Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?

Anbefalte innlegg

Et poeng er om jeg hadde sprunget etter han så ville jeg sikkert blitt siktet for et eller annet. Vekteren med samme rettigheter som meg blir ikke det.

Nei, du hadde ikke blitt siktet. Du har all rett til å legge han i bakken. Det eneste de gjorde som de har lov til, og ikke du er å legge han i jern, evt stripse. Dette kalles frihedsberøvlse, og er ganske strengt.

Det er mulig at han hadde annmeldt deg, men saken hadde ganske kjapt blitt henlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du legger han i bakken og/eller legger han i jern er uansett frihetsberøvelse. Det eneste som skjer når du legger han i jern er at du har det fulle ansvar for at han ikke skader seg selv, eller at andre skader han. Det er ikke ulovlig å bruke håndjern, strips derimot er ulovlig såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Om du legger han i bakken og/eller legger han i jern er uansett frihetsberøvelse. Det eneste som skjer når du legger han i jern er at du har det fulle ansvar for at han ikke skader seg selv, eller at andre skader han. Det er ikke ulovlig å bruke håndjern, strips derimot er ulovlig såvidt jeg vet.

Du må ha kurs for å bruke håndjern ja. Tror faktisk det er mye lengre enn vekter''utdanningen'' i seg selv.

Men jo, vi lærte på vekterkurset at vanlige folk har lov til å holde folk nede/på plass om nødvendig.

Ta for.eks en innbruddstyv, du har all rett til å holde personen nede til politi ankommer.

Og hvor går grensen på når man kan og ikke kan gjøre dette når det kommer til lovbrudd?

Lenke til kommentar

Du må ha kurs for å bruke håndjern ja.

Du må ikke ha kurs. Hvertfall ikke ifølge politiet her i Tromsø.

Lenke til kommentar

Du må ha kurs for å bruke håndjern ja.

Du må ikke ha kurs. Hvertfall ikke ifølge politiet her i Tromsø.

Det inngår i politiets utdanning å få bruke håndjern.

For vektere må du ha kurs, det samme gjelder millitæret (selv om det mye i strips der), og det er ikke mange vekterjobber i norge som krever bruk av håndjern.

Lenke til kommentar

Vel jeg har vært i møte med politiet opptil flere ganger, å flere ganger har diskusjonen vært rundt bruk av håndjern. Å der sa de at håndjern ikke "krevde" et kurs, det eneste de har nevnt er at strips kan vi ikke brukes med begrunnelse i loven. Jeg har satt håndjern på et titalls personer uten at jeg noen gang fått påpek på dette, fått utlevert håndjerna på stasjonen uten at vakthavende har sagt noe på dette. At firmaer gir kurs til sine ansatte og krever at de har det for å bruke det er noe annet, men jeg har ikke sett noe lov som sier at man må ha et kurs.

Lenke til kommentar
Vel jeg har vært i møte med politiet opptil flere ganger, å flere ganger har diskusjonen vært rundt bruk av håndjern. Å der sa de at håndjern ikke "krevde" et kurs, det eneste de har nevnt er at strips kan vi ikke brukes med begrunnelse i loven. Jeg har satt håndjern på et titalls personer uten at jeg noen gang fått påpek på dette, fått utlevert håndjerna på stasjonen uten at vakthavende har sagt noe på dette. At firmaer gir kurs til sine ansatte og krever at de har det for å bruke det er noe annet, men jeg har ikke sett noe lov som sier at man må ha et kurs.

Er mulig du har rett i det! :) Da har jeg tolket det feil.

men nå skal jeg ut en time!

Lenke til kommentar

Det at folk kan jobbe som vektere med bare kurs/trinnene er etter min mening helt idiotisk. Det er faktisk snakk om sikkerheten til vanlige borgere. Når skal egentlig regjeringen føre inn strengere regler om krav til vekterutdanning? Før trengte ikke ambulansesjåfører fagbrev for å gjøre jobben sin, men i dag gjør de det. BRA! Det samme kravet bør innføres for alle vektere!

Lenke til kommentar
Det at folk kan jobbe som vektere med bare kurs/trinnene er etter min mening helt idiotisk. Det er faktisk snakk om sikkerheten til vanlige borgere. Når skal egentlig regjeringen føre inn strengere regler om krav til vekterutdanning? Før trengte ikke ambulansesjåfører fagbrev for å gjøre jobben sin, men i dag gjør de det. BRA! Det samme kravet bør innføres for alle vektere!

vekter yrket er veldig sjeldent noe folk velger som kariære. da dette ikke akkurat betaler store summer i lønn og det kan være et ubehagelig yrke. Skal det bli en solid utdanning for vektere må nesten lønnen opp for at det skal være verdt det for en arbeidstaker tror nå jeg.

Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor jeg sier at det burde stilles strenge krav til utdanning. På denne måten vil vektere bli færre, ha bedre kompotanse. Bedrifter vil betale mer for vektere, og vektere kan endelig få den lønna de fortjener. Jeg har fagbrev som vekter og har lenge irritert meg over dette. At vektere uten noe utdanning får jobb i vaktselskaper ødelegger hele prestisjen for de som faktisk ha noe å slå i bordet med.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut. Jeg har også vært i "møte med" politi opptil flere ganger, kanskje på en litt annen måte. Jeg ville bare si til dere som setter dem på at: 1. Stramme håndjern er jævlig vondt og ubehagelig. 2. Stramme håndjern på ryggen er enda verre. 3. Stramme håndjern på ryggen i bil er et sant smertehelvete. Vis hensyn! Takk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det høres bra ut. Jeg har også vært i "møte med" politi opptil flere ganger, kanskje på en litt annen måte. Jeg ville bare si til dere som setter dem på at: 1. Stramme håndjern er jævlig vondt og ubehagelig. 2. Stramme håndjern på ryggen er enda verre. 3. Stramme håndjern på ryggen i bil er et sant smertehelvete. Vis hensyn! Takk.

Hva med å heller opptre slik at du slipper å bli påsatt håndjern?

Lenke til kommentar

Hva med å heller opptre slik at du slipper å bli påsatt håndjern?

Du står selvsagt fritt til å mene at alle som har blitt og kommer til å bli påført håndjern her i landet, har fortjent ikke bare det men også mest mulig smerte. Håper du blir satt inn for noe du ikke har gjort i nærmeste framtid, det burde gi deg litt perspektiv.

Lenke til kommentar

Det er jo et velkjent faktum at alle som sitter i fengsel er uskyldige. Jeg sier ikke at forbrytere fortjener mest mulig smerte, men man har vanligvis gjort noe for å havne i den situasjonen og da er den smerten som eventuelt medfølger selvpåført. Jeg tror ikke at politiet her til lands raver rundt i gatene for å sette håndjern på tilfeldig forbipasserende, det tror jeg heller ikke at vektere og dørvakter gjør.

Det er en veldig liten andel av uskyldige som blir påsatt håndjern. Blir man uskyldig fengslet så er det naturligvis innmari kjipt, men jeg tror ikke du bør prøve å fremstille det som at det er dagligdags at uskyldige blir slengt i bakken, påsatt håndjern for å bli satt i fengsel.

Lenke til kommentar
Det er jo et velkjent faktum at alle som sitter i fengsel er uskyldige. Jeg sier ikke at forbrytere fortjener mest mulig smerte, men man har vanligvis gjort noe for å havne i den situasjonen og da er den smerten som eventuelt medfølger selvpåført. Jeg tror ikke at politiet her til lands raver rundt i gatene for å sette håndjern på tilfeldig forbipasserende, det tror jeg heller ikke at vektere og dørvakter gjør.

Det er en veldig liten andel av uskyldige som blir påsatt håndjern. Blir man uskyldig fengslet så er det naturligvis innmari kjipt, men jeg tror ikke du bør prøve å fremstille det som at det er dagligdags at uskyldige blir slengt i bakken, påsatt håndjern for å bli satt i fengsel.

I følge din logikk, så kan politiet gjøre hva de vil under arrestasjoner, så lenge "personen har gjort noe selv for å havne i situasjonen". Politiet har ikke rett til å straffe folk de arresterer med smertefull håndjern bruk, i de aller fleste tilfeller vil håndjern på magen være tilstrekkelig. I og med at du ikke viser evne til empati med arrestanter, var det fristende å plassere deg i situasjonen.

Saken er vel den at jeg har blitt utsatt for overgrep av politiet selv og ønsker å sette søkelys på at enkelte metoder er smertefulle og bør unngås, dersom det ikke er strengt nødvendig. Jeg ville ha anmeldt dem, men det er håpløst både her og i andre land.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan ikke politiet gjøre som de vil under en arrestasjon, stråmenn kan du holde deg for god for i en saklig diskusjon.

Poenget mitt er at det er svært sjelden at uskyldige blir påsatt håndjern. Jeg har aldri havnet i den situasjonen nettopp fordi jeg klarer å unngå å bryte loven. Å påsette en arrestant håndjern er en metode politiet har for å unngå at arrestanten skader seg selv og andre. Det er mye lettere å springe, slå eller kvele noen når du har håndjern påsatt foran. Du kan også kjøre bil, stikke med stikkvåpen eller skyte med en pistol. Ved å plassere hendene på ryggen så er arrestanten immobilisert.

Håndjern blir altså påsatt for å beskytte politiet og arrestanten. Du vil kanskje påpeke at man ikke har tilgang til våpen når man blir arrestert så jeg skal komme deg i forkjøpet. Hvis vi har noen fra politiet her så vil nok de kunne bekrefte at arrestanter ikke nødvendigvis er så enkel å ha med å gjøre. Politiet vet aldri hvem de har med å gjøre, derfor er det sikrest å sette håndjern på ryggen - det håper jeg du også forstår.

Jeg vet ikke hvordan det her i Norge, da jeg aldri har blitt fraktet bort av polititet, men har hørt og sett at politibilene i USA er tilpasset folk påsatt håndjern, slit at det ikke skal være ubehagelig å sitte med hendene på ryggen. Du kan vel kanskje svare på det?

