Barista Bob Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Beklageligvis er det mange her på forumet som aksepterer vekternes handlinger eller avblåser de som bagatellmessig. Det er utrolig (men, dessverre vanlig) at folk lar seg suggerere på denne måten av falsk opplevet autoritet og har en naiv og barnslig "man får som fortjent"-holdning. Enig, er verken Vekterenes eller Politiets oppgave å straffe forbrytere. De skal heller ikke dømme! Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Ergelig at det ikke var en med utenlandsk opprinnelse. Savner rasime-dimensjonen i debatten. For ikke å snakke om kvinnekvotering i vekteryrket. Det var jo kun en kvinne blant 5(?) mannlige vektere og hun var til og med uhyre blond (ny vinkling) Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hvorfor ha de 4-6 andre vekterne rundt ? Fordi det sannsynligvis var en vekter som konfronterte vedkommende. I en slik situasjon vil han nødvendigvis be om bistand over sambandet, og da vil naturligvis alle vektere som er i nærheten og som ikke er opptatt komme for å bistå. Dette skjedde jo på karl johan, den nye skippergata, så der er det mye vektere tilstede i butikkene rundt. De burde vel ha en form for bedre komunikasjon synes jeg da. Ok, jeg gir meg på å diskutere det. Jeg står på min mening uansett ! Men det at han prøver å hindre filming er jo helt tullete, det har vekteren enkelt og greit ikke noe med. Er man vekter må man tåle å bli filmet.. Kanskje, men han trenger ikke like det. Ville du likt å bli filmet med vissheten om at trynet ditt skulle bli publisitert for hele landet og sikkert youtube? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Beklageligvis er det mange her på forumet som aksepterer vekternes handlinger eller avblåser de som bagatellmessig. Det er utrolig (men, dessverre vanlig) at folk lar seg suggerere på denne måten av falsk opplevet autoritet og har en naiv og barnslig "man får som fortjent"-holdning. Beklageligvis er det også mange her som forhåndsdømmer på bakgrunn av halve sannheten som er presentert i media. Det er utrolig (men dessverre vanlig) at folk lar seg suggerere at det media presenterer er sannheten, og helt greit å dømme ut fra. For min del så har det ingen ting med "man får som fortjent" holdning. Bare det at med de fakta man sitter med på det nåværende tidspunkt ikke er nok til at noen kan vite om det som skjedde var rett eller galt. Den kan man først vite når alle fakta er på bordet. Det kan godt tenkes at alt som skjedde var berettiget ut fra situasjonen. Det kan også godt tenkes at det var et overtramp. Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Beklageligvis er det mange her på forumet som aksepterer vekternes handlinger eller avblåser de som bagatellmessig. Det er utrolig (men, dessverre vanlig) at folk lar seg suggerere på denne måten av falsk opplevet autoritet og har en naiv og barnslig "man får som fortjent"-holdning. latterlig påstand. hva faen ska en gjøra når en jevla boms blir agresiv og begynner å slå da. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) For min del så har det ingen ting med "man får som fortjent" holdning. Bare det at med de fakta man sitter med på det nåværende tidspunkt ikke er nok til at noen kan vite om det som skjedde var rett eller galt. Den kan man først vite når alle fakta er på bordet. Det kan godt tenkes at alt som skjedde var berettiget ut fra situasjonen. Det kan også godt tenkes at det var et overtramp. Man tar utgangspunkt i de fakta man har, som f.eks uredigert video, og gjør seg deretter opp en mening om hva man tror skjedde. Selvfølgelig kan det i etterkant komme frem (vitneforklaringer ol.) at den harde behandlingen var helt nødvendig. Med de fakta jeg har fått tak i kan jeg ikke påstå at det var berettiget med så hard behandling. latterlig påstand.hva faen ska en gjøra når en jevla boms blir agresiv og begynner å slå da. Hva ville du gjort? Jeg ville løpt, stukket av, unngått vold. Mye bedre det enn at man risikerer vold og eventuell skade. Utrolig mange uhell (folk som ypper i taxikø, og noen som selvfølgelig blir aggressiv tilbake) som skjer på grunn av dette. Det trengs to personer for å sloss - den smarte backer unna, den dumme kan ende opp på sykehus. Endret 14. desember 2007 av DuTTZi Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Beklageligvis er det mange her på forumet som aksepterer vekternes handlinger eller avblåser de som bagatellmessig. Det er utrolig (men, dessverre vanlig) at folk lar seg suggerere på denne måten av falsk opplevet autoritet og har en naiv og barnslig "man får som fortjent"-holdning. Du har tydeligvis liten tiltro til dine meddebatanters integritet og vurderingsevne. Selv om de har en annen oppfatning av virkeligheten, så er de slettes ikke lobotomerte meheer. Denne hobbypåstanden din om suggesjon må du nok revurdere for den kan slå rett tilbake til deg og dine tilhengere. Forøvrig helt enig med cyclo i post 186. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Man tar utgangspunkt i de fakta man har, som f.eks uredigert video, og gjør seg deretter opp en mening om hva man tror skjedde. Selvfølgelig kan det i etterkant komme frem (vitneforklaringer ol.) at den harde behandlingen var helt nødvendig. Med de fakta jeg har fått tak i kan jeg ikke påstå at det var berettiget med så hard behandling. Du tar utgangspunkt i videoen, men videoen gir absolutt ikke noe grunnlag for å komme til noen som helst konklusjon hvorvidt behandlingen var påberettiget eller ikke. Det er ene og alene forløpet til videoen som kan avgjøre det. At du konkluderer noe som helst på bakgrunn av den videoen er egentlig ganske skremmende. Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 For min del så har det ingen ting med "man får som fortjent" holdning. Bare det at med de fakta man sitter med på det nåværende tidspunkt ikke er nok til at noen kan vite om det som skjedde var rett eller galt. Den kan man først vite når alle fakta er på bordet. Det kan godt tenkes at alt som skjedde var berettiget ut fra situasjonen. Det kan også godt tenkes at det var et overtramp. Man tar utgangspunkt i de fakta man har, som f.eks uredigert video, og gjør seg deretter opp en mening om hva man tror skjedde. Selvfølgelig kan det i etterkant komme frem (vitneforklaringer ol.) at den harde behandlingen var helt nødvendig. Med de fakta jeg har fått tak i kan jeg ikke påstå at det var berettiget med så hard behandling. latterlig påstand.hva faen ska en gjøra når en jevla boms blir agresiv og begynner å slå da. Hva ville du gjort? Jeg ville løpt, stukket av, unngått vold. Mye bedre det enn at man risikerer vold og eventuell skade. Utrolig mange uhell (folk som ypper i taxikø, og noen som selvfølgelig blir aggressiv tilbake) som skjer på grunn av dette. Det trengs to personer for å sloss - den smarte backer unna, den dumme kan ende opp på sykehus. hva jeg hadde gjort. akkurat det samma som han vektern gjorde, tattn i bakken med et spesialknep hvis jeg hadde kunnet noen. enkleste og reineste måten å gjøra det på. nå var vel ikke detta akkurat en taxikø da Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Kanskje, men han trenger ikke like det. Ville du likt å bli filmet med vissheten om at trynet ditt skulle bli publisitert for hele landet og sikkert youtube? Heldigvis ble det filmet. Man kan bare frykte hvilket maktbruk/hva resultatet kunne blitt hvis "arrestasjonen" hadde skjedd i bakrommet i en butikk, uten vitner/publikum tilstede.. Husk det neste gang dere f.eks. ser en foreldre som refser/tukter ungen sin hardhendt på et offentlig sted; hva er de da ikke i stand til hjemme hos seg selv der ingen ser dem?... Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg kommenterer bare det jeg leser. Mange uttalelser her har utrolig mange likheter med det jeg skrev - det gjelder selvfølgelig ikke alle. Når påstander som : "hva faen ska en gjøra når en jevla boms blir agresiv og begynner å slå da." da vet man veldig godt på hva slags nivå personen argumenterer. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Beklageligvis er det mange her på forumet som aksepterer vekternes handlinger eller avblåser de som bagatellmessig. Det er utrolig (men, dessverre vanlig) at folk lar seg suggerere på denne måten av falsk opplevet autoritet og har en naiv og barnslig "man får som fortjent"-holdning. Du har tydeligvis liten tiltro til dine meddebatanters integritet og vurderingsevne. Selv om de har en annen oppfatning av virkeligheten, så er de slettes ikke lobotomerte meheer. Denne hobbypåstanden din om suggesjon må du nok revurdere for den kan slå rett tilbake til deg og dine tilhengere. Forøvrig helt enig med cyclo i post 186. Du og Cyclo kan faktisk ikke benekte at det er _mange_ som aksepterer denne holdningen og at mange av de lar seg suggerere. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Du og Cyclo kan faktisk ikke benekte at det er _mange_ som aksepterer denne holdningen og at mange av de lar seg suggerere. Og _mange_ som ikke aksepterer det som skjer og at mange av de lar seg suggerere.... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Heldigvis ble det filmet. Man kan bare frykte hvilket maktbruk/hva resultatet kunne blitt hvis "arrestasjonen" hadde skjedd i bakrommet i en butikk, uten vitner/publikum tilstede.. Husk det neste gang dere f.eks. ser en foreldre som refser/tukter ungen sin hardhendt på et offentlig sted; hva er de da ikke i stand til hjemme hos seg selv der ingen ser dem?... Det var jo litt av en påstand. For det første er de fleste butikker videoovervåket også på bakrommet. For det andre har butikker med respekt for seg selv strenge regelverk på at man aldri skal oppholde seg alene sammen med en tyv på bakrommet, uansett om man er vekter eller butikkansatt. Det du gjør er å spekulere i ting du for det første ikke har noe grunnlag for å hevde, og for det andre ikke har noe som helst med denne saken å gjøre. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Du og Cyclo kan faktisk ikke benekte at det er _mange_ som aksepterer denne holdningen og at mange av de lar seg suggerere. Og _mange_ som ikke aksepterer det som skjer og at mange av de lar seg suggerere.... Ja, selvfølgelig! PS: Håper ikke du syns at jeg ikke argumenterer godt nok for synet mitt? Lenke til kommentar
aGal Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg hadde dreti i om jeg hadde blitt filmet. Men er det ikke sånn at "hvem som helst" kan bli vekter, mener da at de ikke sjekker noe rulleblad før du får jobben sån de gjør i politiet. (jeg skal ikke si jeg er en fasit her, så er det noen som kan bekrefte/avbekrefte det her?) Det gir meg da en liten pekepinne på at folk som liker å bråke faktisk kan være vekter, det er vel ganske ille egentlig. Kan dette ha vert tilfelle i denne saken ? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 PS: Håper ikke du syns at jeg ikke argumenterer godt nok for synet mitt? For å være helt ærlig har jeg ikke oversikt over noens syn i debatten lenger, det er såpass mange som poster her. På generelt grunnlag må jeg bare si at det overrasker meg hvor mange som forhåndsdømmer her på grunn av noe media presenterer, når man vet at det bare er en liten del av sannheten. Jeg blir også overrasket over hvor mange det er som som synes at enhver form for makt er ok, så lenge man har gjort noe straffbart. Til slutt blir jeg også overrasket over hvor mange det er som mener at "verdien" av det man gjør galt, spiller en rolle i hvorvidt det er ok å bruke makt eller ikke. (Som sagt. Generelt grunnlag. Hva ditt syn er på saken aner jeg ikke) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Men er det ikke sånn at "hvem som helst" kan bli vekter, mener da at de ikke sjekker noe rulleblad før du får jobben sån de gjør i politiet. (jeg skal ikke si jeg er en fasit her, så er det noen som kan bekrefte/avbekrefte det her?)Det gir meg da en liten pekepinne på at folk som liker å bråke faktisk kan være vekter, det er vel ganske ille egentlig. Kan dette ha vert tilfelle i denne saken ? Nei. Vekterfirmaene plikter å sørge for at alle ansatte ikke har noe på rullebladet. Det var jo for ikke så lenge siden en sak med ett vekterfirma i Bergen som fikk trøbbel (og ble vell tvangsnedlagt?) fordi de hadde vektere med noe på rullebladet. Hovedproblemet er vell at det ikke er noen automatikk i "videresjekking". Altså firmaet må sjekke at de ikke har rulleblad når de ansettes. Men en vekter kan jo finne på å gjøre noe kriminelt etter at han har blitt vekter, og uheldigvis er det ikke noen automatikk i at politiet varsler arbeidsgiver om at vedkommende ikke lenger er skikket til å være vekter. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Men er det ikke sånn at "hvem som helst" kan bli vekter, mener da at de ikke sjekker noe rulleblad før du får jobben sån de gjør i politiet. (jeg skal ikke si jeg er en fasit her, så er det noen som kan bekrefte/avbekrefte det her?)Det gir meg da en liten pekepinne på at folk som liker å bråke faktisk kan være vekter, det er vel ganske ille egentlig. Kan dette ha vert tilfelle i denne saken ? Nei. Vekterfirmaene plikter å sørge for at alle ansatte ikke har noe på rullebladet. Det var jo for ikke så lenge siden en sak med ett vekterfirma i Bergen som fikk trøbbel (og ble vell tvangsnedlagt?) fordi de hadde vektere med noe på rullebladet. Hovedproblemet er vell at det ikke er noen automatikk i "videresjekking". Altså firmaet må sjekke at de ikke har rulleblad når de ansettes. Men en vekter kan jo finne på å gjøre noe kriminelt etter at han har blitt vekter, og uheldigvis er det ikke noen automatikk i at politiet varsler arbeidsgiver om at vedkommende ikke lenger er skikket til å være vekter. Takker, det var sån det var ja (tid for julebord ) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Såkallt "rent rulleblad" sier intet om hvorvidt en person faktisk kan ha tilbøyeligheter i voldelig retning. En skal nok ikke se bort ifra at slike typer i tilfelle nettop søker seg på jobber som dørvakter og i vaktselskap, for å kunne utfolde seg på en "legal" måte.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå