Gaidaros Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Selvfølgelig... Denne videoen er ikke noe problem å fake. Hadde jeg med letthet klar å gjøre selv. Er ikke noe problem å få noen til å stille opp på et dårlig opptak og så dele profitten fra tips-kassa til VG. Men på den andre siden så kan man ikke regne med at alle slike opptak er av krystall-klar kvalitet heller. Personlig så hadde jeg syntes det var mer mistenkelig Hvorfor da vente et helt år med å bruke opptaket. Var det for å vente på beste mulige anledning for å høste størst profitt. Eller var det fordi opptaket slettes ikke var et år gammelt (jo eldre, jo vanskeligere å kontrollere) men ble produsert for anledningen. Og hva skjedde med den angivelige situasjonen der guttene ble avkrevd privat bot. Ble saken anmeldt av noen av partene, og i tilfelle hvorfor ikke. Det finnes råtne egg og lykkejegere i alle leirer. Media tar ikke stilling til annet enn den vinklingen som gagner deres avissalg best. De har ingen samvittighet eller plikt til å belyse saken balansert og korrekt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Det er jeg enig i. Det virker suspekt at de ventet så lenge. Men på en annen side så kan det være at de ikke ventet å bli trodd før de faktisk så denne andre saken. I tillegg så innrømmer de jo å ha gjort noe galt på forhånd. Kanskje de var redd for politiets reaksjon på flaskeknusingen. Dette er et dilemma når man har gjort noe ulovlig/galt og så blir utsatt for denne typen "utpressing". Det er ulovlig å prøve å presse noen på denne måten, men det man har gjort er også ulovlig. Skal man gi etter for presset og slippe rullebladet eller skal man anmelde dem for utpressing og ta sin egen straff i tillegg? Det kan rett og slett være at de ikke ville ha det på rullebladet, men når de innså at det ikke var noe enkelt-tilfelle så følte de seg forpliktet til å informere om at vektere som tar seg friheter faktisk er vanligere enn det mange tror... Vil tilsutt nevne det jeg har sagt tidligere. Nemlig at det store flertall av vektere jeg har møtt på er ordentlige folk, men det finnes untak. Og disse burde vi strebe etter å bli kvitt. Endret 3. januar 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Det er jeg enig i. Det virker suspekt at de ventet så lenge. Men på en annen side så kan det være at de ikke ventet å bli trodd før de faktisk så denne andre saken. I tillegg så innrømmer de jo å ha gjort noe galt på forhånd. Kanskje de var redd for politiets reaksjon på flaskeknusingen. Dette er et dilemma når man har gjort noe ulovlig/galt og så blir utsatt for denne typen "utpressing". Det er ulovlig å prøve å presse noen på denne måten, men det man har gjort er også ulovlig. Skal man gi etter for presset og slippe rullebladet eller skal man anmelde dem for utpressing og ta sin egen straff i tillegg? Det kan rett og slett være at de ikke ville ha det på rullebladet, men når de innså at det ikke var noe enkelt-tilfelle så følte de seg forpliktet til å informere om at vektere som tar seg friheter faktisk er vanligere enn det mange tror... Vil tilsutt nevne det jeg har sagt tidligere. Nemlig at det store flertall av vektere jeg har møtt på er ordentlige folk, men det finnes untak. Og disse burde vi strebe etter å bli kvitt. Jeg er helt enig med deg. Har igrunnen ikke så mye annet å tilføye annet enn at en slik uavklart/uoppklart sak som blir fremsatt som en sannhet av media, kun bidrar som brennstoff til en annen (vår) sak. Den bidrar da kun til å fremme motforestillinger mot en hel bransje istedetfor å ta de råtne eplene. Dette var motforestillingene mine da jeg kritiserte et ytterligere innlegg om en diffus situasjon. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Ang. den første saken med "salat naskeren". Hvor mange er det egentlig som tar opp mobilen og begynner filme når vektere tar en tyv på fersken og snakker med de? For meg virker det som at folk kanskje har begynt å filme etter at slaget/slagene fra "salat tyven" kom. Og når tyven prøvde gå unna, følte vekteren at han hadde en mulighet for å legge han i bakken. Selv om det sikkert var feil fremgangsmåte å hoppe på han fra fortauskanten. Er vel en grunn til at noen står og filmer, og de fleste hadde vel ikke tatt seg til bry å filme hvis ingenting spesielt hadde skjedd før vekteren hoppet på han bakfra..? Bare en tanke. Endret 3. januar 2008 av Ziuuung Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Du har et poeng der Ziuuung, men det er hele tiden folk som filmer med mobilen nå om dagen, går du ned over Karl Johan eller en annen stor hovedgate med masse folk, så kan du banne på at du blir filmet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ang. den første saken med "salat naskeren". Hvor mange er det egentlig som tar opp mobilen og begynner filme når vektere tar en tyv på fersken og snakker med de? For meg virker det som at folk kanskje har begynt å filme etter at slaget/slagene fra "salat tyven" kom. Og når tyven prøvde gå unna, følte vekteren at han hadde en mulighet for å legge han i bakken. Selv om det sikkert var feil fremgangsmåte å hoppe på han fra fortauskanten. Er vel en grunn til at noen står og filmer, og de fleste hadde vel ikke tatt seg til bry å filme hvis ingenting spesielt hadde skjedd før vekteren hoppet på han bakfra..? Bare en tanke. Nå er det i mine øyne spesielt at noen løper avgårde med en vekter i hælene, ihvertfall spesiellt nok til at noen av mengden filmer. AtW Lenke til kommentar
tNy Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det skjer jo ofte, jaja var bare en tanke Men kan fortsatt ha skjedd noe før de begynte filme, har ikke fått med meg alt. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 jeg har problemer med å forstå folk som anklager vekterene for noe som helst. Tingen er det at salat naskeren stjal, hva han stjal har liten betydning, men poenget er at han brøt loven. Siden han brøt loven mener jeg at vekterne gjore en riktig og bra jobb med å ta mannen. Det var ikke utøvet mye vold, og den volden som ble utøvet var till pass for tyven. Dette oppskrytte mageleie er også etter min mening oppskrytt. Han hoiet og skrek som en 4 åring, jeg har flere ganger prøvd og lagt meg i denne stillingen og klarer ikke å finne noe ubeleilig med den. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ikke utøvet mye vold? Bull. Du har lagt det i den stillingen og ikke fått vondt, wow. Prøv å legg deg i den stillingen med 3 mannfolk over deg og et kne i nakken. Poenget er uansett at vektere ikke har lov til å uttøve den slags vold som de gjør her, altså er de like kriminelle som den såkallte "salattyven" selv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Helt rett det! Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Ikke utøvet mye vold? Bull. Du har lagt det i den stillingen og ikke fått vondt, wow. Prøv å legg deg i den stillingen med 3 mannfolk over deg og et kne i nakken. Poenget er uansett at vektere ikke har lov til å uttøve den slags vold som de gjør her, altså er de like kriminelle som den såkallte "salattyven" selv. 3mannfolk?? var nå vel bare 1 som hadde knet i ryggen på han og en som satt på beina syns folk overreagerer ganske heftigt. dere har sett litt for mye i vg. Endret 7. januar 2008 av froZZo Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Du har lagt det i den stillingen og ikke fått vondt, wow. Prøv å legg deg i den stillingen med 3 mannfolk over deg og et kne i nakken. Jeg lover deg at han hadde fått mer vondt om den ene skulle holdt han nede uten hjelp. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Ikke utøvet mye vold? Bull. Du har lagt det i den stillingen og ikke fått vondt, wow. Prøv å legg deg i den stillingen med 3 mannfolk over deg og et kne i nakken. Poenget er uansett at vektere ikke har lov til å uttøve den slags vold som de gjør her, altså er de like kriminelle som den såkallte "salattyven" selv. Ikke utøvet mye vold i forhold til det jeg i alle fall mener er akseptabelt, tingen er at han stjal. Da fortjener du straff. Hadde idioten kommet til mitt hus og jeg skambankt han mener jeg personlig at han var idioten som først brøt låven og må forvente seg store konsekvenser, i denne videoen sprellet han med benene og prøvde og rømme fra årstededet. Ingen forbrytelse kan forsvares, og dette må slå hardt ned på, selv de små. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Ikke utøvet mye vold i forhold til det jeg i alle fall mener er akseptabelt, tingen er at han stjal. Da fortjener du straff. Det er heldigvis ikke du som bestemmer hva som er akseptabelt, og det er uansett ikke vekteres oppgave å straffe folk. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Så du mener at hvis jeg går å stjeler en tv på elkjøp og marsjerer ut utgangsdøra så bør ingen stoppe meg siden det ikke er deres oppgave? Hvordan vill samfunnet bli da? Mener du at jeg også skal kunne robbe et hus, du observerer hendelsen i siste liten, men du gidder ikke å prøve å gjøre noe engang siden det rett og slett ikke er din oppgave? Lenke til kommentar
Obscura Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Så du mener at hvis jeg går å stjeler en tv på elkjøp og marsjerer ut utgangsdøra så bør ingen stoppe meg siden det ikke er deres oppgave? Hvordan vill samfunnet bli da? Mener du at jeg også skal kunne robbe et hus, du observerer hendelsen i siste liten, men du gidder ikke å prøve å gjøre noe engang siden det rett og slett ikke er din oppgave? Akkurat dette er veldig greit for vektere, på fersk gjerning har de rett til å anholde? vedkommende, sette håndjern f.eks. og vente på politiet. Men muligheten til å kunne legitimt nytte seg av voldsmakt, mot befolkningen vår, er forbeholdt politiet og BARE politiet. (unntaksvis militæret) Endret 8. januar 2008 av Obscura Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Tenkte jeg kunne fortelle om min siste opplevelse. Vi hadde revyfest på i går og festen ble lagt til Roxy i Oslo. Kjæresten og jeg skulle inn men hun hadde glemt å tat ut en flaske vin og derfor konfiskerte de bilettene våre og dama ble heller brutalt dratt ut av vakten. Jeg ble selvfølgelig temmelig lite blid og vakten og jeg diskuterte om hvor vidt vi skulle få komme inn i det hele tatt og tonen var ikke særlig god. Han innførte også dytting og plutselig klappa han til meg. Jeg ble jo mildt sagt overasket fordi jeg forventet en mer proffesjonell holdning kom mot ham for å gi igjen men heldigvis ble vi begge stoppet. Med unntak av en hadde alle vaktene stortsett samme holdningen så det ut til men den ene som åpenbart forsto den dårlige publisiteten fikk oss inn og håpet vell at det skulle bli med det. Her vil jeg bare legge til at jeg synes det er veldig stor forskjell på en del vakter. Vaktene her var jamt over kjipe mot gjestene og alle satt igjen med ett inntrykk av at de ble behandlet som dritt. Får ikke mye servicefølelse der. I tilleg er det noe med måten man bortviser folk på ved regelrett å slenge dritt og være brutal. Snakket med en politimann etterpå(kom tilfeldigvis forbi) som sa at jeg fikk avgjøre selv om jeg ville annmelde det men forklarte han at jeg ikke brydde meg om akuratt det men bare vill at han skulle ta en prat med vakten. Synes rett og slett det er utrolig at man kan bli behandlet så dårlig som man (ikke bare meg) blir på noen av utestedene. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Når det gjelder vakter på utesteder vil man nok kunne finne flere titalls lignende hendelser hver eneste bidige kveld rundt om kring i de litt større byene. Men vakter på et utested har vel en annen oppgave i samfunnet enn vektere? Altså, vekterne skal egentlig fungere som et preventivt virkemiddel, eventuelt utføre enkle oppgaver (type kroppsvisitt på flyplass o.l.). Vaktene derimot er mer aktive i rollen på det stedet der de jobber, ved å fysisk hive ut folk, gå i mellom slosskamper, stå i døren og ta betalt osv. Eller er jeg ute å kjøre her? Kan forøvrig legge til at mitt inntrykk av vaktene rundt om kring i Bergen er svært bra, med untak av et par steder. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Synes rett og slett det er utrolig at man kan bli behandlet så dårlig som man (ikke bare meg) blir på noen av utestedene. Tar en kvalifisert gjetting på at omtrent 1/10 blir nektet eller kastet ut av et utested iløpet av en kveld, å det er omtrent 400 gjester. Det vil si 40 tilfeller på en kveld, at det da er noen som får en urettferdig behandling er ikke til å unngå. Vaktene skal få alle 400 gjester inn og ut av lokalet iløpet av omtrent 3-4timer samt holde en viss disiplin og orden. Å folk som starter med den aggresive tonen slipper aldri inn. Nå kjenner jeg ikke til denne situasjon, men det er alltid to sider av en sak å min oppfatning er at den edru vakten som regel har rett. At det er noen sorte får blant vakter er det jo ikke tvil om, men jobben er slitsom og stressende å ikke alle situsjoner kan løses ideelt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Litt mer interresant lesning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå