Gå til innhold

Tips til stille kjøling av en Pentium E2160

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

hei.

skal bruke denne CPUen i en HTPC

og trenger noen tips til hvordan jeg kan kjøle den ned så stille som mulig..

den skal ikke overklokkes.

takker for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den cpuen har lav tdp, så du kan bruke en passiv kjøler.

eks: https://prisguiden.no/product.php?productId=54618

edit: hvis du slår skiklig på stortromma velger du et pasivt kjølt skjermkort (trenger muligens ikke være kraftig?) og en psu som er lagd for å kjøres uten vifte. men har vifte tilfelle det skulle bli varmt. så har du en pc som bråker omtrent like mye som hardisken =)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

hvilket hovedkort har du?? er jo en stor fordel med et som undervolter fint, har akkurat onstallert et gigabyte kort som man kan gå helt ned til 0,5V

det fører faktisk til at jeg kjører nå quad prime95 med passiv kjøling @0,97V det er en X3210 som går på 2,13ghz. den cpu du har valgt funker nok fint ned mot 0,8V og da snakker vi ikke varme i det store og hele :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
hvilket hovedkort har du?? er jo en stor fordel med et som undervolter fint, har akkurat onstallert et gigabyte kort som man kan gå helt ned til 0,5V

det fører faktisk til at jeg kjører nå quad prime95 med passiv kjøling @0,97V det er en X3210 som går på 2,13ghz. den cpu du har valgt funker nok fint ned mot 0,8V og da snakker vi ikke varme i det store og hele :)

har ett gigabyte kort, https://prisguiden.no/product.php?productId=81379

tenkte jeg skulle sette en vifte i kabet for litt sirkulasjon

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
har egentlig ikke noe peiling på undervolter men :p

I bios sett CPU spenningen lavere enn standar.Så lavt som mulig uten at systemet blir ustabilt.

går ikke det utover ytelse?

noen anbefallinger hvilken spenning jeg skal prøve på først?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva mener du?, jeg burde ikke ta sjangsen på å kjøre den passivt?

det blir, slik det er nå, 1 stk vifte på PSU, og 1 stk vifte på kabinettet for sirkulasjon

Lenke til kommentar
hva mener du?, jeg burde ikke ta sjangsen på å kjøre den passivt?

Jeg siktet til at å kjøre passivt med kjøleren som følger med CPUen ikke er den beste løsningen, da en finner kjølere som gjør den jobben mye bedre. Som testen viser greier selv stock kjøler å kjøre CPUen passivt, men det er som nevnt andre kjølere som gjør jobben bedre, det var det jeg mente :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...