fleric Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Tenkte jeg skulle litt om mine erfaringer rundt dette. Fikk utført Intralase hos Argus i forrige uke. Kjørte bil og var på jobb dagen etter. Selve operasjonsdagen var jeg inne totalt ca. 1,5 time. Må innrømme at det ikke bare var moro. Hadde vel egentlig ikke trodd det skulle være noen smerter, men under kompresjonen for å feste den plastikkringen til øyet presset det godt ja. Gjorde selvfølgelig ikke saken bedre at de måtte prøve 3 ganger på det første øyet. Lukten under laserbehandlingen var jo også et morsomt innslag... Er glad jeg ikke kikket på youtube-videoene før operasjon, men var jo spennende å se etterpå... Første kvelden var ikke spesielt moro, aboslutt nødvendig å ha hjelp med drypping. Bare det å åpne øynene i noe som helst av lys var en prøvelse. Jeg ble skikkelig rød i begge øynene (skikkelig...), som fortsatt er der nå 5 dager senere, men merker at det er på bedringens vei. Synet kommer seg gradvis, men fortsatt litt spent på hvordan det ender. Jeg hadde -2/-2,25 og langsynet var veldig mye bedre fra dag 1, sliter nå egentlig mest med nærsynet, å se på dataskjerm på mer enn 1/2 meter funker dårlig. Bilkjøring om kvelden er heller ikke å anbefale, da sterke lyskilder (biler imot) fortsatt flyter veldig ut og stikker i øynene. Solbriller alltid når man er ute de første ukene er et must. Lenke til kommentar
Gjest Guest_el_* Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 hvordan er øynene nå som det har gått en stund? Lenke til kommentar
fleric Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Nøyaktig 2 uker siden i dag, fortsatt litt rød i øynene, men merker at det blir mindre for hver dag. Langsynet har blitt veldig bra, kan se bilskilter på avstand bedre enn de fleste jeg sammenligner med Nærsynet har fortsatt ikke gått tilbake til slik det var.. Sliter fortsatt litt med å se på skjerm og normal lesing på 40-60cm avstand..så litt spent på hvordan det blir. Som sagt over så er jo fortsatt øynene fortsatt litt røde og hovne så normaliserer seg nok. Skal til 3-ukers kontroll neste uke. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Ved LASIK, (som flere klinikker ikke gjennomfører lengre) kan nattsynet bli dårligere, samt fargesynet. Det verste med dette inngrepet (sli jeg ser det), er at siden det brukes en mikroskopisk kniv til å skjære rundt, og løfte hornhinnen, så har det FOREKOMMET at den senere har løsnet. Flere militære utdanningsretninger godkjenner derfor ikke denne typen laseroperasjon. Dette ble sist dokumentert for meg IDAG da jeg pratet med en offiser ved et seleksjonssenter i forsvaret. Det som er "hot" idag er IntraLASIK, som er en forbedret versjon av LASIK. Istedet for arrene som dannes ved mikrokniven ved LASIK, så brukes en laser nr.2 til å "tette igjen" hornhinnen for å si det noe enkelt. Denne nye metoden har fått god oppslutning i USA, der NASA og USAF, KUNN godkjenner denne type operasjon for astronauter og jagerpiloter. I trege Norge er det desverre enda diskvalifiserende med alle typer laseroperasjon for å bli jagerpilot. Tipper det blir godkjent opptak med IntraLASIK innen 4-5 år, uten at jeg kan dokumentere denne antakelsen videre. I Norge er IntraLASIK noen få tusen dyrere enn de andre operasjonene (35 000+/-), og det virker som denne typen overtar i stor grad andre metoder. For andre militære retninger, med mere gjørme og vann for å si det slik, så godtas KUNN LASEK (PRK) (merk: LASIK og LASEK er ikke det samme). Dette er faktisk den tidligste typen laseroperasjon som går ut på at de ytterste cellene på pupillen fjernes med en veske, før inngrepet med laser. Deretter gror det nye celler naturlig over tid. Denne typen operasjon er det vanligere med smerter i noen dager etter, men ikke mange opplever å plages særlig med dette. For meg ihvertfall. Andre bivirkninger er som nevnt tidligere, halos eller stjerner. Halos er sånne ringer rundt gatelysene man bruker å se etter en tur i bassenget, og stjernene er når gatelysene blir stjernete, for å si det på en utradisjonell måte. Disse går som oftest over iløpet av noen dager. Konklusjon: Ut fra det lille jeg kan om laseroperasjoner ville jeg valgt LASEK (PRK). Smerter i en liten uke veier opp mot at det er en tryggere metode enn LASIK. Det veier opp, og VEL så det for min del. Noen av skadene som har forekommet med LASIK har vært av den grad at hornhinnetransplantasjon har vært nødvendig. Ja, de aller aller aller fleste opplever aldri alvorlige problem i det hele tatt, men i og med at det er uerstattelige øyne det er snakk om så har ikke noen dagers smerte noe å si for meg. Ellers mtp risiko, så øker den om man ikke er flinke til å følge øyelegens råd. (øyedropper, ditt, datt). Jeg har ikke tatt laseroperasjon selv, og er ikke noe øyelege heller, men informasjonen er lett tilgjengelig og godt dokumentert. Selv om Per og Kari, og en drøss andre er svært så uenige fordi de ALDRI har hatt komplikasjoner etter LASIK, så er dette dokumentert fakta. Til slutt kan det jo sies til de nervøse at det har aldri blitt registrert, på verdensbasis, noe så alvorlig som blindhet etter laseroperasjon. Lenke til kommentar
fleric Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 For de fleste av oss er det vel ikke aktuelt å bli verken jagerpilot eller høyere offiser. Uansett bør man vel ikke utføre laseroperasjon i den alderen det er snakk om når man starter i militæret i hvert fall.. Må igjen få skryte Intralasik jeg fikk utfør for nøyaktig 3 uker siden i kved. Var ikke borte en eneste dag fra jobb, og øynene begynner nå virkelig både å fungere og se bra ut Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 For de fleste av oss er det vel ikke aktuelt å bli verken jagerpilot eller høyere offiser. Uansett bør man vel ikke utføre laseroperasjon i den alderen det er snakk om når man starter i militæret i hvert fall.. Må igjen få skryte Intralasik jeg fikk utfør for nøyaktig 3 uker siden i kved. Var ikke borte en eneste dag fra jobb, og øynene begynner nå virkelig både å fungere og se bra ut Tja nå var ikke poenget at man skulle være 19 år og inn i militæret. Man kan ikke utdanne seg til jagerpilot eller astronaut i førstegangstjenesten uansett. Poenget var derimot å få frem hva statlige organisasjoner sier er det tryggeste og beste. Lenke til kommentar
The~Raven Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Gjør det vondt å ta slike operasjoner? Lenke til kommentar
fleric Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Gjør det vondt å ta slike operasjoner? Alt er relativt, men ingen spesielle smerter.. Skal forklare litt hvordan jeg følte prosessen. Forundersøkelse etc. er jo bare moro. Selve operasjonen starter med at man blir dryppet med bedøvende øyedråper 4-5 ganger, etterhvert merker man at følelsen i øyelokk etc. forsvinner. Så er det bare å legge seg på rygg. Hodet ned i formstøpt skumplast sak så man ligger ganske stille med hodet.. Så blir det påsatt noen metaller klemmer som holder øynene åpne. Man er bedøvet både i øyelokk og øynene så dette gjør ingen ting. Så begynner selve moroa... Referer nå litt til en youtube video som det er linket til under. På starten ser man en plastikkring som plasseres på øynet. Etter hva jeg har skjønt suges denne fast til selve øyeeplet med luft og kompresjon. Slik jeg har skjønet fester man etterhvert denne til laseren slik at man er sikker på at øye og laser hele tiden er riktig plasser i forhold til hverandre. Da jeg skulle få på denne slet de litt og måtte prøve flere ganger. Det var vel det jeg synes under hele operasjon var det mest ubehagelige. Presset noe sinnsykt mot øyet og føltes som øyet skulle presser gjennom hodet.. kan ha vært noe med min anatomi som gjorde at de måtte prøve flere ganger, på det andre øye gikk det på 1. forsøk men greit vondt der også.. (ikke mer enn 10-15 sek så man holder ut...). Videre så skjærer man jo av ytterste del på øyet med laser, legger flippen til side og korrigerer med laser og legger flippen tilbake.. Ingen ting av dette var ikke forbundet med noe smerter. Selvfølgelig passe ekkelt å hele tiden være bevisst å kunne se mye av det som foregår. Så veldig mye rare stjerner og lys der en stund.. Om du kikker på 00:39 i videoklippet når flippen er fjernet og man nærmest ser det "koker" inni øyet, ganske "spennende" å kikke ut da... Som flere har nevnt over lukter det litt svidd