Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 807 eller Citroen C8


Reggy

Anbefalte innlegg

Er Peugeot 807 og Citroen C8 akkurat samme bil? Mener jeg leste et sted at 807 var stivere å kjøre enn C8. Hvis det forskjell på dette ville jeg valgt den stiveste av dem da dette ville passet min kjørestil best.

 

ER det noen som har erfaring med disse bilene, hvordan de er å kjøre.... Finner få tester og klarer ikke helt å finne ut hvor driftsikre de er. Jeg ville gått for HDI motor og tiptronic aut gear. Bilene ser jo praktiske og gode ut...Svært mange av dem er ferdig montert med Webasto, noe jeg ønsker meg i min neste bil...(motoren på 107 Hk virker litt liten, så jeg ville nok godt for en liten tunning)....

 

Er i den fasen av livet at det dreier seg om bilstoler, barnevogn og mye rigg. Det virker forlokkene å ukritisk pakke bagasje med seg...Passat stv. blir rett og slett i snaueste laget når en skal noe mer enn på dagstur...Kan jo gi opp å kjøre avgårde med julegaver - bilen er full lenge før en får tenkt hvor en skal plassere gavene...

 

Holder også muligheten åpen for VW Sharan, men føler denne blir mer gammel enn 807 og C8.

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt litt med C8 med HDi og automat. Verken motoren eller bilen innbyr til veldig inspirert kjøring, men det er vel grenser for hvor hardt man kjører med unger og barnevogner i bilen. Motoren kan sikkert chippes, etter hva jeg kan skjønne er den vel levert med 130 hk også. Mulig tiptronic-kassa ikke er like glad i chipping, men det kan jo også hende at det er avgasskrav som har gjort at kun minste motor er levert med automat.

Etter hva jeg kjenner til er C8 og 807 teknisk sett helt like, men jeg har aldri sjekket spesifikt på hjuloppheng og fjæring.

 

Driftssikkerheten er nok ihvertfall bedre enn Sharan, som ikke er den mest feilfrie av VWs produkter.

Modellene etter november 2005 (med rød instrumentbelysning) går for å være de beste i det henseende, da det fra dette tidspunktet kom en oppgradering av det elektriske anlegget.

 

For info om alt mulig rart kan det være ok å sjekke http://www.eurovan2.com/ - dette er et forum spesifikt for disse bilene.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt litt med C8 med HDi og automat. Verken motoren eller bilen innbyr til veldig inspirert kjøring, men det er vel grenser for hvor hardt man kjører med unger og barnevogner i bilen. Motoren kan sikkert chippes, etter hva jeg kan skjønne er den vel levert med 130 hk også. Mulig tiptronic-kassa ikke er like glad i chipping, men det kan jo også hende at det er avgasskrav som har gjort at kun minste motor er levert med automat.

Etter hva jeg kjenner til er C8 og 807 teknisk sett helt like, men jeg har aldri sjekket spesifikt på hjuloppheng og fjæring.

 

Driftssikkerheten er nok ihvertfall bedre enn Sharan, som ikke er den mest feilfrie av VWs produkter.

Modellene etter november 2005 (med rød instrumentbelysning) går for å være de beste i det henseende, da det fra dette tidspunktet kom en oppgradering av det elektriske anlegget.

 

For info om alt mulig rart kan det være ok å sjekke http://www.eurovan2.com/ - dette er et forum spesifikt for disse bilene.

 

Den leveres også med 136 HK TDI, men det har jeg ikke sett for salg her. Med tunning box kan man øke effekten til ca 130 HK og 295 NM. Altså ingen racerbil, men det vil jo gjøre at det går greit nok... Hvordan opplevde kjørekomforten, plassforholdene, utsikten/ oversikten og sittestillingen....

Lenke til kommentar
Den leveres også med 136 HK TDI, men det har jeg ikke sett for salg her. Med tunning box kan man øke effekten til ca 130 HK og 295 NM. Altså ingen racerbil, men det vil jo gjøre at det går greit nok... Hvordan opplevde kjørekomforten, plassforholdene, utsikten/ oversikten og sittestillingen....

 

 

Trur ikke mange koster på seg 6 000,- for å få 6hk mindre. Og bare for å nevne Citroén har ikke TDI, Det er VW og Audi (Altså VAG)

Citroén bruker ett tilsvarende system, altså HDI, det er Commonrail. TDI til VAG er både Commanrail og Pumpe dyse.

 

Men for øvrig, så er disse nevnte bilene samme bilen. Det er ett sammarbeids sak, som disse varebilene er.

 

Jeg har kjørt dem begge, og dem er like stive.

 

Dessuten har 130Hk 314nm orginalt.

109hk har 270nm orginalt

 

ved chiping av enkleste saker, så får en 160Hk og 370nm på 130Hk.

og den lille får 130hk og 325nm

 

Og da snakker man om boks som bare settes i mellom styre enhet og dysene.

Lenke til kommentar
Den leveres også med 136 HK TDI, men det har jeg ikke sett for salg her. Med tunning box kan man øke effekten til ca 130 HK og 295 NM. Altså ingen racerbil, men det vil jo gjøre at det går greit nok... Hvordan opplevde kjørekomforten, plassforholdene, utsikten/ oversikten og sittestillingen....

 

 

Trur ikke mange koster på seg 6 000,- for å få 6hk mindre. Og bare for å nevne Citroén har ikke TDI, Det er VW og Audi (Altså VAG)

Citroén bruker ett tilsvarende system, altså HDI, det er Commonrail. TDI til VAG er både Commanrail og Pumpe dyse.

 

Men for øvrig, så er disse nevnte bilene samme bilen. Det er ett sammarbeids sak, som disse varebilene er.

