Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke. Jeg vet ikke hva de mener er uforenlig med vekteryrket. Det som jeg ble litt overasket over var at bare halvparten av politidistriktene sjekket vandelen til vekterne.

Jeg ville tro at 2,5% sikkert er noe rundt det snittet ligger på i befolkningen ellers. (Har ikke belegg for denne påstanden. Bare noe jeg tror)

Man burde egentlig sjekke denne gruppen bedre enn det. Vi kommer nok aldri til å nå 0% men det bør være så nærme null som mulig

Lenke til kommentar

skjønner ikke at folk går ut i media å sier at di er sjokkert. kravet for vektere er tilfredstilende vandel. det er ganske stor forskjell fra plettfri vandel. dette står i lov verket og burde ikke være til overraskelse for noen.

Endret av JRL
Lenke til kommentar
skjønner ikke at folk går ut i media å sier at di er sjokkert. kravet for vektere er tilfredstilende vandel. det er ganske stor forskjell fra plettfri vandel. dette står i lov verket og burde ikke være til overraskelse for noen.

Så er det heller ikke 200 som ikke har plettfri vandel, det er 200 som har en vandel som politiet mener "ikke er forenelig med vekterarbeid".

AtW

Lenke til kommentar

For den vekterjobben jeg har nå måtte jeg ha plettfri vandel.

Jeg synes det er ganske teit å generalisere vektere på denne måten. Vi er ikke alle politi på førskolestadiet, og vi er ikke alle bola psykoer med batong som slår ned folk på t-baner, bryter ned en salat tyv og bruker millitære pågripelsesteknikker på dem osv.

Etter episoden i Oslo er det satt enorm fokus på vektere og media og folk generelt er begynt å lete etter feil i det vi gjør.

Hva med å sette litt mer pris på det gode som gjøres da? Politiet har jo ikke ressurser i det hele tatt til å følge med hva som skjer i byene.

Er det da ikke litt betryggende å vite at det kanskje er en vekter i nærheten som evt. vil tilkalle politi, eller i noen tilfeller gripe inn i kriminelle handlinger?

Lenke til kommentar
Ikke utøvet mye vold i forhold til det jeg i alle fall mener er akseptabelt, tingen er at han stjal. Da fortjener du straff. Hadde idioten kommet til mitt hus og jeg skambankt han mener jeg personlig at han var idioten som først brøt låven og må forvente seg store konsekvenser, i denne videoen sprellet han med benene og prøvde og rømme fra årstededet. Ingen forbrytelse kan forsvares, og dette må slå hardt ned på, selv de små.

Nå vet jeg ikke hva denne "låven" du snakker om har med saken å gjøre, men det er klart mannen prøvde å flykte! Han ble jo overfallt av flere gjerningsmenn. Jeg hadde helt klart prøvd å flykte, det tror jeg du hadde gjort også.

Hyrlen: Det med at han hadde fått mer vondt om bare 1 av dem skulle holdt han igjen, det hadde han helt sikkert.

Lenke til kommentar

For den vekterjobben jeg har nå måtte jeg ha plettfri vandel.

Jeg synes det er ganske teit å generalisere vektere på denne måten. Vi er ikke alle politi på førskolestadiet, og vi er ikke alle bola psykoer med batong som slår ned folk på t-baner, bryter ned en salat tyv og bruker millitære pågripelsesteknikker på dem osv.

Etter episoden i Oslo er det satt enorm fokus på vektere og media og folk generelt er begynt å lete etter feil i det vi gjør.

Hva med å sette litt mer pris på det gode som gjøres da? Politiet har jo ikke ressurser i det hele tatt til å følge med hva som skjer i byene.

Er det da ikke litt betryggende å vite at det kanskje er en vekter i nærheten som evt. vil tilkalle politi, eller i noen tilfeller gripe inn i kriminelle handlinger?

Problemet med ryktene til vekterene er jo at de er plagsomme til tider i form av at de ofte at de tror de har autoritet på samme måte som politi og derfor kan oppføre seg på samme måte, og ja alle tas under en kam som du sier. Tenk bare på hva mange har opplevd av vektere/dørvakter for 10 år siden, var ikke reint lite drit da og slikt henger der forsatt. Har et veldig godt forhold til dørvakter og vakter generellt, men innen vekteryrket er det utrolig mye drit og wannabe police. (og jeg vet at enkelte selskaper har samme folkene som gjør begge deler, men det er forsatt mye delt)

Grunnen til at jeg hele tatt gidder å utale meg om dette: Jeg har selv jobbet på teknikker avdelingen til Securitas over tid og har møtt på mange dumme vektere, har en i familien som i mange år har vært vekter og enda en som har vært i sikkerhetsbransjen i 35 år, dog ikke som vekter. Så har mye derfra og hva de opplever daglig av vektere i sitt selskap. Og idag sluker selskapene inn det de kan pga. stor mangel på folk mye pga. økning på flyplasser!

Men selvfølgelig, det finnes mange dyktige vektere. Er bare det av det finnes så altfor mange av de som er dårlige!

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
Ikke utøvet mye vold i forhold til det jeg i alle fall mener er akseptabelt, tingen er at han stjal. Da fortjener du straff. Hadde idioten kommet til mitt hus og jeg skambankt han mener jeg personlig at han var idioten som først brøt låven og må forvente seg store konsekvenser, i denne videoen sprellet han med benene og prøvde og rømme fra årstededet. Ingen forbrytelse kan forsvares, og dette må slå hardt ned på, selv de små.

Nå vet jeg ikke hva denne "låven" du snakker om har med saken å gjøre, men det er klart mannen prøvde å flykte! Han ble jo overfallt av flere gjerningsmenn. Jeg hadde helt klart prøvd å flykte, det tror jeg du hadde gjort også.

Låven har alt med saken å gjøre... Han stjal (brøt låven), butikksjefen tok han på fersk gjerning og ringte vektere, vekterene kom springede, så personen å sprang etter.

Grunnen til vekterene tok personen var jo fordi han brøt låven, eller tror du at personen ble jaget av vektere uten grunn?

Selfølgelig flykter en tyv... Hvis du en gang skal stjele, går inn i en butikk og knasker med deg en salat bolle og også blir tatt på fersk gjerning, hva gjør du da? Jo du springer... Når ble vekterene gjerningsmennene? Han var gjerningsmannen i utgangspunktet. Hadde jeg stjåle, jo da hadde jeg flyktet, hadde vektere sprunget etter meg uten grunn, hadde jeg ikke sprunget. Jeg har store problemer med å forstå synspunktene dine.... Poenget er det, er det vektere, politiet eller privatpersoner har dette fint lite med saken å gjøre, de bare prøver og rydde de kriminelle av gata i oslo...

Lenke til kommentar

Hvilken låve?

Tror dette med vekterer hovedsakelig er et problem i hovedstaden. Det er jo mye som spiller inn. Her i Bergen virker det som vekterne gjør en generelt god jobb (noe jeg er sikker på at de fleste vektere gjør i hele landet). Sorte får finner man alltid. Var en sak der en vekter var tiltalt for voldtekt ved et senter her i Bergen, det gjør ikke alle vektere til voldtektsmenn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Dørvaktene i Sandnes/Stavangerområdet har ikke akkurat hatt et godt rykte på seg. Men det har blitt bedre nå. Dørvaktene i Bergen er verre.

Lenke til kommentar
Poenget er det, er det vektere, politiet eller privatpersoner har dette fint lite med saken å gjøre, de bare prøver og rydde de kriminelle av gata i oslo...

Å, jasså? Da bør folk passe seg når de går ute i nattetid i Oslo fremover. Jeg skal drive gatelangs med Batman-drakt og ta loven i egne hender. Det spiller visst ingen rolle om man har politimyndighet eller ikke.

Hvilken låve?

Det lurer jeg på også.

Lenke til kommentar

Har stått i døra med både serbere, iranere, kurdere, russere og flere afrikanske. Min erfaring er at de må tåle mye mer drit, å tåler det til gjengjeld det mye bedre enn oss nordmenn. At det er mer bråk med dem vil jeg så absolutt ikke si. Det finnes selvfølgelig unntak.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Etter det eg har sett her, nei. For dei vektarane som oppfører seg skikkeleg, og gjer jobben sin, all respekt til dei. Dessverre er det altfor mange maktgalne tullingar ute og går, og denne saka gjer jo ikkje anna enn å forsterkja dei negative stereotypane nordmenn har til vektarar.

Og ikkje er det særleg vanskeleg å finna feil heller. Det er jo slett ikkje første gong noko slikt har skjedd.

Endret av Xyril
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...