Hotel Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 vet ikke helt om dette er stedet for å poste dette innlegget, men jeg kommer ikke på noen bedre steder. Jeg har veldig lyst på en god stjerne stjerekikkert, men vet ingenting om det. Om noen kunne være så snill å fortelle meg litt om stjernekikkerter, eller tipse meg om nettsider der det står mye om stjerneskikkerter hadde det vært kjempe flott! Lenke til kommentar
Ruhell Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Her er litt kjapp Googling :-) www.astronomi.no http://www.tenoastro.no/ http://www.astronomibladet.dk/ Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 vet ikke helt om dette er stedet for å poste dette innlegget, men jeg kommer ikke på noen bedre steder. Jeg har veldig lyst på en god stjerne stjerekikkert, men vet ingenting om det. Om noen kunne være så snill å fortelle meg litt om stjernekikkerter, eller tipse meg om nettsider der det står mye om stjerneskikkerter hadde det vært kjempe flott! Anbefaler deg å kjøpe en litt skikkelig en med en gang, styr unna de billigste!!! kjøp heller en god brukt, enn dårlig ny... Spesielt anbefaler jeg stativhode som følger jordrotasjonen, de billigste har bare "gaffelfeste" der du beveger opp/ned og til siden. Stjernene beveger seg faktisk ganske fort, og da blir de vanskelig å følge. Med et skikkelig feste skrur du på et enkelt hjul for å følge. Det er ganske overkommelig pris på elektronisk styrte også, som finner objekter automatisk og følger dem. Anbefaler også et dataprogram: StarryNight, som MANGE bruker... Utrolig lærerikt, og fint å planlegge med. Legg inn hvor du bor, så kan du se hva du kan studere, og når planetene er synlige. Du kan klikke på objekter og få masse informasjon, zoome inn og se proffe foto. Du kan også enkelt filtrere hva du kan se med forskjellig utstyr. Kjøp en billig utgave, det holder! Har du laptop, kan du også fjernstyre kikkerten. Det er en morsom hobby, men tolmodighet trengs!!! Men når du har studert måneoverflaten eller Saturns ringer og måner, så er det fantastisk!! Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) okey...takk for svar sånn ca, hvor mye koster en god stjernekikkert? jeg må kunne ta den med meg i bilen. holder det å kjøpe Starry Night Enthusiast Endret 14. desember 2007 av Hotel Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 okey...takk for svar sånn ca, hvor mye koster en god stjernekikkert? jeg må kunne ta den med meg i bilen.holder det å kjøpe Starry Night Enthusiast Mulig du må ha pro-utgaven for å styre teleskop, det kan du evt høre med de om... De elektronisk styrte har jo medfølgende kontroll du velger objekt med likevel, så den funksjonen er ikke så farlig. Du bruker den til å forberede deg godt, og finne hva som er innen rekkevidde når du skal ut. De har bra kundeservice, og 30-dagers pengene-tilbake garanti. Jeg brukte den da de kom med en ny versjon like etter jeg kjøpte, så byttet jeg inn... Pass også på at du kan laste ned produktet etterpå, så får du det veldi billig!! Når det gjelder kikkerter: søk på torget på finn etter teleskop eller stjernekikkert. Du ha en rå Meade LX200 til 17.500 (den kan i hvert fall styres fra StarryNight) Eller en bra intro: Finn-kode 11933481 til 1900, med proft stativ/feste Mellomting: Finn-kode 11708573 til 8000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå