Gå til innhold

Radeon HD 3870 uten lyd

Anbefalte innlegg

Det jeg prøver å si er at den lydløse, passive kjølingen som det reklameres ikke vil gjelde uten spesielle tiltak/modifikasjoner. F.eks plassering av åpent kabinett ute i kulda.

Kanskje om man satt et par i dette "kabinettet" (vil vel mer kalle det et stativ for PC-komponenter men..) - kombinert med en stooor passiv kjøleribbe for prosessor, en SSD HDD og et vifteløst PSU vil man kanskje oppnå "lydløshet". Men etter det jeg har lest, vil man fremdeles høre en svak summelyd fra vifteløse PSUer, så helt lydløs vil man vel aldri få en maskin. Men, jeg er fornøyd med "knapt hørbar" også jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan fint putte et passivt kjølt grafikkort i et vanlig miditower uten noe form for problem så lenge man ikke har klokket andre komponenter i maskinen til bristepunktet.

Jeg skal ikke påstå at det er optimalt for levetid osv men en slik gpu kan operere med høy driftstemperatur. 100 grader på grafikkortet er ikke noe problem, men det er klart at den generelle temperaturen i maskinen vil stige.

Så lenge det er noen form for luftgjennomstrømming i kabinettet skal det ikke være noe problem overhodet, selv med minimal luftgjennomstrømming bør det gå utmerket.

Det blir likevel feil å bruke begreper som lydløst, det blir langt ifra lydløst men man får mer fleksibilitet til å velge øvre støykilde i maskinen. En grafikkortblåser vil støye mer enn 120mm-kabinettvifter og de fleste prosessorblåsere er i dag 120mm. Det blir ikke lydløst med passiv kjøling men du får mulighet til å redusere den totale støyen i maskinen. Med passivt kjørt grafikkort kan du også ha et stillegående system ved å senke gpu-kjernefrekvens og kabinettvifteturtall når du ikke spiller men gjør andre oppgaver som feks å bruke maskinen som DAW, benytte kontorapplikasjoner, browse web eller se en film. Ikke minst når du skal sove eller slappe av. En datamaskin er ment for å alltid være på og da skal det ikke støye mer enn nødvendig.

Den muligheten til å ha et stillegående system mister du ved å ha vifte direkte på grafikkortet da disse er av så små dimensjoner at de vil ha et godt hørbart støynivå selv på laveste turtall.

Passivt kjølte grafikkort er geniale, men måten det omtales på/ reklameres for er misvisende.

For meg virker det som mange misforstår hensikten med et passivt kjølt grafikkort. Det er ikke nødvendigvis et lydløst system men at grafikkortet ikke skal være den øvre støykilden i en maskin. Stans gjerne en vifte på de aller fleste grafikkort med stock-kjøling og du vil høre at denne overdøver resten av støyen i maskinen.

Du vil fremdeles trenge/ ha nytte av å ha kabinettvifter ved bruk av passivt kjølt grafikkort, men du slipper å ha et viftekjølt grafikkort som overdøver alt annet i maskinen.

Det er muligens derfor det omtales som støyfri kjøling fordi grafikkort er kjent for å være det mest støyende i en moderne PC. Du reduserer øvre støynivå i maskinen ved å gå for passiv kjølt grafikkort.

Jeg synes det er bra noen produsenter satser på passiv kjøling, synes også at flere produsenter burde gå for litt mer påkostede 2-slot-kjøleløsninger. Feks 8800 ULTRA støyer ikke så meget i forhold til ytelsen og har fått positiv omtale. For meg hjelper det lite at 8800GT koster kun 1500kr og yter bra for prisen så lenge det høres ut som om noen har glemt av å skru av støvsugeren. Noen tester sier at 8800GTS 512 har lavt støynivå, andre sier at det lider av dårlig viftevalg og avgir mer støy enn hva man forventet. Vet ikke helt hva jeg skal tro. Det er uansett ikke tvil om at grafikkort jevnt over støyer mer enn nødvendig og det er fordi produsentene slurver med rimelige kjøleløsninger.

Vi forbrukere må kreve mer. Syntetiske tall i 3DMark er ikke alt.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Jeg for min del bryr meg lite om støyingen på spreke skjermkort. Det er bedre å ha en stille pc som du gjør "stille oppgaver", samt steamer musikk og film fra og en bråkepc som du spiller på. Det er ikke noe problem siden man bruker headset allikevel :)

Lenke til kommentar
komme med en grunn før du sier noe sånt ?

Jeg kan bringe den beskjeden:

SLI gir bare ca 40-60% bedre ytelse enn ett enkelt kort.

Crossfire gir ca 60-90% bedre ytelse enn ett enkelt kort.

Så selv om 8800 GT yter bedre enn 3870 så yter ikke 8800GT SLI bedre enn 3870 Crossfire. Så her får man faktisk bedre ytelse for ~400 kr mindre om man velger Crossfire, og om ikke det var nok for en overbevisning så vil nok støynivået overbevise om man tester de to systemene i praksis. 8800 GT-kortene støyer vesentlig mer enn 3870-kortene. Dersom man kompenserer for støy med å kjøpe skjermkortkjøler(e) så blir prisforskjellen på 3870 og 8800GT ennå større i ATI's favør.

Lenke til kommentar

To målinger er lite å gå ut i fra. Her er 28 målinger av 8800GT vs. 8800 GT SLI og gjennomsnittlig ytelseøkning ser ut til å ligge betydelig lavere enn de to testene indikerer. Redigert: Gjennomsnittet er 44,1% ytelseøkning fra 1 til 2 kort.

Ser man her med de samme 28 testene på det samme testsystemet så skalerer 3870 vesentlig bedre. Redigert: Gjennomsnittet er 67,6% ytelseøkning fra 1 til 2 kort.

Summert opp skåret 3870 Crossfire i gjennomsnitt 4,0% bedre enn 8800 GT SLI.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
To målinger er lite å gå ut i fra. Her er 28 målinger av 8800GT vs. 8800 GT SLI og gjennomsnittlig ytelseøkning ser ut til å ligge betydelig lavere enn de to testene indikerer. Redigert: Gjennomsnittet er 44,1% ytelseøkning fra 1 til 2 kort.

Ser man her med de samme 28 testene på det samme testsystemet så skalerer 3870 vesentlig bedre. Redigert: Gjennomsnittet er 67,6% ytelseøkning fra 1 til 2 kort.

Summert opp skåret 3870 Crossfire i gjennomsnitt 4,0% bedre enn 8800 GT SLI.

syns nå det var rimelig likt i disse testene jeg da. og 8800gt er kun en 100 lapp dyrere. og det støyer ikke så mye som alle skal ha det til. mitt støyer ikke i det hele tatt. men greit 3870 i CF yter bedre en jeg trodde. men at det yter bedre en 8800gt i sli det gjør det ikke.

Lenke til kommentar
syns nå det var rimelig likt i disse testene jeg da. og 8800gt er kun en 100 lapp dyrere.

Jaja, 4% dårligere for 100 kr mer er jo ikke store forskjellene men det er forskjeller i feil retning. Da får man vurdere om andre ting veier opp for den ulempen. F.eks ytelse i bestemte spill som man spiller mer enn andre, driverstøtte, nView eller andre ting.

og det støyer ikke så mye som alle skal ha det til. mitt støyer ikke i det hele tatt.

Det kan så være, men så er det ikke alle som ønsker eller tar seg råd til vannkjøling av skjermkortet.

men greit 3870 i CF yter bedre en jeg trodde. men at det yter bedre en 8800gt i sli det gjør det ikke.

Hvorfor benekter du testresultatet?

Du hadde rett Simen1, anandtech har vel en eller annen feilkilde et eller annet sted.

Nja, ikke nødvendigvis noen feilkilde men heller et meget tynt datagrunnlag. Hadde f.eks expreview bare brukt resultatene for Lost Planet uten AA/AF så hadde også de kunnet vise at 8800 GT SLI gruser 3870 CF på like tynt grunnlag. Hadde de heller valgt kun Call of Juarez så hadde 3870 CF gruset 8800 GT SLI. Resultatet avhenger altså sterkt av testutvalget. Jo flere tester og jo mer relevante tester for kjøperen jo bedre blir beslutningsgrunnlaget.

Lenke til kommentar
syns nå det var rimelig likt i disse testene jeg da. og 8800gt er kun en 100 lapp dyrere.

Jaja, 4% dårligere for 100 kr mer er jo ikke store forskjellene men det er forskjeller i feil retning. Da får man vurdere om andre ting veier opp for den ulempen. F.eks ytelse i bestemte spill som man spiller mer enn andre, driverstøtte, nView eller andre ting.

og det støyer ikke så mye som alle skal ha det til. mitt støyer ikke i det hele tatt.

Det kan så være, men så er det ikke alle som ønsker eller tar seg råd til vannkjøling av skjermkortet.

men greit 3870 i CF yter bedre en jeg trodde. men at det yter bedre en 8800gt i sli det gjør det ikke.

Hvorfor benekter du testresultatet?

Du hadde rett Simen1, anandtech har vel en eller annen feilkilde et eller annet sted.

Nja, ikke nødvendigvis noen feilkilde men heller et meget tynt datagrunnlag. Hadde f.eks expreview bare brukt resultatene for Lost Planet uten AA/AF så hadde også de kunnet vise at 8800 GT SLI gruser 3870 CF på like tynt grunnlag. Hadde de heller valgt kun Call of Juarez så hadde 3870 CF gruset 8800 GT SLI. Resultatet avhenger altså sterkt av testutvalget. Jo flere tester og jo mer relevante tester for kjøperen jo bedre blir beslutningsgrunnlaget.

vannkjøling ? ingen som har sagt noe om vannkjøling. bruker ofginal vifta som er på 8800gt og den fungerer som sagt fint uten støy.

og benekter ikke resultatet. så jo på testen av de var ca like raske. dvs innenfor en prosent på 5.

og en annen god grunn til å velge nvidia er på drivere, de har alltid vært foran ati på det området.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 2x GT, og de støyer ikke ved vanlig skrivebords bruk. Når jeg spiller hører jeg ikke viften utansett pga musikk i anlegget/headsett. Jeg merker når jeg starter opp maskinen at viftene bråker greit mye (var utrolig plagsomt når jeg formaterte :p), men de roer seg når jeg kommer inn i windows (som tar max 30 sek)

Men GT'n blir ganske varm da. Gikk fort til 80 og oppover ved crysis spilling (i alle fall før formaterting, har ikke testa temp etter det) Merka også at ytelsen gikk litt ned når det ble varmt, maskinen hang seg også flere gang ved denne (dette før jeg formaterte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...