Gå til innhold

Radeon HD 3870 uten lyd

Anbefalte innlegg

og det støyer ikke så mye som alle skal ha det til. mitt støyer ikke i det hele tatt.
Det kan så være, men så er det ikke alle som ønsker eller tar seg råd til vannkjøling av skjermkortet.

vannkjøling ? ingen som har sagt noe om vannkjøling. bruker ofginal vifta som er på 8800gt og den fungerer som sagt fint uten støy.

Jeg tok deg på ordet med vilje. Å si at originalvifta på 8800GT ikke lager støy i det hele tatt er ikke noe annet enn en gigantisk overdrivelse.

og benekter ikke resultatet. så jo på testen av de var ca like raske. dvs innenfor en prosent på 5.

Du benektet kontant resultatet: "men at det yter bedre en 8800gt i sli det gjør det ikke." uten å ta forbehold om noe slingringsmonn på 5% og uten å snakke om gjennomsnitt. Noe som er naturlig å tolke til at du mener 3870 CF ikke vil yte bedre enn 8800GT SLI i noen som helst tester. Hvilket linken tilbakeviser.

Poenget mitt er ikke å flisespikke men å si at du går alt for konsekvent ut når du formulerer deg sånn.

og en annen god grunn til å velge nvidia er på drivere, de har alltid vært foran ati på det området.

Det er smak og behag. Noen mener ATI sine drivere er best. Når det kommer til Linux så har Nvidia tradisjonelt vært best men det ser ut til å bli vesentlig bedre for ATI nå som AMD har kjøpt dem opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg har telt feil men jeg teller 27 tester av gjennomsnittlig FPS, derav 5 seiere til 3870 CF og 22 seiere til 8800 GT SLI. Jeg teller også 17 tester av minimum FPS, der 5 seiere går til 3870 CF og 12 seiere går til 8800 GT SLI. Totalt 44 tester der 10 går i ATIs favør og 34 i Nvidias favør.

Rett skal være rett ;)

Ups, det ble litt sent ja. Fikset.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men man må ikke glemme all ustabiliteten og blåskjermene man får med ATI Crossfire. Jeg er i hvertfall plaget med mye ustabilitet med 2 stk 3870. Hadde aldri slike problemer med 8800-kortene fra Nvidia.

Har to kompiser som har byttet fra 8800 gtx SLI til 3870 Cf pga. ustabiltitet på 680i chipsettet. Så det der tror jeg nok slår begge veier.

Lenke til kommentar
Jo, men jeg sammenligner med stabiliteten jeg hadde på 1 stk 8800 GTX kontra 2x3870 - på Intel P35 hovedkort.

Å sammenligne to kort mot 1 kort for så å snakke om stabilitet på et CF oppsett blir vel litt feil. Intel p35 har vel ikke skikkelig native CF støtte heller, i alle fall har det bare en 16x pcie port og en 4x pcie port.

Lenke til kommentar
Jo, men jeg sammenligner med stabiliteten jeg hadde på 1 stk 8800 GTX kontra 2x3870 - på Intel P35 hovedkort.

Å sammenligne to kort mot 1 kort for så å snakke om stabilitet på et CF oppsett blir vel litt feil. Intel p35 har vel ikke skikkelig native CF støtte heller, i alle fall har det bare en 16x pcie port og en 4x pcie port.

Vel, jeg hadde også et 7950 gx2 (ferdig limt sammen SLI) og det var også langt mer stabilt. 3870-korta er en hårsbredd unna å bli sparket ut døra. Jeg gir oppsettet en sjanse til - får se om det blir bedre med Catalyst 7.12 eller hva nå neste versjon heter. Er uansett ikke holdbart å selge et så "buggete" produkt mener nå jeg. :(

Lenke til kommentar
Du ser jo at det er noe galt når 3850 yter dårligere i cf i crysis. Og at det er ingen effekt i doom. Akkurat som anadtech, to spill som går bedre i sli, mens cf gjore det best i de 28 spillene simen1 viste.

5 spill og en demo i den testen, og 3870 CF gjorde det best i 3 av spillene.

I denne testen jeg har linket til tidligere er det 6 spill og 8800GT SLI gjør det best i 4 av 6 spill.

Det gjelder å lese testene skikkelig og å lese flere tester. Ikke minst er det viktig å sjekke den oppløsningen man selv spiller i om man tenker på å gå for SLI eller CF.

Lenke til kommentar
Du ser jo at det er noe galt når 3850 yter dårligere i cf i crysis. Og at det er ingen effekt i doom.

Jepp. Det er noe rart med Crysis-ytelsen med nåværende drivere. CF gir jo et marginalt ytelsetap i forhold til ett enkelt kort. Jeg håper ATI reparerer Crysis-ytelsen med Catalyst 7.12 som kommer nå i desember.

Ellers så er det vel ikke mange som spiller Doom 3 lengre og skulle man gjøre det så er selv ikke det aller laveste resultatet i testen noe som vil ødelegge spilleopplevelsen: 84,3 FPS (med 1600x1200 og 4xAA, 8xAF Ultra Quality).

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde også et 7950 gx2 (ferdig limt sammen SLI) og det var også langt mer stabilt. 3870-korta er en hårsbredd unna å bli sparket ut døra. Jeg gir oppsettet en sjanse til - får se om det blir bedre med Catalyst 7.12 eller hva nå neste versjon heter. Er uansett ikke holdbart å selge et så "buggete" produkt mener nå jeg. :(

Har hatt 2 stk. 7950gx2 selv :) De var fine de, dog noe varme. Men anbefaler deg å se på et x38 basert hk. Det er et nyere og bedre cf chipsett med 2*16x pcie kanaler. Har ikke lest noe om ustabiltet på cf. eller hørt om det fra de jeg kjenner som har det. Mitt p5n32-e SLI anbefaler jeg i alle fall ikke om man vil unngå ekstra grå hår i hodet.

Lenke til kommentar
Du ser jo at det er noe galt når 3850 yter dårligere i cf i crysis. Og at det er ingen effekt i doom. Akkurat som anadtech, to spill som går bedre i sli, mens cf gjore det best i de 28 spillene simen1 viste.

quote simen1:

5 seiere til 3870 CF og 22 seiere til 8800 GT SLI.

Snakk om å ha ølbriller på :roll:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

5+22 = 27. Jeg har også vist til en annen test med 28 tester (ikke 28 spill men testscenarioer med ulike oppløsning, kvalitet osv på ca 7-8 spill). Blant de 28 testene kom 3870 CF best ut med gjennomsnittlig ca 4% forsprang. En annen testsamling jeg regnet på ga gjennomsnittlig 2% dårligere resultat for 3870 CF. Alt i alt synes jeg de ser ut som ganske jevne konkurrenter men selvfølgelig med store variasjoner fra spill til spill.

Lenke til kommentar
quote simen1:

5+22 = 27. Jeg har også vist til en annen test med 28 tester (ikke 28 spill men testscenarioer med ulike oppløsning, kvalitet osv på ca 7-8 spill). Blant de 28 testene kom 3870 CF best ut med gjennomsnittlig ca 4% forsprang. En annen testsamling jeg regnet på ga 2% dårligere resultat for 3870 CF. Alt i alt synes jeg de ser ut som ganske jevne konkurrenter men selvfølgelig med store variasjoner fra spill til spill.

:roll:

Lenke til kommentar
quote simen1:

5+22 = 27. Jeg har også vist til en annen test med 28 tester (ikke 28 spill men testscenarioer med ulike oppløsning, kvalitet osv på ca 7-8 spill). Blant de 28 testene kom 3870 CF best ut med gjennomsnittlig ca 4% forsprang. En annen testsamling jeg regnet på ga 2% dårligere resultat for 3870 CF. Alt i alt synes jeg de ser ut som ganske jevne konkurrenter men selvfølgelig med store variasjoner fra spill til spill.

:roll:

Mulig jeg har telt feil men jeg teller 27 tester av gjennomsnittlig FPS, derav 5 seiere til 3870 CF og 22 seiere til 8800 GT SLI. Jeg teller også 17 tester av minimum FPS, der 5 seiere går til 3870 CF og 12 seiere går til 8800 GT SLI. Totalt 44 tester der 10 går i ATIs favør og 34 i Nvidias favør.

Rett skal være rett ;)

Ups, det ble litt sent ja. Fikset.

Lenke til kommentar

Nettet bærer preg av at de fleste tror/mener Nvidia er så utrolig mye bedre enn Ati uansett prisklasse bare fordi de har toppkortene i prisklassen idioti. Er jo som Simen1 forklarer situasjoner der CF og 3850/3870 gir mer eller like mye ytelse for pengene. Og 8800gt kan være så billig de vil, men når man ikke får tak i de billige kortene så hva nytter det? Har selv hatt inne en bestilling på 2 stk. billige 8800gt fra club3d i over 1mnd. uten å få disse. Tror jeg avbestiller snart og heller får tak i et til brukt 8800gtx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...