Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fare for skrumplever...?

Gjest TRÅDSTARTER

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Med ren alkohol mener du 96%? Eller...

er ikke rent 100% selv om det er umulig å få det til. tror det tar til seg fuktigheten i lufta da.

Lenke til kommentar

Menn (ikke guttunger) anees å være i høy-risikogruppen når de inntar over 20 enheter i uka. En enhet tilsvarer 13g ren alkohol. 1cm3 etanol (også kjent som alkohol) veier 0,789g. 2dl er 0.2dm3 som igjen er 200cm3. 2dl er derfor ca 12 enheter mens 5 blir ca 30. Du er ung og får mer skader enn fult voksne mennesker.

For å si det rett ut: Det du holder på med er utvilsomt skadelig, og det gjelder selv om du hadde vært fult voksen ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Sakset fra Pasienthåndboka:

Forskerne er usikre på hva som er den eksakte årsaken til hold. I en periode trodde man at hold skyldtes nedsatt blodtilførsel til mellomgulvsmuskelen (diafragma). Denne muskelen skille brysthulen fra bukhulen, og den har en aktiv funksjon når vi puster. Man trodde at under trening så ble blodet ledet vekk fra diafragma og ut til de aktive musklene i armer og ben. Denne teorien har mindre støtte i dag. Både diafragma og musklene i armer og ben må arbeide hardere under fysisk aktivitet, så det er usannsynlig at diafragma får for lite blod.

Man har også trodd at sting skyldes økt blodtilførsel til fordøyelseskanalen etter et måltid. Når pulsen går opp under etterfølgende trening, så har man tenkt at det kan gi opphopning av blod som ikke tømmes raskt nok ut av området, noe som kan utløse smerter. Det finnes ikke holdepunkter for at denne teorien er riktig.

En annen populær teori er at hold skyldes organer som trekker på støttevevet (ligamenter) som holder organene på plass i bukhulen og forbinder fordøyelseskanalen med diafragma. Risting under fysisk aktivitet kan føre til at organer i bukhulen strekker og drar i støttevevet som fester oppunder diafragma.

En nyere teori er at hold skyldes irritasjon i bukhinnen (peritoneum) som omgir bukorganene. Bukhinnen består av to lag. Det ene laget dekker bukorganene. Det andre laget (parietale peritoneum) er festet til bukveggen. De to lagene er skilt fra hverandre med et tynt lag "smørende" væske, slik at de to overflatene kan bevege seg mot hverandre uten smerte. Parietale peritoneum er festet til en rekke nerver. Det er foreslått at hold oppstår når det er friksjon mellom de to hinnene i bukhinnen. Slik friksjon kan være utløst av en full magesekk eller nedsatt mengde smørevæske. Å spise og drikke større mengder før fysisk aktivitet, øker størrelsen og tyngden til magesekken og kan redusere mengden smøremiddel. På den måten tenker man seg at risikoen for hold øker.

Dårlig fysisk form, utilstrekkelig oppvarming og trening/konkurranse med høy intensitet kan også spille inn. Det samme gjelder plutselig endring i steglengde eller tempo under løping, noe som kan øke risikoen for hold.

Lenke til kommentar
Alkohol hemmer ikke bare generell vekst, men ødelegger også nevroner i hjernen slik at man etterhvert bl.a vil få nedsatt reaksjonsevne, læringsevne etc PERMANENT. Ro ned!

Alkohol dreper ikke hjerneceller.

Nevroner er da heller ikke hjerneceller men snarlig nerveceller ;)

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER
Alkohol hemmer ikke bare generell vekst, men ødelegger også nevroner i hjernen slik at man etterhvert bl.a vil få nedsatt reaksjonsevne, læringsevne etc PERMANENT. Ro ned!

jeg har hatt vanskli får å lære i det siste, ja.....

Lenke til kommentar
Jeg drikker ca. 7-12 øl i uka, og 3-4 dl. brennevin. (60%+) Men det kan variere mer eller mindre.

Det er vel ikke akkurat sunt...

Ikke sunt nei, men langt fra noen krise.

Alkoholmengden din tilsier ca 2 fester i uka. Jeg blir mer skeptisk dersom du drikker dette alene. Det har du ikke sagt noe om.

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER
Jeg drikker ca. 7-12 øl i uka, og 3-4 dl. brennevin. (60%+) Men det kan variere mer eller mindre.

Det er vel ikke akkurat sunt...

Ikke sunt nei, men langt fra noen krise.

Alkoholmengden din tilsier ca 2 fester i uka. Jeg blir mer skeptisk dersom du drikker dette alene. Det har du ikke sagt noe om.

4/5 ganger drikker jeg alene...gjerne på rommet mitt på natta.

Lenke til kommentar
Gjest ikke_skrumpis

Jeg var hos legen for et års tid siden, og ble nødt til å fortelle sannheten. At jeg drikker i gjennomsnitt ca. 8 halvlitere med pils hver dag, og har gjort det i snart ti år. Han sa det var gode muligheter for at jeg hadde fått leverskader, og jeg fikk tatt en leverprøve. Den gikk fint, men han sa han kunne se på prøvene at jeg hadde hatt et unormalt (og alt for høyt) alkoholforbruk de siste tre månedene (prøvene viser ikke info for lengre tid tilbake).

Hadde prøvene vist noe annet hadde jeg blitt innlagt på sykehus umiddelbart.

Moral: Det meste årner seg.. Ikkenostress.. Gjør det du synes er lurt du..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...