Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må urinere unormal ofte.

Olum

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier må jeg urinere veldig ofte. Jeg urinerer ikke så mye hver gang og det gjør ikke vondt. Dette er blitt et problem på skolen fordi jeg må gå ut av timen nesten hver eneste time. Jeg drikker kanskje to colaer i løpet av skoledagen og må pisse 10min. etterpå. Hvofor må jeg dette og hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er blitt et problem på skolen fordi jeg må gå ut av timen nesten hver eneste time.

Jeg sliter med nøyaktig det samme. Synes nesten det har blitt litt ekkelt å gå ut av timen.

Jeg drikker riktignok ikke så mye cola, men en del vann.

Drikker et sted mellom 1 og 3 liter vann på skolen om dagen. Det er jo naturlig at det må ut, men jeg er selv sjokkert over hvor liten kontroll jeg har på blæra mi. Det renner på en måte rett gjennom.

Urinet er helt blankt også, så det er bare vann, men fortsatt litt ekkelt. Kommer ganske masse ut, så det tyder jo på at det er vannet som må ut igjen. Men men.

Skal holde et øye med denne tråden! ;)

Lenke til kommentar

Er dere generellt slappe og føler dere ute av form og greier også eller? Problemer med synet eller andre problemer? Det med at dere må late vannet ofte er et av tegnene på diabetes, men kommer vel neppe aleine uten at jeg skal si det for sikkert. Trenger ikke være diabetes bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Er dette et problem du alltid har hatt eller har det blitt betraktelig værre den siste tiden?

Det har blitt mye verre det siste året. Går nå i 10. klasse. Har hatt det sånn siden begynnelsen av 9. ca.

Er dere generellt slappe og føler dere ute av form og greier også eller? Problemer med synet eller andre problemer? Det med at dere må late vannet ofte er et av tegnene på diabetes, men kommer vel neppe aleine uten at jeg skal si det for sikkert. Trenger ikke være diabetes bare så det er sagt.

Jeg kan til tider være veldig slapp, men jeg føler meg ikke ute av form. Har også problemer med synet, men det er bare litt svakt synt og skjeve hornhinner.

Lenke til kommentar

Husk på at væskemengde som kommer ut er omtrent like stor som den som kommer inn. Ellers høres 1 liter Cola i løpet av en dag mye ut, det bør du slutte med. Du får ikke diabetes av 1 liter Cola daglig, det er en myte, men du kan bli feit av det. Og dermed legger du grunnlaget for diabetes seinere i livet.

Du skriver at det har blitt verre siden 9. klasse, har du tilfeldigvis økt brusinntaket siden det? Eventuelt begynt å drikke mer før du drar på skolen?

Synsproblemene dine har IKKE noe med Cola å gjøre. Slappheten har heller ikke noe direkte med Cola å gjøre, men med sukkerinntaket som følger Colaen bør du bevege deg, få frisk luft o.l.

Ellers er det koffein i Cola, og det er her jeg tror problemet ditt ligger. Koffein fører til at vannet ikke trekkes tilbake i nyrene i vanlig grad, og det skilles derfor ut mer urin.

Lenke til kommentar

Drikker du bare vanlig Cola eller drikker du en del sukkerfire varianter? Dersom du i det siste har gått mer over til sukkerfrie varianter kan det forklares med at søtningsmidlene i disse kan for enkelte virke vannlatende. Jeg må feks mye fortere på do hvis heg har drukket fun light enn hvis jeg drikker tilsvarende mengde vann.

Prøv å drikke vann i stede for brus i noen dager (samme mengde) og se om du reagerer andlerledes.

Lenke til kommentar
Husk på at væskemengde som kommer ut er omtrent like stor som den som kommer inn. Ellers høres 1 liter Cola i løpet av en dag mye ut, det bør du slutte med. Du får ikke diabetes av 1 liter Cola daglig, det er en myte, men du kan bli feit av det. Og dermed legger du grunnlaget for diabetes seinere i livet.

Du skriver at det har blitt verre siden 9. klasse, har du tilfeldigvis økt brusinntaket siden det? Eventuelt begynt å drikke mer før du drar på skolen?

Synsproblemene dine har IKKE noe med Cola å gjøre. Slappheten har heller ikke noe direkte med Cola å gjøre, men med sukkerinntaket som følger Colaen bør du bevege deg, få frisk luft o.l.

Ellers er det koffein i Cola, og det er her jeg tror problemet ditt ligger. Koffein fører til at vannet ikke trekkes tilbake i nyrene i vanlig grad, og det skilles derfor ut mer urin.

Håper virkelig ikke at jeg har diabetes, men det er jo bare å ta en kjapp tur til legen å finne ut av.

Jeg har økt brusinntaket siden 9. klasse. Det har sammenheng med at jeg har økt lønna mi.

Jeg veit at synsproblemene mine ikke har noe med Cola å gjøre. Det er bare helt vanlig dårlig syn. Slappheten har ikke bare med Colaen å gjøre. Jeg tviler også på om jeg har jernmangel. Jeg er så godt som slapp hele tida, men kamerater har sagt til meg at det har med sola å gjøre. Det er så mye overskyet for tida, noe som gir meg ekstremt lite energi. Mulig det er koffeinet. Kanskje jeg skal prøve å drikke noe koffeinfritt og se om det hjelper.

Drikker du bare vanlig Cola eller drikker du en del sukkerfire varianter? Dersom du i det siste har gått mer over til sukkerfrie varianter kan det forklares med at søtningsmidlene i disse kan for enkelte virke vannlatende. Jeg må feks mye fortere på do hvis heg har drukket fun light enn hvis jeg drikker tilsvarende mengde vann.

Prøv å drikke vann i stede for brus i noen dager (samme mengde) og se om du reagerer andlerledes.

Jeg drikker bare vanlig Cola og Urge. Derfor har det ikke noe med søtningsmidlene å gjøre. Som sagt skal jeg prøve å drikke noe annet, f.eks. vann.

Tusen takk for hjelpa begge to :)

Edit: Kompisene mine drikker minst like mye koffeinholdige drikker som meg. Likevel må de ikke tisse like mye.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

har du prøvd å holde deg når du er tissatrengd??

på den måten so utvida du blæra di.ikkje gå med engong du kjenne at du må. til å starte med so kan du nå holde deg i bevegelse når du må,men litt vanskeli når du er på skule då ;)

eg går ikkje på do på 9 tima når eg er på jobb,å drikker vertfall 1 1/2 l vann,saft eller brus

Lenke til kommentar
Når det gjelder sånne ting så er alkohol noe dritt x).

Ja, det er det. Man bør velge sprit fremfor øl på konserter. Er et helvete å måtte løpe og pisse hvert 15. min. fordi du har drukket altfor mye øl.

Mamma har nå anbefalt meg å gå hele uka uten brus. Jeg skal prøve og se om jeg klarer det. Får også se om jeg merker noe forandring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...