bacon når selve laseren jobber, så om man klarer å puste med munnen er det å anbefale... Etter at det siste øye var korrigert og flippen lagt tilbake, kunne jeg 10sek senere sette meg opp. Forundret over den ikke bare dette ut, men er vel krumning etc. som gjør det den avkuttede biten sitter på plass. Hele operasjoen var første øyedråpe til man reiste seg opp tok ca. 25 minutter. Etterpå var det bare å slappe av i totalt mørke med mørke briller i halv times tid før det bar inn på kontroll. Så ble én sendt hjem med beskjed om å øynene igjen mest mulig de første 10 timene, dryppe øynene hver time de første 4-5 timene. Har kan det lønne seg å ha litt hjelp, var veldig ekkelt å åpne øynene og bare se på noe som var i nærheten av å være lyst.. og så foran speilet på badet å dryppe seg selv var ingen piknikk. Ganske bra smerter første kvelden, men ikke mer enn alle tåler. Våknet dagen etter og alle smerter var borte! Til ny kontroll og sjekke at ting satt bra på plass. Etter dette ingen smerter. Jeg hadde Veldig røde øyne i 1-2 uker etter operasjon, sprengte blodkar++, spesielt på det ene øyet de slet med å faste denne plastikkringen. Så kortversjonen, litt vondt under deler av operasjon (ca. 20 sek med direkte smerter), 5 min med ganske ekle greier, veldig såre øyne den første kvelden, ellers ingen plager/smerter. 3 mnd siden operasjonen og synet er topp! Hadde gjort det samme igjen! Endret 25. november 2008 av fleric Lenke til kommentar
The~Raven Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Er det her helt lik operasjon? Ihvertfall ville jeg fått hantil og gjøre det på meg, så ganske br ut der.. Lenke til kommentar
fleric Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Er det her helt lik operasjon? Ihvertfall ville jeg fått hantil og gjøre det på meg, så ganske br ut der.. Har ikke peilig på dette, men dette ser vel ut som en tradisjonell Lasik, altså ikke Intralase. Så i hvert fall veldig skånsomt ut... men lurer bare litt på hva som skjer om pasienten under laserbehandlingen beveger på øyet. Med metoden i klippet jeg la ut, og slik jeg har forstått det, må man man holde selve øyet fast... I klippet ditt bruker han en "ostehøvel" for å skjære av det ytterste laget, og tror ikke at det fungerer like bra på alle da tykkelsen på dette laget varierer fra person til person, så har hørt at flere som ikke kunne opereres med Lasik kan opereres med Intralase.. Endret 26. november 2008 av fleric Lenke til kommentar
The~Raven Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hva er egentlig forskjell på LASIK og Intralse? Lenke til kommentar
fleric Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hva er egentlig forskjell på LASIK og Intralse? En forskjell er i hvert fall at man i Intralase bruker laser også for å skjære av hornhinnelokket... Ved Lasik skjæres det med med kniv..... så "ustkjæring" kan med laser gjøres mer skånsomt og tynnere. Har også hørt at helingstiden er langt kortere når man bruker Intralase. Har hørt om folk som har tatt Lasik å ikke kunnet på jobbe på et par uker. Skal visst også gi bedre synsresultat for mørke- og nattsyn. Lenke til kommentar
The~Raven Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvor dyre er de forskjellige operasjonene her i norge? Lenke til kommentar
fleric Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvor dyre er de forskjellige operasjonene her i norge? Søk litt rundt på nettet på forskjellige klinikker som utfører, men Intralase koster ca. 40k, Lasik tror jeg er 5-6k rimeligere. Lenke til kommentar
Gjest Guest_kari_* Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 ADVARSEL!!!! Da vil jeg gjerne dele min erfaring. Etter operasjonen fikk jeg epitelinnvekst (hudceller) inn under flappene på begge øyne. Dette gav både tåkesyn, dobbeltsyn og lysforstyrrrelser. Måtte derfor inn igjen for å skylle ut epitelcellene. Flappen blir da åpnet igjen, det skylles under hornhinna og flappen legges tilbake. Når man åpner denne flappen flere ganger er det mindre og mindre sannsynlig at den kommer i rett spor og gjør den ikke det er det stor fare for enda mer epitelinnvekst. Og så skjedde! har i etterkant vært på Haukeland fire ganger uten at de har klart å fikse