De gangene du har blitt påsatt håndjern, har du da prøvd å rolig forklare at det er ubehagelig for deg å ha hendene på ryggen og bedt om å få de påsatt foran? Du skal være klar over at hvis man krangler med politiet så behandler de deg som en aggresiv arrestant og vil derfor ikke være særlig villige til å lytte på dine skrik og rop siden de mest sannsynlig vil oppfatte dette som en unnskylding for å kunne angripe. Det er også adskillig mye lettere å påsette håndjern bak under arrestasjonen. Jeg velger å tro at dette også er avhengig av situasjonen. Hvis politiet må legge noen i bakken for å påsette håndjern så er bak eneste løsning. Hvis man f.eks overgir seg uten kamp og ber om å få håndjern "på magen" fremfor på ryggen så vil jeg tro at det løser seg i de fleste tilfeller.

Jeg har blitt ransaket av politiet en gang og sitter kun igjen med ett positivt inntrykk. Jeg og en kompis ble sjokkert da en bill plutselig rusa mot oss og bråbremset. Ut kom det to personer som identifiserte seg som politi i sivil. De var ute fordi det var rapportert om hagleskudd i området. Dette var midt på sommeren så vi hadde vært ved elva og tatt en dram i finværet. På oss hadde vi modifisert fyrverkeri og hjemmebrent. Politifolka forsto nok neppe at det var fyrverkeri de dro ut av lomma på kompisen min, men hjemmebrenten kjente de igjen. Siden vi uten å krangle noe som helst lot politifolka sjekke oss for våpen og svarte på spørsmål så ble vi møtt med den samme respekten som vi viste. Vi fikk forresten beholde spriten også, nettopp fordi vi hadde vært imøtekommende uten å lage noe "bråk".

Hvis jeg havner i en situasjon hvor politiet føler at det er nødvendig å påsette meg håndjern så vil jeg faktisk overgi meg uten å protestere, ganske enkelt fordi protester bare vil gjøre det værre. Nå finnes det selvfølgelig idiotiske politifolk også, men det er nok unntaket og ikke regelen. Vær ydmyk i møte med politiet så gjør du alt mye enklere for deg selv. Prater du rolig og behersket så er det større mulighet for at politiet faktisk lytter på det du har å si også.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Jeg har blitt ransaket av politiet en gang og sitter kun igjen med ett positivt inntrykk. Jeg og en kompis ble sjokkert da en bill plutselig rusa mot oss og bråbremset. Ut kom det to personer som identifiserte seg som politi i sivil. De var ute fordi det var rapportert om hagleskudd i området. Dette var midt på sommeren så vi hadde vært ved elva og tatt en dram i finværet. På oss hadde vi modifisert fyrverkeri og hjemmebrent. Politifolka forsto nok neppe at det var fyrverkeri de dro ut av lomma på kompisen min, men hjemmebrenten kjente de igjen. Siden vi uten å krangle noe som helst lot politifolka sjekke oss for våpen og svarte på spørsmål så ble vi møtt med den samme respekten som vi viste. Vi fikk forresten beholde spriten også, nettopp fordi vi hadde vært imøtekommende uten å lage noe "bråk".

Hvis jeg havner i en situasjon hvor politiet føler at det er nødvendig å påsette meg håndjern så vil jeg faktisk overgi meg uten å protestere, ganske enkelt fordi protester bare vil gjøre det værre. Nå finnes det selvfølgelig idiotiske politifolk også, men det er nok unntaket og ikke regelen. Vær ydmyk i møte med politiet så gjør du alt mye enklere for deg selv. Prater du rolig og behersket så er det større mulighet for at politiet faktisk lytter på det du har å si også.

Som du sier ett sted, så er det forskjell på politifolk.

Men tror ikke politiet kan sette håndjern på deg med mindre du oppfører deg aggresivt. Så er du grei, så vil du slippe det. (Kommer sikkert litt ann på type forbrytelse du har gjort også).

Du var vel ganske heldig, da politiet lot dere gå med hjemmebrenten og det modifiserte fyrverkeriet.

Jeg ble også ovverumlet av politiet for en bagatell, jeg var så grei som mulig, og gjorde som jeg fikk beskjed om, men alikevell "rævkjørte" de meg.

Politibetjentene var jo greie nok, men fikk intrykk av at de gjorde som overordnede sa.

Kan også legge til, at politiet kom til området, fordi noen hadde ringt om at noen lyste med lommelykt opp i skauen...

Lenke til kommentar
De var ute fordi det var rapportert om hagleskudd i området. Dette var midt på sommeren så vi hadde vært ved elva og tatt en dram i finværet. På oss hadde vi modifisert fyrverkeri og hjemmebrent. Politifolka forsto nok neppe at det var fyrverkeri de dro ut av lomma på kompisen min, men hjemmebrenten kjente de igjen. Siden vi uten å krangle noe som helst lot politifolka sjekke oss for våpen og svarte på spørsmål så ble vi møtt med den samme respekten som vi viste. Vi fikk forresten beholde spriten også, nettopp fordi vi hadde vært imøtekommende uten å lage noe "bråk".

Tilfeldig ? Litt off-topic men men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...