Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Virtuelt minne, hvor mye skal jeg ha?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har drevet å fikset osv på virtuelt minne for å få til ett spill. Problemet er at når jeg nå skal spille litt tyngre spill, så kommer det opp "for lite virtuelt minne". Så kommer spørsmålet, hvordan skal jeg vite hvor mye virtuelt akkurat MIN maskin skal ha?

Jeg har 2 ram brikker på 512 hver, altså 1024 tilsammen. Hvor mye virtuelt minne skal jeg da ha?

Takk for hjelp!

EDIT:

Jeg leste på nettet at man skulle sette virtuelt minne til ca 2,5ganger rammen?! Blir ikke dette mye da? Skal jeg ha 2500 virtuelt minne?

Edit2: Kort fortalt;

- Hva er virtuelt minne? (heelt kort)

- Hva er negativt til å ha den på mye?

- Har det med både rammen og diskplass å gjøre?

Endret av MrJones89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart er virtuelt minne en fil som brukes som minne i tillegg til din fysiske RAM når du ikke har mer plass i din fysiske RAM. F.eks. hvis du multitasker mye, eller spiller tungkjørte spill.

Du bruker opp diskplass du kunne brukt til noe annet.

Det virtuelle minnet befinner seg kun på harddisken, om det er det du mener.

Du trenger ikke 2.5xRAM virtuelt minne. Tenk litt over det; "virtuelt minne skal være 2.5xRAM." Jo mer minne du har, jo mindre vil det virtuelle minnet brukes, right? Right.

Sett det til, tja, 1-2GB. Det burde holde i massevis.

E: hvilket spill er det du prøver å kjøre som "krever" 3.5GB minne? :wow:

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Enkelt forklart er virtuelt minne en fil som brukes som minne i tillegg til din fysiske RAM når du ikke har mer plass i din fysiske RAM. F.eks. hvis du multitasker mye, eller spiller tungkjørte spill.

Du bruker opp diskplass du kunne brukt til noe annet.

Det virtuelle minnet befinner seg kun på harddisken, om det er det du mener.

Du trenger ikke 2.5xRAM virtuelt minne. Tenk litt over det; "virtuelt minne skal være 2.5xRAM." Jo mer minne du har, jo mindre vil det virtuelle minnet brukes, right? Right.

Sett det til, tja, 1-2GB. Det burde holde i massevis.

E: hvilket spill er det du prøver å kjøre som "krever" 3.5GB minne? :wow:

Takk for svar!

Neida, er ingen spill som krever så mye.. Men jeg tenkte ettersom du sier at det er kun diskplass som brukes. Jeg driter da i om det går 2-3GB med diskplass bort dersom jeg får 2GB ekstra RAM? Slikt tenkte nå jeg. Men jeg regner med at det ikke fungerer slik, og jeg setter virtuelt minne til 1600;p

Lenke til kommentar
Neida, er ingen spill som krever så mye.. Men jeg tenkte ettersom du sier at det er kun diskplass som brukes. Jeg driter da i om det går 2-3GB med diskplass bort dersom jeg får 2GB ekstra RAM? Slikt tenkte nå jeg. Men jeg regner med at det ikke fungerer slik, og jeg setter virtuelt minne til 1600;p

Selv om du får 2-3GB med ekstra minne, befinner dette ekstra minnet seg på harddisken. Og harddisker er, som vi vet, fantastisk treige i forhold til ordentlig RAM. Derfor vil vi aller helst unngå å bruke det virtuelle minnet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...