Gå til innhold

Vurdering av SDR-H250?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Nå er det tid for å kjøpe seg kamera. Har lest opp det jeg kan om forskjellige teknologier (spesielt lagringsmedie) og egentlig gjort meg opp en mening, men jeg må spørre noen proffer før jeg handler.

Vi har vurdert for og imot om lagringsmedie, og fordelene med HD veier veldig tungt. Vi har egentlig sett oss ut Panasonic SDR-H250, som jo emnetittel egentlig forteller :-) .....

Hvor stor vil forskjellen i kvalitet være i forhold til et DV kamera i samme prisklasse. SDR-H250 får en for under 5000,-.

Forbrukerrapporten har jo testet 39 kameraer i November utgaven, og det er jo ingen DV kameraer som får bedre karakter på bildekvalitet i den testen???

SDR-H250 fikk faktisk den beste totalkarakteren av alle kameraene, men det er jo flere ting som spiller inn der...

En annen ting som jeg blir gal av er jo hvilket kamera jeg egentlig kjøper. Pixmania selger et SDR-H250EF-S, mens NetOnNet selger SDR-H250E-S og alle andre selger SDR-H250 (Ifølge HW.no).

Jeg må vel ringe og høre først, hvis ingen her vet det?????

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Unskyld hvis det er til bry, men hvordan gjorde Panasonic NV-GS320 det i testen?

Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Jeg så på det kameraet, da det er populært, men tror det fikk en karakter på 4 på bildekvalitet og det er det samme som SDR-H250.....

Lenke til kommentar
Unskyld hvis det er til bry, men hvordan gjorde Panasonic NV-GS320 det i testen?

Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Jeg så på det kameraet, da det er populært, men tror det fikk en karakter på 4 på bildekvalitet og det er det samme som SDR-H250.....

Av Mini DV kamera kom NV-GS320 på andreplass. Det ble slått av Canon HV20, som jo koster litt mer :-)

Det fikk 67 av 100 mulige poeng. Anbefaler å lese testen da de har 20 punkter som er vurdert.

Det som jeg lurer litt på etter å ha lest testen, er det som er opplest og vedtatt på forumet om at mini dv kamera har bedre bildekvalitet? I denne testen oppnådde det beste mini dv kameraet 4 av 5 poeng på bildekvalitet, mens det var ett dvd og et hard disk kamera som fikk 4,5 (Canon Dc230 E og Sony DCR-SR290E)!!!

Lenke til kommentar
Det som jeg lurer litt på etter å ha lest testen, er det som er opplest og vedtatt på forumet om at mini dv kamera har bedre bildekvalitet? I denne testen oppnådde det beste mini dv kameraet 4 av 5 poeng på bildekvalitet, mens det var ett dvd og et hard disk kamera som fikk 4,5 (Canon Dc230 E og Sony DCR-SR290E)!!!
Det er ikke bare lagringsmediet som bestemmer bildekvalitet. Optikk, sensor, signalbehandling og så videre er også viktig. Ellers er det velkjent at det er høyere komprimering på DVD og harddisk, og det gir dårligere bildekvalitet i partier med mye detaljer, og det blir spesielt synlig om man redigerer det for så å komprimere på nytt før man brenner på DVD. Det kan være at de har sett mer på farger og skarphet, enn kompresjonsartefakter, og det er uansett mest synlig i detaljer og når det er mye bevegelse i bilder. Løv som blåser i vinden blir "grøt" på DVD og harddisk.

Ulempene med DVD og harddisk er imidlertid store også på andre områder.

Tar man nøyaktig samme innhold i et av kameraene du nevner ovenfor, men bytter ut DVD/Harddisk med mini-DV, ville de gitt enda bedre kvalitet.

Noe annet som også er opplest og vedtatt på forumet, er at man aldri skal stole for mye på enkelttester da hver test vektlegger forskjellige ting, og den/de som har testet kan også ha hatt forskjellige oppfatninger enn andre. Det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...