakkebrønnene (om det ikke ble installert med KDE).

Tror det var alt ;)

EDIT: Windukantene heter Crystal.

Jeg har også installert gtk-qt-engine pakken som du finner i instillingene der du forandrer på alt som har med utseende å gjøre, trenger den pakken for at gnome-programmer skal se "fint" ut i KDE.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...