Gå til innhold

Q6600 Boxed kjøler - vanlig at vifta slår seg av og på etter behov?

TwiiK

Anbefalte innlegg

Hei.

Litt skeptisk til mine nyinnkjøpte q6600. :) Satte sammen systemet i går og slo på pcen, da jeg så at cpuvifta ikke gikk ble jeg livredd og slo den av igjen. Sjekket ting og slo den av og på sikkert 3 ganger før jeg tenkte at jeg skulle i alle fall sjekke bios før jeg slo den av. Da etter 1-2 min slo vifta seg på i 20 sek og av igjen. Jaja, tenkte jeg, den gjør vel det da.

Innstallerte windows, drivere og ting. Vifta slo seg på i kanskje 1 min i løpet av den tiden. Så innstallerte jeg speedfan da jeg fikk opp pcen. Der lå temperaturene på kjernene på 20 grader (er kanskje 20 grader i rommet). Innstallerte 3dmark05 fordi jeg har mitt gamle 7800GT i pcen og ville sammenligne med andre 7800GT scores samt kontrollere at jeg ikke fikk 500 poeng grunnet noe feil noe sted. Fikk 8000 og var strålende fornøyd. Cpuvifta gikk bare litt i løpet av 3dmark testen og temperaturene var bare 23 grader umiddelbart etter testen.

Er virkelig q6600 så kjølig? :p

Slo på pcen nå nettopp og da var kjernene 16 grader (rommet er sikkert 14-16 nå), men nå slo ikke vifta seg på før kjernene nådde 39 grader. Kan jeg styre dette? Kjenner jeg blir litt nervøs hver gang vifta er avslått i lengre perioder. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå starter vifta når temperaturen når 40 grader og slår seg av når den når 30 grader. I går slo den seg på når den nådde 25+.

Hele greia virker fishy. :p

Aldri brydd meg noe særlig om temperaturer før fordi jeg bare har hatt skitsystemer. Hvor bør jeg sjekke temp? Andre programmer? Bios?

Edit: Nå nettopp nådde tempen 45grader. Da knipset jeg til vifta med fingeren og den startet. Føler jeg sitter som et nervevrak her fordi vifta later seg. :p Den er jo også helt lydløs (noe jeg ikke så for meg etter å ha lest tråder her på bruket) 1100-1400 rpm viser speedfan på vifta.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Skal gjøre det nå. Men en siste ting. Den nådde 45 grader nå, vifta startet (1100rpm), 1 min etterpå slo den seg av og da var temp 22 grader (rommet er fortsatt 16 eller noe). Kjøler den så bra så fort? Bruker jeg kjernene mine så lite at de blir for kalde? :p

Edit: Sjekket bios og der var temp 27 grader. Sjekket speedfan igjen nå og temp går sakte fra 27 grader tilbake til 20.

Jeg skal innstallere litt tungvekstprogram og se hva som skjer. Bare firefox innstallert for øyeblikket. :)

Edit2: Nå gikk vifta i 30-40 sekund i bare noen hundre rpm. Kunne se den rotere i kabinettet. Da bråket den faktisk litt også. Liker ikke at den hele tiden skal starte og stoppe. :p

Edit3: Gikk fra 30 til 50 grader og bilde av en flamme i speedfan uten at vifta startet. Så knipset jeg til den igjen og den startet med en gang. Er den ødelagt?

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Har Gigabyte hovedkort og boxed kjøler jeg også, og har hatt samme problem. Vifte som starter og stopper. Alarmen som hyler når vifta kommer under 1300 eller noe har jeg nå slått av. Pcen fungerer nå fortsatt etter et år og jeg har akkurat oppgradert bios, uten og sjekka om det hjalp-men kanskje?

Lenke til kommentar

Jepp, hjemme nå. Fant smartfan i "pc health"-kategorien i bios. Slo av den og vifta begynte å gå hele tiden.

MEN, nå går den i konstant 2300rpm og støyer litt. Hvordan justerer jeg ned dette til f.eks konstant 1300?

Edit: Bios og speedfan viser 11grader på cpuen med vifta på 2300rpm. :D Hvordan oppgraderer jeg bios for å få de til å vise rett temp? :p

Edit2: Problemene er løst (noen i alle fall. :p):

Speedfan viser feil. Lastet ned 2-3 program som alle viste 10-15 grader mer enn speedfan. Dobbelsjekket i bios og nå viste også bios samme temp som de andre programmene. Så er tydligvis speedfan som viser feil.

Annen ting. Smartfan virker ikke. Med smartfan av (vifta på 2300rpm) satt jeg, nerd som jeg er, i bios i 10 min og temp lå stødig på ca. 25 grader. Slo på smartfan, vifta slo seg av, temp steg og steg helt opp til 65 grader. Da slo jeg av smartfan og vifta startet umiddelbart og temp sank til rundt 25 grader igjen. Tør ikke forlate pcen med smartfan på i alle fall. :D

Så nå trenger jeg et ok program som lar meg stille cpuhastigheten til 50% eller omkring 1300rpm slik at den ikke bråker så mye.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...