Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til Trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Vel. Jeg har nå prøvd å følge med i den teknologiske utviklingen, og gikk derfor til innkjøp av en router. Hjemme har jeg en stasjonær og en bærbar pc. Tenkte jeg derfor kunne skaffe meg trådløst nett til den bærbare, slik at jeg også kunne surfe på den maskinen.

Jeg har veldig lite peiling når det kommer til dette med trådløst nettverk osv. Men jeg ønsker å beholde modem-tilkoblingen til den stasjonære pcen (for det er tross alt det som gir mest stabilitet etc?), og å ha trådløst nett til den bærbare pcen. Hvordan er da fremgangsmåten min?

Jeg har to slike Ethernet-kabler. Jeg prøvde å koble den ene fra modemet og til routeren, og den andre fra routeren til pcen (dette ifølge installasjonsguiden). Modemet var online når jeg hadde gjort denne "koblingen", men installasjonsguiden fikk ikke koblet til internett.

Har jeg gjort noe feil? Er det noe jeg mangler, som jeg kanskje må kjøpe? Ikke ta noe for gitt, jeg kan nemlig ingenting om dette :)

Hvis det skulle være til noe hjelp, så har jeg ihvertfall en slik router: D-Link DIR-635

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, vet ikke om jeg har misforstått noe nå. Men gjør dette enkelt. Du trenger ikke ha modemet rett i PC-en, det er like stabilt om du kjører det gjennom router med kabel.

1. Koble modemet til routernen med kabel.

2. Koble PC-en (stasjonære) til routeren med kabel.

3. Sjekk om du har internett på den stasjonære PC-en.

4. Om du har det, prøv å se om du finner nettverket med den tråløse maskinen din.

For å gjøre dette lettere har jeg laget en tegning til deg, om det blir noe lettere da :p

Lenke til kommentar

Jepp. Såpass har jeg skjønt vettu :)

Jeg fikk med en installasjonsguide på CD, og har fulgt denne. Akkurat nå har jeg kommet så langt:

Modem => Router => PC. Altså at jeg har strukket kabel fra modemet til routeren, og fra routeren og til PCen. Men det jeg nå finner merkelig, er at jeg ikke har noe internettilgang på pcen. Det er som om man har dratt ut ledningen, for internett fungerer tydeligvis ikke. Hva kan feilen isåfall være? Skulle ikke internetten funke normalt etter at jeg har koblet det slik jeg har beskrevet over?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg med den fremgangsmåten du viste til. Men når jeg kobler fra modemet og til routeren, så får jeg ikke opp noen standard gateway adresse. Det står bare helt blant. Altså punkt 4-6 på den guiden. Hva er det som kan være feil da? Og hva er eventuelt løsningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...