Gå til innhold

[LØST] 4 gb minne på A8N-SLI Deluxe (WinXP 32bit)

Gjest Slettet+1234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1234

Har satt på et par minnebrikker til på mitt Asus A8N-SLI Deluxe, og har dermed 4 GB til sammen.

"Problemet" er at i Windows sin systeminformasjon står det oppført 3 GB minne. Har lest om lignende problemer før, og oppdaterte BIOS og aktivterte memory remapping, uten at jeg fikk noe "mer" minne i Windows sin systeminfo. Er det rett og slett bare andre komponenter som grafikkort o.l. som stikker av med 1 gb, eller er det noe annet jeg kan prøve?

Endret av Slettet+1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1234
32bits operativsystemer klarer ikke å se mer en ca 3.25GB uansett om du har 4 eller 16GB i PCen. Du må nok over til ett 64bits OS før du får noe ut av det.

I see.. Dersom jeg forsetter å kjøre 32bit klarer jeg å utnytte alle brikkene, eller må jeg over til 64bit for å få full effekt? Kanskje litt vanskelig formulert. Men er det slik at jeg bare "ikke ser" brikkene i systeminfo - selv om de er i bruk. Eller må Windows vite om brikkene for å utnytte de?

Lenke til kommentar

Jeg er på litt gyngende grunn, men svarer likevel. Ja, du må over på 64 bit for å utnytte alt (men selv da kan du oppleve at det ikke går)

Problemet er at maskinen bruker en del av "memory address space" til andre ting enn minne. Avhengig av hva slags maskinvare du har kan over 1GB gå bort til ting som skjermort, PCI bus og dippedutter. Ingenting å gjøre med. Minnet fungerer jo, men ...1GB blir ikke brukt fordi maskinen ikke har "ledig adresser" til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234

Ok.. Takker for alle svar. Har CPU som støtter 64 bit, så kan hende jeg prøver 64bits OS og ser om det gir resultater. Regner med det ikke spiller noen rolle hva slags OS jeg velger, så lenge det er 64 bit? Vil for all del unngå Windows Vista :no: .

Lenke til kommentar
Ok.. Takker for alle svar. Har CPU som støtter 64 bit, så kan hende jeg prøver 64bits OS og ser om det gir resultater. Regner med det ikke spiller noen rolle hva slags OS jeg velger, så lenge det er 64 bit? Vil for all del unngå Windows Vista :no: .

Enig med du. Jeg er veldig fornøyd med Windows XP x64. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...