 

Jeg har kjørt dem begge, og dem er like stive.

 

Dessuten har 130Hk 314nm orginalt.

109hk har 270nm orginalt

 

ved chiping av enkleste saker, så får en 160Hk og 370nm på 130Hk.

og den lille får 130hk og 325nm

 

Og da snakker man om boks som bare settes i mellom styre enhet og dysene.

 

Du har kjørt dem begge, ja. Hvordan var du fornøyd med det?

 

Og vil den lille HDI motoren være for liten, evt bør den trimmes. Og hvor mange gear har disse triptronic kassene - og fungerer aut gear bra på disse bilene?

Lenke til kommentar

Fire trinns automatkasse som sjalter helt greit. Ikke akkurat noen DSG-kasse, men det gir den seg jo ikke ut for å være heller. Tiptronic-funksjonen er kjekk å ha til forbikjøringer, men egentlig er det jo ikke så ofte et annet gir passer bedre enn det kassa ville lagt inn i automatmodus.

 

Hvorvidt den lille HDi-motoren er for liten er det jo egentlig bare du som kan avgjøre. Jeg synes den er grei nok.

Lenke til kommentar
Den leveres også med 136 HK TDI, men det har jeg ikke sett for salg her. Med tunning box kan man øke effekten til ca 130 HK og 295 NM. Altså ingen racerbil, men det vil jo gjøre at det går greit nok... Hvordan opplevde kjørekomforten, plassforholdene, utsikten/ oversikten og sittestillingen....

 

 

Trur ikke mange koster på seg 6 000,- for å få 6hk mindre. Og bare for å nevne Citroén har ikke TDI, Det er VW og Audi (Altså VAG)

Citroén bruker ett tilsvarende system, altså HDI, det er Commonrail. TDI til VAG er både Commanrail og Pumpe dyse.

 

Men for øvrig, så er disse nevnte bilene samme bilen. Det er ett sammarbeids sak, som disse varebilene er.

 

Jeg har kjørt dem begge, og dem er like stive.

 

Dessuten har 130Hk 314nm orginalt.

109hk har 270nm orginalt

 

ved chiping av enkleste saker, så får en 160Hk og 370nm på 130Hk.

og den lille får 130hk og 325nm

 

Og da snakker man om boks som bare settes i mellom styre enhet og dysene.

 

Du har kjørt dem begge, ja. Hvordan var du fornøyd med det?

 

Og vil den lille HDI motoren være for liten, evt bør den trimmes. Og hvor mange gear har disse triptronic kassene - og fungerer aut gear bra på disse bilene?

 

 

Automaten fungerer helt greit. jeg kjørte automat på 109hk. helt ok. Går faktisk ganske greit. blir ingen sinke som ender opp helt i enden av aks. fel. Den klarer seg veldig bra. Men jeg anbefaller manuelt gir.

 

130Hk går meget bra, den er faktisk sprek.

Blir litt sprekere VW T5 med 130Hk og den regnes også som sprek. T5 har mer dreimoment, da dette er 2,5L ikke 2,2L som C8 har.

 

 

2L har vel bare 5gir manuel og 4 trin automat, mens 2,2 130hk har 6 gir manuelt.

 

 

Skal du ha helt ny, altså 2008mod, så er jeg ikke helt sikker på spesifikasjonene.

 

Citroén forteller om noen hk mer i 2L og 2,2L men sier ikke mye om giringen.

Lenke til kommentar

Dette er vanskelig synes jeg. Aut. gear er absolutt et must. Etter det kan jeg være mer åpen, men det høres litt lite ut med en aut kasse med bare 4 gear.

 

Jeg begynte egentlig interessen med VW Touran og DSG gear, men tenkte at litt større bil hadde vært greit. Så likte jeg C8 og 807, men for dårlig aut kasse, kanskje.

 

Da ender jeg kanskje ut med Sharan da, selv om jeg absolutt synes det finnes mange finere biler. Men den har samme gear som min Passat i dag. 5 trinns tiptronic aut kasse som jeg er meget godt fornøyd med.

 

Ikke det største utvalget på finn.no, men mange i Europa. Noen som har tips til hvor en finner allle slike tekniske data slik at en kan plotte inn og få riktig import pris.

Lenke til kommentar
Dette er vanskelig synes jeg. Aut. gear er absolutt et must. Etter det kan jeg være mer åpen, men det høres litt lite ut med en aut kasse med bare 4 gear.

 

Jeg begynte egentlig interessen med VW Touran og DSG gear, men tenkte at litt større bil hadde vært greit. Så likte jeg C8 og 807, men for dårlig aut kasse, kanskje.

 

Da ender jeg kanskje ut med Sharan da, selv om jeg absolutt synes det finnes mange finere biler. Men den har samme gear som min Passat i dag. 5 trinns tiptronic aut kasse som jeg er meget godt fornøyd med.

 

Ikke det største utvalget på finn.no, men mange i Europa. Noen som har tips til hvor en finner allle slike tekniske data slik at en kan plotte inn og få riktig import pris.

 

 

Det å mangle ett trinn, betyr ikke dårlig kasse.

 

Når det gjelder VW så er det en dårligere bil, når en ser på drift sikkerhet, da siste tester, så havner VW på 14 plass, mens Citroén på 8 plass. Fant ikke igjen siden, så har dessverre ikke link.

 

Men VW sine automat kasser syns jeg fungerer meget, og gir mye muligheter.

 

Fordelen med Turan, er att du kan få automat i 105Hk 140Hk og 170Hk TDI.

Men du får litt mer trøbbel på kjøpet. Og mindre bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...