skankwiz Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Omtrent alle gitarister har sansen for Line6 POD. Den modellerer (helt fantastisk) et enormt bredt utvalg av forsterkere, kabinett og effekter. Men Variax gitaren til Line6 sliter litt mer med å komme inn i varmen. Variax bygger på samme prinsippet som POD. Mens POD er en Pre-amp som simulerer forsterkere er Variax en gitar som simulerer andre gitarer. Problemet er at en gitarist har et helt spesielt forhold til gitaren sin, han har sannsynligvis funnet en gitar som han liker vekten på, halsen, treverket, mikrofoner osv osv. Jeg har en Jackson SLSMG som kun ble produsert en liten stund. Den har mahogny kropp med AAA flammelønntopp, og er lakkert i transparent black og iført hvit kant rundt hele kroppen og halsen. Den har Seymour Duncan sh4 og SD full shred humbuckere og tune-o-matic bridge. Men kan jeg bruke denne gitaren til alt? Nei! Variax skulle man da tro var et fint alternativ, men nok en gang... Nei! Jeg drømmer om å ha Jackson SLS'en akkurat slik som i dag, men med Variax elektronikken i TILLEGG! Det var her ideen kom: HVA MED Å BYGGE OM EN HVILKE SOM HELST GITAR TIL EN VARIAX HYBRID? EN GITAR SOM HAR BÅDE PASSIV, VANLIG ELEKTRONIKK OG VARIAX ELEKTRONIKK! Etter litt research på nettet fant jeg ut at det er faktisk en del folk som har gjort nettopp dette med et perfekt resultat! Bare ta en google search på "variax conversion". Fender har også sett mulighetene med sin VG stratocaster. Denne gitaren er en fullblods Fender Am Strat med Roland modellering i tillegg. Problemet her er at det ikke er like mange muligheter som med en Variax, ikke så bra modellering som Line6 og en altfor høy pris! Hvis jeg gjennomfører dette får jeg: -en fullblods Jackson SLSMG gitar med seymour duncan humbuckere (den samme jeg elsker i dag) -25 legendariske gitarer modellert nøyaktig som på Variax gitaren -mulighetene til å skape egene custom gitarer til å laste inn på gitaren via PC-programmet Line6 Workbench -muligheten til å stemme ned gitaren til andre stemminger og lagre dem i gitaren via workbench Snakker vi ULTIMAT alround gitar her? Hva synes dere om ideèn? Noen som har gjort noe liknende? PS: det går ann å bestille strat kropper og halser som er ferdig konfigurert for Variax elektronikken på warmoth.com, men de er IKKE konfigurert for vanlig elektronikk og mikrofoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) jeg ville aldri i verden gjort noe slikt med en sånn gitar... Variax er som POD, for folk som ikke har råd til, The real deal.. liker verken Variax eller POD. Endret 15. desember 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Problemet er jo bare at Variax-gitarene høres helt forferdelige ut (i alle fall i mine ører). Hva er galt med lyden av Duncan-mikkene? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Variax er som POD, for folk som ikke har råd til, The real deal.. Og synthesizer er for folk som ikke har råd til flygel...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Variax er som POD, for folk som ikke har råd til, The real deal.. Og synthesizer er for folk som ikke har råd til flygel...? hvis jeg hadde vært pianist hadde jeg aldri spilt på en synth. men synth er mye mer. POD, og Variax simulerer amper og gitarer, så the real deal er mye bedre, synes jeg. har aldri likt sånn gitar simulerings greier. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Poenget var at å avskrive nye oppfinnelser med "jeg liker det ikke" er rimelig meningsløst. Et musikkinstrument er et verktøy til å formidle lyd i form av musikk. Om verktøyet er laget sånn eller slik eller ser sånn eller slik ut er uten betydning for musikkopplevelsen til mottakeren. En hver må velge det verktøyet som passer best ut fra det en selv vil formidle. Sånn sett har både POD-er, synther og annen elektronikk sin fortjente plass i instrumentverdenen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 ja jeg skjønner det, og er enig, men jeg trenger ikke å like det. han spurte om hva vi syntes om det, jeg mener det er "rape" av en gitar. men kanskje jeg er litt gammel dags, siden jeg kjører plug`n play med en rør amp. ikke mye mambo jumbo... men har ikke noe mot effekter, slik som flanger/wha/chours osv, hvis det har en høy kvalitet, men simulering av diverse saker, kan du få gratis.. Lenke til kommentar
