Gå til innhold

Hva bør temperaturer i PC-en ligge på?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Dette er kanskje en smule feilpostet, men regner med at hvis det er noen som vet noe om det jeg spør om, så er det vel dere..

Det jeg lurte på, er; Hva skal / bør temperaturer i PC-en ligge på? Helst? Hva bør den ikke overstige?

Etter hva jeg har skjønt, så har man forskjellige temperaturer på skjermkort og hovedkort, og CPU, og eventuelt flere.. kunne noen ha gitt meg et lite kjapt overslag over de forskjellige?

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en omfattende oversikt over prosessorer.

Idle temp på CPU kan være 30-45/50.

Skjermkort ligger idle på alt mellom 30-60 alt etter hvilken kjøling man har. På max kan de komme opp i 80-90.

Hovedkort ligger vel ca på 30-45 idle. Vet ikke helt hva som regnes som max temp her, men det er vel relativt sjelden at hovedkortene blir så varme at det er fare på ferde?

Idle temp er den viktigste, de fleste komponenter tåler en god del høyere temperaturer over en kortere periode, som f.eks ved spill i noen timer.

Intel CPU går det vel nesten ikke an å ødelegge siden de slakker av selv ved høy temp.

Lenke til kommentar

cheeba sin post er ganske korrekt. i alle fall for high end systemer slik som ditt og mitt. jeg ser at mine temps stemmer ganske bra med det han skreiv.

jeg er ganske fornøyd med temp'sa mine. utenom kanskje skjermkortet som blir noe varmt. har toppa det ut på 91 grader. men jeg har en chipsettkjøler som er 11,5cm høy (thermalright sli kjøler) og den stikker ut rett under skjermkortet der vifta sitter, så skjermkortet må dra luft igjennom kjøleren.

ellers så ligger cpu på ~33 grader idle og max ~60 (dette var i orthos, normalt er den nok noe lavere)

skjermkortet ligger mellom ~55 og ~85 vanligvis

chipsett idler på ~35 grader og load ~50

systemet mitt ligger i profil.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Alle temperaturer avgjøres etter hvor tilrettelagt kjølingen er, mao. du burde kansje ha litt luftgjennomstrømning i kabinettet ikke bare kabelrot?

Har ryddet opp inni kabinettet mitt hvorav Q6600'en min ligger på en idle mellom 20-30grader(Pcen står på ett gutte rom så det er veldig variabel temperatur i rommet) til toppen 40-45 ved spilling men har også opplevd att cpuen er nede i 15 grader på eine kjerna til 7 grader på den andre.(Alt med boxedkjøler og vinduet stående helt oppe på di aller laveste temperaturene selvfølgelig).

Skjermkortet mitt et HIS Radeon HD 2600 XT(Med zalman vifte) drar jeg fint ned i 20-30 grader ved litt vanlig nettsurfing o.l., og har en max temp på 50-60 grader(nå står skjermkortet i øverste PCI-E slot og det eneste andre kortet jeg har i PCI er et trådløst nettverkskort som står nederst, så det er veldig go luftstrøm til skjermkortet)

Hovedkortet ligger konstant på 40 grader om det så er load eller idle(Har målt med temperatur måler på vifta bare for og sjekke om temperaturen er så konstant som jeg for oppgitt og det er den :S).

Ellers i kabinettet har jeg 1 80mm MIST vifte i døra som blåser så si direkte ned på CPU'en, 2 80mm vifter bak i kabinettet som drar lufta ut + di to viftene i strømførsyninga(ei 80mm og ei 120mm), til slutt har jeg ei 120mm MIST vifte framme i kabinettet som drar godt med luft inn i kabinettet så luftflyt er det nokk av(kansje jeg skal vurdere passiv kjøler)

Endret av sniffmaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...