Gå til innhold

Artikkel om Galvanisk skille i VG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=190082

 

Hvordan er det mulig at jordfeil i elektronisk utstyr kan forplante seg til kabeltv-nettet og ødelegge tv? Gjelder dette bare flatskjerm?

 

Uten å være teknisk utdannet, kan man antagelig si det sånn: Strøm som søker jord, går letteste vei til jord. Er det feil på jordinga i huset, kan strømmen følge TV-kabelen. Hadde TV vært kobla til vannrør av kobber, kunne strømmen fulgt rørene. For PC-er kan den følge nettkabelen, og lage fortyrrelser og treg nettforbindelse. Og strøm på avveie fra andre steder i huset kan følge letetste vei, inkl. kabel-TV-kabel fram til TV. Tror jeg. Korriger meg hvis jeg tar feil. :)

 

Grunnen til at dette gjelder flatskjerm, er visstnok at tre forhold må være tilstede for denne type overslag skal skje: TV må være tilkobla kabelnett. TV må være tilkobla jorda elnett. TV må ha kontakt med jord, nesten rund plugg med ekstra metall på sidene. Bilderørs-TV er som regel dobbeltisolert, har flat plugg uten jord, og utnytter ikke jordinga i elnettet uansett om det er jordet eller ikke. Flatskjerms-TV er av en eller annen grunn (i alle fall de jeg har sett) jordet.

 

Jeg kjøpte for to uker siden flatskjerm-TV. Men ikke galvanisk skille. I følge VG, var butikken egentlig pålagt å selge meg det. At jeg idag verken har kabel-TV eller jording i veggen på stua, er visstnok ikke noe argument for å ikke skaffe seg galvanisk skille. For det kan jo tenkes at jeg eller TV-en flytter til et sted hvor man har jording og kabel-TV, og da er det greit at galvanisk skille følger TV, det er lett å glemme å kjøpe dette når man flytter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...