Gå til innhold

Erfaringer med Metz nye 48 AF1 & 58 AF1?

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har erfaringer med Metz sine nye blitzer?

Metz var jo konge i gamle dager, men nå er det veldig lenge siden jeg brukte Mtz sist.

Tenke kanskje å kjøpe en å prøve, i stede for å oppdatere fra SB 80DX til SB 800!! Blir for dumt å måtte drive å bytte på grunn av at Nikon har endret litt på datastrømmen fra Blitz til Camera!!! :(

Metzene kan jo oppdateres via USB også da!!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir for dumt å måtte drive å bytte på grunn av at Nikon har endret litt på datastrømmen fra Blitz til Camera!!! :(

Jeg har ingen konkret kjennskap til Metzene, men jeg må ta produsentene litt i forsvar ifht. bytte av blitsstyring. (det er ikke bare Nikon som har byttet).

På punktet blitsstyring viste første generasjon med DSLR at egenskapene skiller seg dramatisk fra gamle analoge kamera. Det er fordi man i "gamledager" målte blitslyset OTF ("Off The Film") - dvs at man målte reflektert lys fra filmruten, og på den måten beregnet tilstrekkelig eksponering. Med overgang til CCD/CMOS viste det seg å være vanskelig å få dette til å fungere skikkelig - Nikon D1 og D100, som hadde første generasjon digital blitsstyring (d-TTL), har betydelig dårligere blitsstyring enn de nyere modellene som er utstyrt med i-TTL. Det samme er tilfelle for Canon (e-TTL og siden e-TTL II), og utvilsomt de andre produsentene.

Lenke til kommentar
Blir for dumt å måtte drive å bytte på grunn av at Nikon har endret litt på datastrømmen fra Blitz til Camera!!! :(

Jeg har ingen konkret kjennskap til Metzene, men jeg må ta produsentene litt i forsvar ifht. bytte av blitsstyring. (det er ikke bare Nikon som har byttet).

På punktet blitsstyring viste første generasjon med DSLR at egenskapene skiller seg dramatisk fra gamle analoge kamera. Det er fordi man i "gamledager" målte blitslyset OTF ("Off The Film") - dvs at man målte reflektert lys fra filmruten, og på den måten beregnet tilstrekkelig eksponering. Med overgang til CCD/CMOS viste det seg å være vanskelig å få dette til å fungere skikkelig - Nikon D1 og D100, som hadde første generasjon digital blitsstyring (d-TTL), har betydelig dårligere blitsstyring enn de nyere modellene som er utstyrt med i-TTL. Det samme er tilfelle for Canon (e-TTL og siden e-TTL II), og utvilsomt de andre produsentene.

Jeg har jo både D1 og D100, så jeg vet at de er dritt dårlige på TTL blitz ja ;)

Gamle F-801, F90, F5 knuste de digitale selv med den gode gamle SB-24 :)

Det finne med Metz er at de tilbyr USB oppgradering også da :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var Metz 48 AF1 kjøpt inn for test.

Fant omtaler av blitsen på nett, og ble faktisk overbevist om at endelig er metz tilbake på banen.

Pakket nettopp ut blitzen, skal få testa litt med den i løpet av helga håper jeg!!

Første pluss i forhold til original SB800, PRIS!!!

Andre pluss, den kan oppdateres i forhold til eventuelle oppgraderinger av programvare!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er du fortsatt fornøyd med blitzen?

Lurer på å kjøpe en slik selv, og noen erfaringer tas gjerne i mot.

Ser at 58 AF-1 har fått litt kritikk på grunn av kronglete menyer i forhold til Canon 580EX II.

Hvordan er menyene på 48?

Og hvordan er byggekvaliteten?

Det står mellom 430EX og Metz, og siden man kan bruke Metz'en som master er den mer anvendelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er du fortsatt fornøyd med blitzen?

Lurer på å kjøpe en slik selv, og noen erfaringer tas gjerne i mot.

Ser at 58 AF-1 har fått litt kritikk på grunn av kronglete menyer i forhold til Canon 580EX II.

Hvordan er menyene på 48?

Og hvordan er byggekvaliteten?

Det står mellom 430EX og Metz, og siden man kan bruke Metz'en som master er den mer anvendelig.

Jeg kan vel til nød være enig i at meny systemet kunne vært gjort mer logisk, uten å kjenne til den nevnte Canon blitzen. Men ellers så er jeg strålende fornøyd!!

Den har fungert helt topp på min Nikon D300 :)

Jeg har bestilt en 58 AF-1 i dag også, så det skal bli utprøving av tråløsstyringen også da.

Ser at prisene er på tur opp på 48 AF-1 for tiden. Den var jo utrolig billig da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...