problemet. Epitelet har rett og slett grodd fast i hornhinna og er ikke til å rikke. En mulighet ville være å prøve å fjerne dette med laser, men siden flappen har vært åpnet flere ganger og hornhinna blir tynnere for hver gang anses dette for risikabelt. Hornhinna på det ene øyet er ødelagt, jeg ser nesten ikke på dette øyet og refleksene når lyset treffer øye ødelgger samsynet. jeg har store problemer med å lese og kan bare sitte foran pc'en i korte perioder av gangen. Haukeland har henvist meg videre til Ullevål og der står jeg nå i kø for hornhinnetransplantasjon (1 års ventetid) Transplantasjon vil ikke gi meg perfekt syn igjen. Det er mange komplikasjoner som kan oppstår, infeksjoner og frastøting. man blir sykemeldt 2 måneder etter operasjon og beholder stingene i øyet i ett år. Man må også dryppe øynene flere ganger daglig i ca ett år etter operasjon. Det er også vanlig at man får store brytningsfeil som ikke kan korrigeres fullgodt med linse eller brille. Håpet mitt er at jeg skal bli kvitt "refleksene" som er utrolig plagsomt. Heldigvis har jeg ett øye som fungerer nogenlunde. Også her er det epitelinnvekst som ikke lar seg fjerne, men det sitter i ytterkant og er mindre plagsomt. Alt dette har vært en enorm belastning for meg både fysisk og psykisk. Hvordan jeg har klart å gjennomføre 3 år på universitetet mens alt dette har pågått kan jeg i etterkant ikke begripe. Sannsynligvis fordi jeg er utrolig sta og god til å holde fokus Jeg har vært uheldig, og det skjer ikke deg, tenker du. Men det skjer faktisk flere enn du tror og hører om. Dette har jeg fått bekreftet av leger på både Haukeland og Ullevål. Tenk dere om mange ganger før dere tar en beslutning. Og for all del: man handler ikke på tilbud når det gjelder øyne. Hvis du forsatt vil la deg operere, så søk etter ekspertise ikke pris. Jeg skulle gjerne betalt et par hundretusen for å få brillene og det gamle "dårlige" synet mitt tilbake. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Kunne ønskt at en slik laser operasjon ville funke for meg også men har hørt at folk med grønn stær (tror nå det er hva jeg har, kanskje det er grå er ikke helt sikker) ikke kan få en slik operasjon. Eller at det ikke hadde noe virkning. Er lei av å bruke briller hele tiden :/ Lenke til kommentar
Gjest Guest_kari_* Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 ADVARSEL!!!! LASIK aldri mer! Da vil jeg gjerne dele min erfaring. Tok min første operasjon i 2005. Året etter måtte jeg re-operere fordi synet var blitt noe dårligere igjen. Noe jeg skulle angre dypt på. Etter operasjonen fikk jeg epitelinnvekst (hudceller) inn under flappene på begge øyne. Dette gav både tåkesyn, dobbeltsyn og lysforstyrrrelser. Måtte derfor inn igjen for å skylle ut epitelcellene. Flappen blir da åpnet igjen, det skylles under hornhinna og flappen legges tilbake. Når man åpner denne flappen flere ganger er det mindre og mindre sannsynlig at den kommer i rett spor og gjør den ikke det er det stor fare for enda mer epitelinnvekst. Og så skjedde! faren for innvekst er altså større andre gangen enn første.har i etterkant vært på Haukeland fire ganger uten at de har klart å fikse problemet. Epitelet har rett og slett grodd fast i hornhinna og er ikke til å rikke. En mulighet ville være å prøve å fjerne dette med laser, men siden flappen har vært åpnet flere ganger og hornhinna blir tynnere for hver gang anses dette for risikabelt. Hornhinna på det ene øyet er ødelagt, jeg ser nesten ikke på dette øyet og refleksene når lyset treffer øye ødelgger samsynet. jeg har store problemer med å lese og kan bare sitte foran pc'en i korte perioder av gangen. Mørkesynet mitt er så godt som ikke-eksisterende. Haukeland har henvist meg videre til Ullevål og der står jeg nå i kø for hornhinnetransplantasjon (1 års ventetid) Transplantasjon vil ikke gi meg perfekt syn igjen. Det er mange komplikasjoner som kan oppstår, infeksjoner og frastøting. man blir sykemeldt 2 måneder etter operasjon og beholder stingene i øyet i ett år. Man må også dryppe øynene flere ganger daglig i ca ett år etter operasjon. Det er også vanlig at man får store brytningsfeil som ikke kan korrigeres fullgodt med linse eller brille. Håpet mitt er at jeg skal bli kvitt "refleksene" som er utrolig plagsomt. Heldigvis har jeg ett øye som fungerer nogenlunde. Også her er det epitelinnvekst som ikke lar seg fjerne, men det sitter i ytterkant og er mindre plagsomt. Alt dette har vært en enorm belastning for meg både fysisk og psykisk. Hvordan jeg har klart å gjennomføre 3 år på universitetet mens alt dette har pågått kan jeg i etterkant ikke begripe. Sannsynligvis fordi jeg er utrolig sta og god til å holde fokus Jeg har vært uheldig, og det skjer ikke deg, tenker du. Men det skjer faktisk flere enn du tror og hører om. Dette har jeg fått bekreftet av leger på både Haukeland og Ullevål. Tenk dere om mange ganger før dere tar en beslutning. Og for all del: man handler ikke på tilbud når det gjelder øyne. Hvis du forsatt vil la deg operere, så søk etter ekspertise ikke pris. Jeg skulle gjerne betalt et par hundretusen for å få brillene og det gamle "dårlige" synet mitt tilbake. Lenke til kommentar
Gjest Guest_kari_* Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 ADVARSEL!!!! LASIK aldri mer!Da vil jeg gjerne dele min erfaring. Tok min første operasjon i 2005. Året etter måtte jeg re-operere fordi synet var blitt noe dårligere igjen. Noe jeg skulle angre dypt på. Etter operasjonen fikk jeg epitelinnvekst (hudceller) inn under flappene på begge øyne. Dette gav både tåkesyn, dobbeltsyn og lysforstyrrrelser. Måtte derfor inn igjen for å skylle ut epitelcellene. Flappen blir da åpnet igjen, det skylles under hornhinna og flappen legges tilbake. Når man åpner denne flappen flere ganger er det mindre og mindre sannsynlig at den kommer i rett spor og gjør den ikke det er det stor fare for enda mer epitelinnvekst. Og så skjedde! faren for innvekst er altså større andre gangen enn første.har i etterkant vært på Haukeland fire ganger uten at de har klart å fikse problemet. Epitelet har rett og slett grodd fast i hornhinna og er ikke til å rikke. En mulighet ville være å prøve å fjerne dette med laser, men siden flappen har vært åpnet flere ganger og hornhinna blir tynnere for hver gang anses dette for risikabelt. Hornhinna på det ene øyet er ødelagt, jeg ser nesten ikke på dette øyet og refleksene når lyset treffer øye ødelgger samsynet. jeg har store problemer med å lese og kan bare sitte foran pc'en i korte perioder av gangen. Mørkesynet mitt er så godt som ikke-eksisterende. Haukeland har henvist meg videre til Ullevål og der står jeg nå i kø for hornhinnetransplantasjon (1 års ventetid) Transplantasjon vil ikke gi meg perfekt syn igjen. Det er mange komplikasjoner som kan oppstår, infeksjoner og frastøting. man blir sykemeldt 2 måneder etter operasjon og beholder stingene i øyet i ett år. Man må også dryppe øynene flere ganger daglig i ca ett år etter operasjon. Det er også vanlig at man får store brytningsfeil som ikke kan korrigeres fullgodt med linse eller brille. Håpet mitt er at jeg skal bli kvitt "refleksene" som er utrolig plagsomt. Heldigvis har jeg ett øye som fungerer nogenlunde. Også her er det epitelinnvekst som ikke lar seg fjerne, men det sitter i ytterkant og er mindre plagsomt. Alt dette har vært en enorm belastning for meg både fysisk og psykisk. Hvordan jeg har klart å gjennomføre 3 år på universitetet mens alt dette har pågått kan jeg i etterkant ikke begripe. Sannsynligvis fordi jeg er utrolig sta og god til å holde fokus Jeg har vært uheldig, og det skjer ikke deg, tenker du. Men det skjer faktisk flere enn du tror og hører om. Dette har jeg fått bekreftet av leger på både Haukeland og Ullevål. Tenk dere om mange ganger før dere tar en beslutning. Og for all del: man handler ikke på tilbud når det gjelder øyne. Hvis du forsatt vil la deg operere, så søk etter ekspertise ikke pris. Jeg skulle gjerne betalt et par hundretusen for å få brillene og det gamle "dårlige" synet mitt tilbake. Må for ordens skyld fortelle at operasjone første gang ble utført på en privat klinikk og at sykehuset tok over i etterkant da den private ikke hadde god nok ekspertise på området. Lenke til kommentar
Gjest Guest_E_* Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 hvilken klinikk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå