Gå til innhold

adobe premiere pro cs3 hjelpe sider

espen118

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vert kanskje for mykje av det gode, men:

http://ppro.wikia.com/wiki/Tutorials_and_articles

Først: Tusen takk for den siden, det står sikkert mye bra på den siden, jeg har ikke fått orientert meg på siden ennå. Men hva er det man kan finne der?

Er alt dette for adobe premiere pro cs3?

Og, jeg tenkte spesielt

Jeg tenkte at jeg skulle lage en bildepresentasjon, med noen kule overganger. Og det jeg er spesielt intrisert i er hvordan jeg får til sånne mellomtiltler mellom bildene(sån at det først kommer ett bilde, også kommer en f.eks en svart side med noe skrift på).

Tenkte på at skriften kunne kansje bevege seg litt, eller noen kule effekter til. Bilde serien er et VIP(det er sån prosjekt om psykisk syke). Jeg har om sinne.

Har du, eller noen andre noen forslag til meg så takker jeg ja til alt jeg får.

Lenke til kommentar
Er alt dette for adobe premiere pro cs3?
Nei, det er det nok ikkje. Eg veit ikkje sjølv kva som er på alle dei sidene, men mykje er nok for PPro 1.x og PPro 2.0 (versjonane før CS3), og kanskje noko for Premiere 6.x (versjonen før PPro 1.0).

Jeg tenkte at jeg skulle lage en bildepresentasjon, med noen kule overganger. Og det jeg er spesielt intrisert i er hvordan jeg får til sånne mellomtiltler mellom bildene(sån at det først kommer ett bilde, også kommer en f.eks en svart side med noe skrift på).

Tenkte på at skriften kunne kansje bevege seg litt, eller noen kule effekter til.

Det kan sikkert, som Kjeklulf seier, vere greiare å gjere dette i Powerpoint e.l., men du kan gjere det i PPro ogso. Du importerer bileta ved å gå til File --> Import, og dreg dei so berre ned på tidslinja. Tekst lager du ved å gå til File --> New --> Title (eller trykke F9). Lag teksten og lukk vindauge - lagre når du får spørsmål. Denne ville då kome opp i prosjektvindauget, saman med bileta, og so kan du dra den ned på tidslinja, på same måte som bileta.
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det funker best å sette seg ned med en video, og bare lære de enkleste ting. Lær hva de forskjellige verktøyene gjør, og prøv dem ut. ;)

Edit: After Effects og Premiere er to ulike programmer. Premiere er mer et program man redigerer og sett sammen helheten i, mens After Effects er til spesialeffekter. Begge to er forøvrig meget nyttige, gode programmer som kan jobbe sammen.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel heller hvorfor? ;)

Fordi man kan lage presentasjoner som er langt mer effektfulle enn noe man kan lage med f. eks. PowerPoint? Særlig bildepresentasjoner kan bli veldig stilig med bruk av After Effects, noe denne presentasjonen illustrerer godt. Man trenger heller ikke lage de såpass avanserte for at de skal være effektfulle, noe denne presentasjonen er et godt eksempel på.

Edit: After Effects og Premiere er to ulike programmer. Premiere er mer et program man redigerer og sett sammen helheten i, mens After Effects er til spesialeffekter. Begge to er forøvrig meget nyttige, gode programmer som kan jobbe sammen.

Er ikke helt enig i det. Når det gjelder f. eks. bildepresentasjoner bruker de fleste jeg kjenner kun After Effects.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig i det. Når det gjelder f. eks. bildepresentasjoner bruker de fleste jeg kjenner kun After Effects.

Vel, man kan vel på sett og vis printe ut bilder, klippe ut den delen man vil ha, for så å skanne den inn igjen, fremfor å bruke fem minutter i photoshop? Er du med?

Er det snakk om småting er det greit, men store videofiler er et helvete å håndtere i AE. Ligger forøvrig litt i navnet med spesialeffekter. After Effects. Smak på ordet.

Men som jeg nevner med denne utskriften for å beskjære bildet - det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Fordi man kan lage presentasjoner som er langt mer effektfulle enn noe man kan lage med f. eks. PowerPoint? Særlig bildepresentasjoner kan bli veldig stilig med bruk av After Effects, noe denne presentasjonen illustrerer godt. Man trenger heller ikke lage de såpass avanserte for at de skal være effektfulle, noe denne presentasjonen er et godt eksempel på.

Nå synes jeg ingen av de presentasjonene var spesielt effektfulle eller stilige men det er en smakssak.

Trådstarters spørsmål gjaldt Adobe Premiere og ikke After Effects og dermed faller argumentet ditt bort. ;)

Lenke til kommentar
Vel, man kan vel på sett og vis printe ut bilder, klippe ut den delen man vil ha, for så å skanne den inn igjen, fremfor å bruke fem minutter i photoshop? Er du med?

Er det snakk om småting er det greit, men store videofiler er et helvete å håndtere i AE. Ligger forøvrig litt i navnet med spesialeffekter. After Effects. Smak på ordet.

Men som jeg nevner med denne utskriften for å beskjære bildet - det er en mulighet.

Nå har jeg aldri sagt at After Effects er et bedre valg for redigering av video. Det jeg derimot har sagt er at After Effects er et godt valg om man skal lage effektfulle bildepresentasjoner. Jeg har som nevnt tidligere ikke så mye erfaring på feltet selv, men flere jeg kjenner som driver profesjonelt med fotografering bruker ofte After Effects for å sette sammen bildepresentasjoner.

Nå synes jeg ingen av de presentasjonene var spesielt effektfulle eller stilige men det er en smakssak.

Trådstarters spørsmål gjaldt Adobe Premiere og ikke After Effects og dermed faller argumentet ditt bort. ;)

Jeg skal være enig i at den første presentasjonen jeg linket til var noe sær, men synes du ikke den andre var ganske så mye mer kreativ enn en standard PowerPoint presentasjon med litt musikk?

Hensikten min var uansett og komme med et tips til strådstarter om at After Effects kan brukes til å lage stilig bildepresentasjoner. Uansett synes jeg det er naturlig å nevne programmet, da mange brukere av Premiere også har tilgang til After Effects.

Lenke til kommentar

Sån da er jeg tilbake. Jeg har var borte i går.

Men ja, jeg har tilgang på programmet. Jeg har ikke kjøpt det. Siden man kan laste den ned på adobe side hjemme sider, som en 30 dagers prøve periode.

Jeg fant ut hvordan jeg lagde sånne mellom titler. Jeg trykka Ctrl+T. Så kan man skrive ting.

Lenke til kommentar

Både Export --> Movie og Adobe Media Encoder fungerer. Forskjellen er at den fyrste gjer at du kan eksportere til ei AVI-fil med codecane installert i systemet (t.d. XviD, om du har det), medan den andre lar deg lagre som Windows Media, Quick Time, Real og Flash. Media Encoder er kanskje det enklaste, so du kan prøve den fyrst.

Lenke til kommentar
Både Export --> Movie og Adobe Media Encoder fungerer. Forskjellen er at den fyrste gjer at du kan eksportere til ei AVI-fil med codecane installert i systemet (t.d. XviD, om du har det), medan den andre lar deg lagre som Windows Media, Quick Time, Real og Flash. Media Encoder er kanskje det enklaste, so du kan prøve den fyrst.

Ok Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...