froZZo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) å hadde du gjort hvis noen hadde blit agresive og gåt mot angrep på deg da. klart du må bruke makt da hvis en person bli agresiv og går på en. Så aldri at personen på videoen ble særlig aggresiv. Vektere skal være defansive ovenfor dem de jobber for, ikke utøve unødvendige angrep. Hvis han er nødt til å bruke makt så synes jeg han skal få lov til det, men til en viss grad, det går en grense et sted. nettop du veit ikke hva som skjedde i forkandt. da har ingen rett til å komentere saken med tanke på at inget veit hva som skjedde i forkandt, untatt øyenvitner da Endret 14. desember 2007 av froZZo Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Ser at mange snakker om at vi ikke vet hva som skjedde før filmen; hvis han angrep vekteren eller slo til han, så burde vekteren bare backet unna og ventet på politiet. Du mener med andre ord at de skulle latt ham gå slik at han kunne fortsette stjelingen sin et annet sted!? Bedre det enn at han dør. Spar meg. Forøvrig er dette tullet rundt mageleiet kun et påskudd slik at Politiet får ryggen sin fri fra f.eks Obeira saken, der det etter min mening er heller tvilsomt at mageleie drepte. Jeg sover på magen hver natt, enda sprell levende. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Forøvrig er dette tullet rundt mageleiet kun et påskudd slik at Politiet får ryggen sin fri fra f.eks Obeira saken, der det etter min mening er heller tvilsomt at mageleie drepte. Jeg sover på magen hver natt, enda sprell levende. Sover du med to-tre småsure politimenn/vektere på ryggen? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Vel som tidligere dørvakt opplevde jeg ikke at politiet var rask på pletten En annen ting er at jeg var ikke alene om å oppleve dette, og dette var rimelig tøffe situasjoner noen ganger... Det er forskjell på en dørvakt og en privatperson. En dørvakt bør nødvendigvis ha bedre muligheter for å foreta sivil arrestasjon enn den vanlige mannen i gata. Politiet prioriterer selvsagt situasjonen ut fra hvor stor "skade" man tror kan skje. En bekjent av meg fant en full person klatrende i stilas på bygget han jobbet. Han ringer politiet som ikke har kapasitet, som kanskje ikke overrasker kl 01 natt til søndag.Fyren blir bedt om å komme ned nok en gang hvor han svarer at det skal han så skal han drepe de på bakken. Politet blir igjen oppkalt med beskjed om drapstrusler. Politiet var der før fyren hadde klatret ned. Er jo ikke så rart. Som jeg allerede nevnte vil jo politiet prioritere en situasjon med høyt potensiale for skade, over en situasjon med lavt potensiale for skade. I lys av saken som det i denne tråden diskuteres så vet jeg ikke helt om jeg forstår hvor du vil. Det er jo klart og tydelig at vektere utgjør en større risiko for skade ser det ut til. Politiet burde rykke ut hvis de blir oppringt, nettopp for at vektere ikke har myndighet til å utøve slik makt. Kanskje vi burde få en lovendring som gir vektere mer makt, slik at de kunne tatt seg av slike saker i ordnede former fremfor å la kjeltringene slippe unna? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Så nettopp videoen, det virket helt tosje og unøvendig. Vil ikke si noe på om vekterne blir tiltalt for dette. Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 faen så her da. dom bare la han i bakken å fikk på han håndjerna og gikk inn i butikken. var jo over på 5 sek da. uredigerte filmen Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg syns det er hlet greit at vekter "arresterer" folk, men syns de gikk langt over streken her. Når ikke en gang politiet får lov til å bruke mageleie (Untatt ved helt ekstreme tilfeller) er det helt usmakelig at 5 vektere føler at de må gjøre det. Er vel også et faktum at det ikke er de roligste menneskene som velger dette yrket, jeg regner med at man må ha et "autoritets"-behov. Som mange allerede har påpekt i tråden er er ikke dette det som kalles "mageleie" i det hele tatt... Hmmm, Politiinspektør Bjørn Vandvik kalte dette Mageleie, gjorde han ikke? Hvis ikke, hva er så mageleie? http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/14/521203.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Mener å huske at mageleiet Obiora ble lagt i var en smule verre med tanke på at han hadde hette over hodet og ikke ble snudd før etter et par minutter. Vedkommende i den aktuelle filmen klarer jo å "skrike av smerte" så da regner jeg med at han får puste også. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Seriøst. Det er utrolig hva folk får ut av denne dårlige videoen som viser _kun_ arrestasjonen. Vekterne opplevde mannen som voldelig. Det videoen viser er at en én mann har kontroll på personen -- noe man ikke får ved å kose med han. Men hadde de vært to til å pågripe (som man skal være pga sin egen sikkerhet), hadde pågripelsen likevel vært voldsom. Denne videoen opprører tydligvis folk fordi den viser folk realitetene ved en pågripelse. Men oppfører man seg truende og voldelig, blir en slik pågripelse noe man kjenner. Selv om han sannsynligvis fikk svært lite vondt med tanke på at han er fylt med adrenalin. Gjorde de dette uprovosert er saken selvfølgelig en annen, men det har tydligvis ingen her nok bakgrunnsinformasjon nok til å si. Vær så snill å vær litt kritiske når dere leser VG, det er svært lett å manipulere informasjon. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Forøvrig er dette tullet rundt mageleiet kun et påskudd slik at Politiet får ryggen sin fri fra f.eks Obeira saken, der det etter min mening er heller tvilsomt at mageleie drepte. Jeg sover på magen hver natt, enda sprell levende. Sover du med to-tre småsure politimenn/vektere på ryggen? I wish... Nå lå det ingen politimenn på Obeira når han visstnok fikk pusteproblemer grunnet mageleie. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Jeg syns det er hlet greit at vekter "arresterer" folk, men syns de gikk langt over streken her. Når ikke en gang politiet får lov til å bruke mageleie (Untatt ved helt ekstreme tilfeller) er det helt usmakelig at 5 vektere føler at de må gjøre det. Er vel også et faktum at det ikke er de roligste menneskene som velger dette yrket, jeg regner med at man må ha et "autoritets"-behov. Som mange allerede har påpekt i tråden er er ikke dette det som kalles "mageleie" i det hele tatt... Hmmm, Politiinspektør Bjørn Vandvik kalte dette Mageleie, gjorde han ikke? Hvis ikke, hva er så mageleie? http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/14/521203.html Han sa ikke det. "Politiet vil ikke kommentere saken på annet en generelt grunnlag. Uttalelsen ble gitt før videoen ble vist. Politiet ønsker å gjøre det slik i tilfelle noen av handlingene i videoen krever etterforskning". Deretter uttaler Bjørn Vandvik seg om farene for mageleie. Med andre ord er kommentarene hans om mageleie på generelt grunnlag, og har ingenting med denne videoen å gjøre. Foreløpig er det ingen som har kalt dette mageleie annet en journalister (og hvor ofte har norske journalister peiling på hva de snakker om?). I videoen snakkes det om politiet er instruert til å legge arrestanter i sideleie. Vell sjekk videoen en gang til, og se at vedkommende blir lagt i sideleie. Siden jeg har egentlig ikke peiling på dette, kan du se et par sider tilbake i tråden. Der finner du en god forklaring på hva forskjellen på det som ble gjort her, og den "farlige mageleien" politiet ikke lenger skal bruke er. Endret 14. desember 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Godt skrevet. Balansert, forklarende og oppklarende. Endelig en som tar seg tid til å analysere situasjonen i forhold til lovverket. Hadde journalisten forklart saken på den måten, så hadde det nok ikke blitt noen nyhetssak ut av det. Det var et partsinnlegg, og derfor neppe særlig balansert. Jeg stoler mer på en journalist som har observert situasjonen, enn en vekter som forsøker å forsvare andre vektere. I dette tilfellet har man uansett videoen, som viser hvor brutalt vekterene gikk fram. Etter mitt syn glir dette rett inn i et mønster, der en del vektere i praksis gjør alle pågripelser så brutalt de kan, i stedet for å se situasjonen an. Man kan sikkert diskutere påstanden "livsfarlig mageleie", men uansett hvordan man vrir og vender på det virker det unødvendig brutalt. Alle innleggene her er partsinnlegg, så dette var ikke noe spesielt. Og personlig stoler jeg mer på en vekter som kjenner loven og vekternes arbeidsinstrukser enn folk som sier at: "Hey man, se på de jævla brutale vekterne, 4 mot en, forbanna feiginger..." Hvilken objektivitet ligger det i dette? Brutaliteten i denne pågripelsen er på et meget lavt nivå, sånn som jeg ser det. Enhver fysisk konfrontasjon der maktbruk er påkrevet ser i utgangspunktet brutal ut, men det er ikke dermed sagt at den overskrider voldsnødvendigheten. For utenforståernde kan en armlås eller et holdegrep virke unødvendig hvis "offeret" skriker og bærer seg. Jeg stiller også spørsmålstegn til det påståtte "ulovlige mageleie". Slik jeg forstår politiinstruksene gjelder ulovlig mageleie passifisering av motstanderen (over tid) og ikke nødvendig håndtering for å sette på håndjern. Jeg stiller dessuten spørsmålstegn ved journalistikken i innlegget da tyvens ansikt er sladdet hele tiden, mens vekterne fremtrer usladdet og lett gjennkjennelige. Jeg har trent judo i mange, mange år og er godt kjent med både arm-, benlåser, holdegrep, kvelninger og metoder for å passifisere motstanderen - og det er bare mann mot mann. I dette tilfellet kom andre vektere til for å hjelpe til med anholdelsen for å minimere faren for at noen av de involverte skulle bli skadet. Forøvrig er det lov å anholde personer for nasking. Jeg vil bemerke at villkårene i § 171 må være oppfylt for at noen skal kunne pågripes. Tidligere var det ikke adgang til å pågripe for naskeri dersom mistenkte avsto fra den kriminelle handling. Dette vil si at mistenkte kunne levere fra seg tyvegodset og spasere ut. Dette ble løst med en lovteknisk endring i strl ved at strafferammen i §391a ble endret til "Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler." Dette medfører altså at det andre hovedvilkåret i strpl § 171 oppfylles, altså at for å kunne pågripe noen må strafferammen ligger over 6 mnd fengsel. Endret 18. desember 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Sir Game Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Håper fyren anmelder vekterne, eller enda bedre vekterselskapet. Slik at vekterne garantert får sparken og må betale en klekkelig sum til fyren. Om ikke dette er brudd på et titalls lover vet ikke jeg. Æreskrenkelse av værste sort. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg syns det er hlet greit at vekter "arresterer" folk, men syns de gikk langt over streken her. Når ikke en gang politiet får lov til å bruke mageleie (Untatt ved helt ekstreme tilfeller) er det helt usmakelig at 5 vektere føler at de må gjøre det. Er vel også et faktum at det ikke er de roligste menneskene som velger dette yrket, jeg regner med at man må ha et "autoritets"-behov. Som mange allerede har påpekt i tråden er er ikke dette det som kalles "mageleie" i det hele tatt... Hmmm, Politiinspektør Bjørn Vandvik kalte dette Mageleie, gjorde han ikke? Hvis ikke, hva er så mageleie? http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/14/521203.html Tullball og direkte feilsitat fra din side. "Politiet vil ikke kommentere saken på annet en generelt grunnlag. Uttalelsen ble gitt før videoen ble vist. Politiet ønsker å gjøre det slik i tilfelle noen av handlingene i videoen krever etterforskning". Deretter uttaler Bjørn Vandvik seg om farene for mageleie. Med andre ord er kommentarene hans om mageleie på generelt grunnlag, og har ingenting med denne videoen å gjøre. Beklagelig at du ikke så usikkerheten i mitt forrige innlegg. Jeg var usikker på hva det var han egentlig sa, derfor spurte jeg og skrev "hmmm" og "Gjorde han ikke?". Uansett sier denne videoen eller artikkelen(Husker ikke) at politiet nå helst bare skal bruke sideleie. Hvis politiet kan klare seg med denne metoden må vel vekterene også kunne det. Men igjen; kan noen forklare meg og sikkert noen andre hva mageleie er og hva metoden vekterne brukte heter? (Hvis den har et "navn" da.) Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Håper fyren anmelder vekterne, eller enda bedre vekterselskapet. Slik at vekterne garantert får sparken og må betale en klekkelig sum til fyren. Om ikke dette er brudd på et titalls lover vet ikke jeg. Æreskrenkelse av værste sort. Tull. Kommer ingen veier med slike anmeldelser. Spesielt ikke når han gjør første lovovertredelse. Så du vet ikke Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Stakkars fyren var sikkert bare dritsulten og ville fylle magen bittebittelitt! " La oss ta Alkoholikern/Narkisen/uteliggern og bruke ulovlige grep som vi ikke er lært opp til og bruke i vekter bransjen!! La oss bruke knep vi lærte i militæret! JAA" Jæævla idiot vektere "Team Fall Back" Han er bevæpnet med stjålet Salat! Go Go Go! Roger That! Blir bare meget forbanna, for jeg kan se at det er totalt unødvendig og pågripe den sultne duden på den måten. droppedoutofpoliceschool motherfuckers! Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 En stakkars sulten tigger, han gikk ikke og stjal ett brø fra en butikk eller noe men en salat. Høres jo riktig ut. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg kjenner denne typen mennesker (vekterne). Brorparten av disse har tatt et vekterkurs i militæret og brorparten av disse igjen er aspirerende politi. (Se videoen på VG-tv, neppe en tilfeldighet at alle har militærstøvler på seg like de som man bruker i militæret). Vel, i militæret er man selv den som blir utsatt for overkommanderendes maktsykhet og undertrykket til de grader. Når man dernest får en friere rolle i en vekterjobb er det mange som ikke takler denne overgangen. Man er ikke vandt med å ha så stor handlefrihet, så når man da er usikker velger man å gå hardt til verks fremfor å nøle. Videoen viser realiteten av en pågripelse ja, men det er INGEN tvil om at dette er komplett overeskalering mtp. forbrytelsen som er begått og omstendighetene ellers. Dette er IKKE rimelig maktbruk. Igjen, vektere er maktsyke produkter av militæret som til syvende og sist ønsker å ende opp i politiet. Den ønskede politirollen blir en motivator i tjenesten som vekter, noe som får følger som i denne aktuelle saken. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Beklagelig at du ikke så usikkerheten i mitt forrige innlegg. Jeg var usikker på hva det var han egentlig sa, derfor spurte jeg og skrev "hmmm" og "Gjorde han ikke?". Uansett sier denne videoen eller artikkelen(Husker ikke) at politiet nå helst bare skal bruke sideleie. Hvis politiet kan klare seg med denne metoden må vel vekterene også kunne det. Men igjen; kan noen forklare meg og sikkert noen andre hva mageleie er og hva metoden vekterne brukte heter? (Hvis den har et "navn" da.) Var visst litt kjapp med å lese innlegget ditt. Rettet litt på svaret mitt nå. Som sagt er dette blitt forklart allerede tidligere i tråden på en mye bedre måte enn hva jeg kan forklare. Men i grove trekk er det snakk om at man ikke skal bruke mageleie for å holde kontroll over en arrestant over tid. Man er vell mer eller mindre nødt for å ha vedkommende i mageleie mens man tar på håndjern. Det er fysisk ekstremt vanskelig å få satt håndjern på noen som ligger i stabilt sideleie. Og det var jo nettopp det som ble gjort her. Lagt på magen, beinlås, på med håndjern, lagt over i sideleie. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 neppe en tilfeldighet at alle har militærstøvler på seg like de som man bruker i militæret). Er vel heller vaktselskapene som har det med i uniformen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå