Gå til innhold

PC8500 på HK med max PC6400:P

Tjort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står at den max tar PC6400 både på komplett å på asus sin hjemmeside.

RAMen er: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

Og hovedkortet: Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI

Hvis det ikke er noe problem å kjøre de brikkene uten at det blir ustabilt eller andre problemer så har jeg jo pc før jul:D

Du kan helt sikkert stramme inn timingsene siden du kjører de på lavere frekvenser enn de er spesifisert til.

kan du forklare litt nermere? har ikke peil på det der:P

Endret av Tjort
Lenke til kommentar
Det står at den max tar PC6400 både på komplett å på asus sin hjemmeside.

RAMen er: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

Og hovedkortet: Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI

Hvis det ikke er noe problem å kjøre de brikkene uten at det blir ustabilt eller andre problemer så har jeg jo pc før jul:D

Du kan helt sikkert stramme inn timingsene siden du kjører de på lavere frekvenser enn de er spesifisert til.

kan du forklare litt nermere? har ikke peil på det der:P

Det står vell "maks" PC6400 på nesten samtlige kort, hvorfor det står dette aner jeg ikke.

Du skal da uten problemer klare å bruke de minnebrikkene hvert fall :)

Lenke til kommentar

PC8500 er spesifisert til å kjøre med timings slik CL 5 5 5 15@1066MHz. Hvis du kjører dem på PC6400 hastighet kan du nok kjøre dem slik: CL 4 4 4 12 @800MHz. For minne timings, les denne tråden.

Edit: @RamGuy: 800MHz er høyeste godkjente jedec standard for DDR2 foreløpig. Hovedkort produsentene tør ikke/kan ikke overskride dette. Dvs for å kjøre over 800MHz må du overklokke fsb/htt bus.

Med Phenom vil nok dette endre seg etterhvert da den offisielt skal støtte 1066MHz DDR2 minne når standarden er godkjent. Hovedkort med 790FX chipset skal også støtte 1066 MHz minne når standarden er godkjent. (Noen gjør det i dag)

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
PC8500 er spesifisert til å kjøre med timings slik CL 5 5 5 15@1066MHz. Hvis du kjører dem på PC6400 hastighet kan du nok kjøre dem slik: CL 4 4 4 12 @800MHz. For minne timings, les denne tråden.

Edit: @RamGuy: 800MHz er høyeste godkjente jedec standard for DDR2 foreløpig. Hovedkort produsentene tør ikke/kan ikke overskride dette. Dvs for å kjøre over 800MHz må du overklokke fsb/htt bus.

Med Phenom vil nok dette endre seg etterhvert da den offisielt skal støtte 1066MHz DDR2 minne når standarden er godkjent. Hovedkort med 790FX chipset skal også støtte 1066 MHz minne når standarden er godkjent. (Noen gjør det i dag)

Men det er vell allikevel ikke så mange som har hatt noen større problemer med 1066?

Det er jo mer eller mindre standard blant entusiaster og overklokkere å ha PC8500 eller høyere disse dager.

Så vil da neppe tro at trådstarter vil få noen som helst problemer med de minnebrikkene.

Og jeg regner med at trådstarter har planer om litt overklokking, siden han velger slike minnebrikker i første omgang, eller så kan han jo heller gå for PC6400 og heller skaffe seg 4GiB eller 8GiB RAM, ikke noe poeng med over 800MHz om du ikke planlegger å overklokke som du sier.

Lenke til kommentar
takk takk :thumbup:

Da tror jeg at jeg beholder brikkene, var jo billigere enn 6400 brikkene av samme slag uansett:P hvis ikke man må bynne å fikle med bios og slike ting da:S

Siden du alt har bestilt brikkene, så er det kanskje uaktuelt å sende de tilbake.

Nå har du ikke linket oss til de brikkene du har kjøpt, men jeg tipper det var et 2GiB sett, som sikkert kostet 800-1000kroner.

Da hadde jeg heller anbefalt dette settet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=71116

Men gjort er gjort, spist er spist :)

Lenke til kommentar

har ikke tenkt meg ut på overklokking nei, med de brikkene var på ukens tilbud så var klokken 10 min på 12 søndags kveld så jeg fikk ikke lest ordentlig, bare så at det var 2GB så jeg bestilte to. Det kom uansett på 25 kr mindre en de samme brikken i 6400 pr. sett. så da er jeg vel fornøyd :thumbup:

enten så har jeg lest feil eller så har prisen endret seg betraktelig fra i går, for nå koster 6400 brikkene mye mindre en 8500

Endret av Tjort
Lenke til kommentar
har ikke tenkt meg ut på overklokking nei, med de brikkene var på ukens tilbud så var klokken 10 min på 12 søndags kveld så jeg fikk ikke lest ordentlig, bare så at det var 2GB så jeg bestilte to. Det kom uansett på 25 kr mindre en de samme brikken i 6400 pr. sett. så da er jeg vel fornøyd :thumbup:

enten så har jeg lest feil eller så har prisen endret seg betraktelig fra i går, for nå koster 6400 brikkene mye mindre en 8500

Hvilke sett kjøpte du da? Hva betalte du? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...