skankwiz Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 ja jeg skjønner det, og er enig, men jeg trenger ikke å like det.han spurte om hva vi syntes om det, jeg mener det er "rape" av en gitar. men kanskje jeg er litt gammel dags, siden jeg kjører plug`n play med en rør amp. ikke mye mambo jumbo... men har ikke noe mot effekter, slik som flanger/wha/chours osv, hvis det har en høy kvalitet, men simulering av diverse saker, kan du få gratis.. Jeg synes ikke det er noe "rape" av gitaren, i og med at gitaren blir akkurat som før bortsett fra at den har variax elektronikk i tillegg til Seymour Duncan. Joda, jeg må nok skjære litt i den for å få plass til all elektronikken, men det kan jo når som helst fjernes eller byttes i noe annet digg. Er også veldig glad i plug 'n play med rør amp. Er kun det jeg har brukt til nå, men på grunn av at jeg skal studere til neste år og har fått plassmangel til de grader måtte jeg selge full stacket og 2 gitarer. Jeg har beholdt den jeg liker best og kjøpt meg line6 Pod x3. Den er jeg enormt overasket over, fantastisk lyd etter min oppfattning. Hadde ikke forventet noe som helst etter noe heller skuffende modellering tidligere (behringer v-amp2, digitech rp300). Siden jeg er strålende fornøyd med Pod'en og mener jeg får alt jeg trenger av effekter og forsterker lyder der med masse tone i motsetning til mange andre modelleringsprodukter har jeg troen på at jeg får noe av det samme med variax elektronikken. Jeg har så lenge jeg har spilt alltid lett etter nytt utstyr, nye lyder. Jeg fant etter utallige forsøk jackson gitaren som passet meg ypperlig, men jeg føler meg bundet til èn kategori musikk som jackson gitaren takler bra og kan ikke spille så mye annet med det resultatet jeg ønsker. Jeg har ikke råd eller plass til 25 vintage gitarer. Da mener jeg selv at variax konseptet krysset med en mahogny gitar med seymour duncan burde slå mange fluer i en smekk. Det er alle mulighetene jeg har som gjør at jeg sikler etter dette systemet, men på en skikkelig gitar! Skal nok ha en ny røramp etterhvert, men skal nok fremdeles ha poden som pre-amp. Digital gitar er kjipt alene, vanlig gitar har ikke så mange muligheter, en HYBRID (begge deler) har etter min mening det meste. Problemet er jo bare at Variax-gitarene høres helt forferdelige ut (i alle fall i mine ører). Hva er galt med lyden av Duncan-mikkene? Ikke noe galt med seymour duncan mikkene, tvert imot, har nesten samme oppsettet i alle gitarene jeg har hatt, men jeg skulle gjerne ha hatt litt fler muligheter. kommer jo fortsatt til å ha seymour duncan pickupene på gitaren og bygge inn en liten bryter som bytter mellom Variax og vanlig elektronikk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Bare sett i gang du. Det er en morsom ide synes jeg, selv om jeg ikke er så imponert over Variax'en selv. Husk: Det er du som skal like gitaren, ikke vi. Så får du heller tåle at noen puritanere reagerer som publikum på Newport Folk festival da Dylan stilte med elektrisk gitar (en Stratocaster) der i 1965. (Visstnok bare en myte, men det kjent eksempel.) Geir Lenke til kommentar
skankwiz Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 hehe, er jo jeg som skal like den, men er morsomt å høre hva folk synes og om det er noen som har gjort det før. Vi får vel heller se om resultatet blir slik jeg ser det for meg i hodet når den er ferdig skal jeg lage noen snutter på youtube å linke til så kan vi se hvordan den fungerer i praksis koblet inn i både pod og rørforsterker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå