Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt på Sparing?

Strukt

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg har 100 000 kroner stående på en konto som gir 4% rente. Jeg gjør ingenting det året, bare lar pengene stå uten å sette in noe mer. Etter et år hvis renten holder seg på 4% burde jeg ha 104 000 right?

Disse pengene jeg har spart er allerede skattet for, men stemmer det at staten likevel skall ha 28% av de 4 000kr jeg har tjent på renten ? Altså 1 120kr ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er riktig, men du har ikke allerede skattet på renteinntektene. Det er 28% av ikke tidligere beskattet gevinst.

Dersom du har nettoformue så kommer formuesskatt i tillegg, marginal formuesskatt er vel 1,1 % noe som gjør skattleggingen av gevinsten helt pervers.

Drar man inn realavkastning etter skatt (inflasjonsjustert) så blir bildet med en gang verre.

Anta bankrente: 4%

Skattesats: 28%

Inflasjon: 2%

Dette gir:

Rente etter skatt: 4% * (1-0,28) = 2,88%

Realrente etter skatt: (2,88% - 2%) / 1,02 = 0,86%

Så etter formuesskatt 1,1%:

Rente etter skatt (ca): 2,88% - 1,1% = 1,78%

Realrente etter skatt: (1,78% - 2%) / 1,02 = - 0,22%

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Ok da har jeg fått klarhet i saker og ting. Bare en siste ting jeg lurer på. Kan dere se på en screenshot av et excelark jeg har laget og bekrefte at det stemmer?

http://www.strukt.biz/public_img/rente.tiff

Du har forrentet månedlig, hvilket gir en høyere effektiv rente enn 4,55%. De aller fleste banker betaler ut renter årlig, og da blir dine utregninger litt gale.

Det er basert på skandiabanken som betaler ut renter hver måned, da burde dette stemme?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skandiabankens oppgitte rente er den effektive renten pr. år, og den månedlige renten blir derfor litt lavere enn 4,55/12.

Kan du forklare meg hvorfor den blir lavere? Jeg har ikke så mye erfaring med regnestykker av slik art. Skjønner at det ser rimelig nybegynneraktig ut.

Er bare litt intressert i hvordan det kan se ut fra måned til måned hvis jeg bare lar innskuddet stå uten å sette in noe mer.

Lenke til kommentar
Skandiabankens oppgitte rente er den effektive renten pr. år, og den månedlige renten blir derfor litt lavere enn 4,55/12.

Kan du forklare meg hvorfor den blir lavere? Jeg har ikke så mye erfaring med regnestykker av slik art. Skjønner at det ser rimelig nybegynneraktig ut.

Er bare litt intressert i hvordan det kan se ut fra måned til måned hvis jeg bare lar innskuddet stå uten å sette in noe mer.

Den effektive renten pr. år er hvor mye et beløp øker (i prosent) hvis du har det på konto i ett år. Siden renten utbetales månedlig, vil du også få litt renter på de allerede utbetale rentene neste måned (og neste måned, og neste måned). Derfor blir den månedlige renta litt mindre enn den årlige delt på 12.

F.eks: 100 kr innestående til 5% rente pr halvår.

Etter første 6m. = 100 * 5% = 105

Etter siste 6m. = 105 * 5% = 110,25

Den effektive årlige renta blir derfor 10,25%

Det blir derfor feil å dele på to for å finne ut hva den halvårlige renta er ( vi får 5,125% som svar, mens den egentlig er 5% ) samme som det blir feil å dele på tolv for å finne ut hva den månedlige renta er i ditt eksempel. (Men den blir allikevel ikke så veldig mye mindre.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...