Boomerang Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Det er ikke noe regel om at man "må vente til 25". Dra og få øynene undersøkt og se om de er egnet til operasjon da vel. Jeg tok operasjonen for 2 år sida da jeg var 21. Legene så ingen risk i det. Unnskyld for det som kommer nå, men du må være gal hvis du skal ut med 30 000(!) for noe du kan få langt billigere andre steder og samme resultat, om ikke bedre. Ikke dårligere hvertfall. Så slipper foreldrene dine å betale det mange dobbelte i tillegg. Besøk linken min lenger oppe og se hva senteret jeg tok operasjonen hos tilbyr. Kanskje penger ikke betyr noe for dem... Lenke til kommentar
tOmma- Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Vel, vi driter ikke penger, og kjører ikke den nyeste Mercedes'en for å si det sånn, Boomerang Som sagt, jeg holder alle muligheter åpne, og jeg skal sjekke ut Myst sitt forslag. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Humbug sier du, som aldri har vært der? Det er faktisk sant, levende bevis her. Jeg tok operasjonen min i Istanbul, her WorldEyeCenter, og du skal bare se hvor moderne og høyteknologisk fasiliteten er. Kirurgene er blant de beste og man får oppsyn hele tiden. Jeg betalte 950€ og er veldig fornøyd med resultatet. Så noe humbug er det hvertfall ikke! Denne prisen er normal for operasjon i utlandet. Men når det snakkes om 10000 for hele pakka med flybiletter, operasjon, hotel + badeferie for 10 laken, så synes jeg det virket mistenkelig billig. På klinikken i praha, tok de 1100€ for operajonen. Pakkeprisen var 21000 hos lasikreise, og da slapp jeg å gjøre/tenke på en dritt. De ordnet absolutt alt med transport, flybiletter, hotel, operasjon osvosv. Det kan og nevnes at Lasikreise har pakketur til Tyrkia for 15000. Sjekk ut www.lasikreise.no Er det noen som har greie på hva overflatelaser er for noe? Har hørt at synslaser i lille grensen ikke utfører lasik lengre. Jeg har skrevet noe om dette lenger oppi tråden. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Ok, da skjønner jeg deg bedre. Jeg var i ferie der borte på den tida, så jeg betalte kun for operasjonen som du skriver. Hvis man skal ha en pakkereise med alt inkludert, blir det nok dyrere ja. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hornhimnen (retina) gror kanskje ikke helt igjen og noe kan komme under "flipen" men dette er ekstremt sjeldent og ikke noe å bry seg om. Det er kanskje derfor ASA/PRK blir anbefalt av f.eks. Synslaser? Selv om det tar lenger tid å komme seg etter det, så er det mindre risiko jevnt over fordi overflatecellene som fjernes under behandling vil gro igjen, og det blir ingen flapp å bekymre seg over. Det at flappen etter LASIK-behandling kanskje aldri gror er jo et uromoment, i allefall for meg. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) voi voi... jeg har nå lest alt som har blitt skrevet i denne tråden, og jeg må si at det frister å ta den type operasjon som du gjorde i Prague (eller hvor det nå var). jeg har brukt briller helt siden jeg var 8-9 år. har hatt veldig dårlig syn. jeg er nærsynt av meg. er dessverre usikker på hva slags syn jeg har på øynene mine og hva styrken på brillene mine er... men jeg har veldig tykke brilleglass da... det er sikkert. en annen ting som jo er med øynene mine, er at jeg sjeler. jeg har skjeve hornhinner, altså... jeg blir 25 år til sommeren og jeg har vært hos en profesjonell øyelege som sa at jeg er moden for laseroperasjon, men han nevnte ingen spesielle. dette var da for 2 år siden. jeg har blitt frarådet å bruke linser, så da vurderer jeg å ta operasjon fortest mulig. jeg har en nabo av meg som opererte øynene sine da han var 24-25 år. også han hadde skjeve hornhinner, men ikke i så stor grad som meg. ikke brukte han briller heller. han opererte her i norge, og det kostet han ca. 20.000kr, men siden han jobber med reinsdyr og sånt hvor godt syn er et must, så fikk han dekket hele beløpet ved å sende inn en form for søknadskjema... jeg blir helt sikkert å gjøre det samme siden jeg også jobber med reindrift... men dette gjelder vistnok ikke operasjoner som blir utført i utlandet, kanskje..? hmm... jeg har veldig lyst å ta den operasjonen du tok, beinet1. vet du hvordan det vil være å operere øyner med skjeve hornhinner? vil den operasjonen du tok være mulig for meg å ta, kanskje? vil de kunne rette på skjevheten samt synet? nå var jo du langsynt før du tok operasjonen, men det var vel noen der som hadde skjeve hornhinner, ja? hva slags tips har du å komme med til meg?? jeg vurderte å ta operasjonen så fort som mulig. jeg har ingen problemer med å ha dårlig syn i et par dager. har et godt sovehjerte, så jeg greier helt sikkert å sove et par dager samt unngå sterkt lys. jeg har et ganske så mørkt soverom ellers, men tror du vanlig taklys vil være skadelig hvis jeg har den på etter at jeg har operert? edit: hvorfor valgte du praha istedenfor istanbul?? bare lurer på... operasjon i istanbul var/er jo billigere... men der er det vel ikke pakketurer, kanskje? og hva slags operasjon er det jeg skal gå for siden jeg har skjeve hornhinner..? jeg skal selvfølgelig operere begge øynene mine... noen forslag?? den pakketuren på 21.000kr så jo grei ut da.. må bare sjekke om jeg får det der dekket først da. håper at du kan svare meg så snart som mulig... takker så meget på forhånd! virker meget trygt det der du var igjennom, så jeg vil muligens også gå igjennom det... Endret 17. april 2008 av lknight Lenke til kommentar
lknight Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 ingen som har noe å si på det her..?? =/ Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 voi voi... jeg har nå lest alt som har blitt skrevet i denne tråden, og jeg må si at det frister å ta den type operasjon som du gjorde i Prague (eller hvor det nå var). jeg har brukt briller helt siden jeg var 8-9 år. har hatt veldig dårlig syn. jeg er nærsynt av meg. er dessverre usikker på hva slags syn jeg har på øynene mine og hva styrken på brillene mine er... men jeg har veldig tykke brilleglass da... det er sikkert. en annen ting som jo er med øynene mine, er at jeg sjeler. jeg har skjeve hornhinner, altså... jeg blir 25 år til sommeren og jeg har vært hos en profesjonell øyelege som sa at jeg er moden for laseroperasjon, men han nevnte ingen spesielle. dette var da for 2 år siden. jeg har blitt frarådet å bruke linser, så da vurderer jeg å ta operasjon fortest mulig. jeg har en nabo av meg som opererte øynene sine da han var 24-25 år. også han hadde skjeve hornhinner, men ikke i så stor grad som meg. ikke brukte han briller heller. han opererte her i norge, og det kostet han ca. 20.000kr, men siden han jobber med reinsdyr og sånt hvor godt syn er et must, så fikk han dekket hele beløpet ved å sende inn en form for søknadskjema... jeg blir helt sikkert å gjøre det samme siden jeg også jobber med reindrift... men dette gjelder vistnok ikke operasjoner som blir utført i utlandet, kanskje..? hmm... jeg har veldig lyst å ta den operasjonen du tok, beinet1. vet du hvordan det vil være å operere øyner med skjeve hornhinner? vil den operasjonen du tok være mulig for meg å ta, kanskje? vil de kunne rette på skjevheten samt synet? nå var jo du langsynt før du tok operasjonen, men det var vel noen der som hadde skjeve hornhinner, ja? hva slags tips har du å komme med til meg?? jeg vurderte å ta operasjonen så fort som mulig. jeg har ingen problemer med å ha dårlig syn i et par dager. har et godt sovehjerte, så jeg greier helt sikkert å sove et par dager samt unngå sterkt lys. jeg har et ganske så mørkt soverom ellers, men tror du vanlig taklys vil være skadelig hvis jeg har den på etter at jeg har operert? edit: hvorfor valgte du praha istedenfor istanbul?? bare lurer på... operasjon i istanbul var/er jo billigere... men der er det vel ikke pakketurer, kanskje? og hva slags operasjon er det jeg skal gå for siden jeg har skjeve hornhinner..? jeg skal selvfølgelig operere begge øynene mine... noen forslag?? den pakketuren på 21.000kr så jo grei ut da.. må bare sjekke om jeg får det der dekket først da. håper at du kan svare meg så snart som mulig... takker så meget på forhånd! virker meget trygt det der du var igjennom, så jeg vil muligens også gå igjennom det... Hei! Jeg kan svare fort og galt på dette De fleste som operer seg, har som oftest skjeve horhinner i tillegg til brytningsfeil (nærsynt/langsynt). Det må nevnes at skjeve hornhinner ikke er det samme som skjeling. Det du bør gjøre, er å først ta en synstest hos optikker for å få kartlagt hva som er feil med synet ditt. Så ville jeg kontaktet lasikreise eller den klinikken du kunne tenkt deg å bruke for å høre om du er en egnet kandidat til en slik operasjon med grunnlag i de resultatene du har fått fra optikeren din. Jeg gjorde ikke dette, tok heller sjangsen på at jeg kunne opereres og reiste avgårde og det kunne jeg heldigvis. Hvis ikke, så hadde jeg bare betalt for reise og opphold. Når det gjelder lys etter operasjonen, så er det ikke skadelig, en er bare lysfølsom men det går greit hvis en bruker solbriller. Dette varierer fra person til person. Grunnen til at jeg tok operasjonen i praha istedet for Istanbul var pga utsyret. I Praha har de det siste og beste av laseroperasjonsutstyr som kun finnes hos 10-15 klinikker i Europa. Dette utstyret har såvidt komt til Norge og en slik operasjon vil da koste 35-40000 her til lands. Jeg er veldig usikker på om/hvordan det går ann å få dekket en slik operasjon av staten. Av det jeg har hørt, så må du være sterkt nærsynt eller langsynt for å få dette dekket og operasjonen må da utføres ved en offentlig klinikk i Norge. Hvis arbeidsgiver er villig til å dekke noe elelr hele beløpet for operasjonen, så står du vel fritt til å velge hvor den skal utføres. Ta kontakt med www.lasikresise.no og snakk med Håkon, han kan sikkert svare deg på alle spørsmålene du måtte ha. Lykke til da, og hold oss oppdatert Lenke til kommentar
lknight Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 deilig med et godt og vel skrevet svar! takk, beinet1! har nå fått øyelegetime, så jeg skal dit om 2 uker. sist jeg var innom øyelegesenteret, så fikk jeg beskjed at jeg kan ta operasjon om jeg ville ettersom øynene mine var ferdig utvokst å greier. men ja, jeg skal høre med øyelegen å få detaljer rundt synet mitt. vet i alle fall at jeg er VELDIG nærsynt (har veldig sterke briller, men allikevel ikke SÅ overdrevent). det har også blitt nevnt at pga det her, så vil staten dekke en del av operasjonskostnadene. men som sagt så skal jeg høre med øyelegen hva jeg kan gjøre og om jeg i det hele tatt KAN opereres. tror jeg mikset litt mellom skjeve hornhinner og sjeløydhet, ja.. mente det at når jeg ser på f.eks en person, så hender det at det ene øyet ser en annen vei imens det andre øyet ser på personen.. er vel sjeløydhet det...sant?? er det mulig å rette det med operasjon,kansje?? er litt kjedelig å høre folk spørre "hvem er det du ser på?? jeg står her, ikke der!" samt "hvorfor går øynene dine flere veier??" osv. så det er vel sjeløyd OG nærsynt som jeg er.. dette skal da gå ann å operere så at ting blir normalt, sant?? for å være på den sikre siden, så skal jeg nok også reise til praha hvis jeg får grønt lys for å operere. det så ut som om du hadde det meget trivelig når du var der + at det virket veldig seriøst og profesjonelt, så jeg er meget keen på å ta meg en tur dit, ja.. tro om hvis jeg får dekt for det hvis jeg tar med meg en medfølger/assistent.. må høre om det også. *notere flere spørsmål som jeg må spørre* har du noen flere råd/tips å komme med når man er i praha? hvordan er det med blunking og sånt under operasjonen..?? man får vel sånn bedøvelse så at man kan ikke blunke..eller? beklager for de rare spørsmålene, men men... takker igjen for svar, beinet! skal holde tråden oppdatert, ja. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 deilig med et godt og vel skrevet svar! takk, beinet1! har nå fått øyelegetime, så jeg skal dit om 2 uker. sist jeg var innom øyelegesenteret, så fikk jeg beskjed at jeg kan ta operasjon om jeg ville ettersom øynene mine var ferdig utvokst å greier. men ja, jeg skal høre med øyelegen å få detaljer rundt synet mitt. vet i alle fall at jeg er VELDIG nærsynt (har veldig sterke briller, men allikevel ikke SÅ overdrevent). det har også blitt nevnt at pga det her, så vil staten dekke en del av operasjonskostnadene. men som sagt så skal jeg høre med øyelegen hva jeg kan gjøre og om jeg i det hele tatt KAN opereres. tror jeg mikset litt mellom skjeve hornhinner og sjeløydhet, ja.. mente det at når jeg ser på f.eks en person, så hender det at det ene øyet ser en annen vei imens det andre øyet ser på personen.. er vel sjeløydhet det...sant?? er det mulig å rette det med operasjon,kansje?? er litt kjedelig å høre folk spørre "hvem er det du ser på?? jeg står her, ikke der!" samt "hvorfor går øynene dine flere veier??" osv. så det er vel sjeløyd OG nærsynt som jeg er.. dette skal da gå ann å operere så at ting blir normalt, sant?? for å være på den sikre siden, så skal jeg nok også reise til praha hvis jeg får grønt lys for å operere. det så ut som om du hadde det meget trivelig når du var der + at det virket veldig seriøst og profesjonelt, så jeg er meget keen på å ta meg en tur dit, ja.. tro om hvis jeg får dekt for det hvis jeg tar med meg en medfølger/assistent.. må høre om det også. *notere flere spørsmål som jeg må spørre* har du noen flere råd/tips å komme med når man er i praha? hvordan er det med blunking og sånt under operasjonen..?? man får vel sånn bedøvelse så at man kan ikke blunke..eller? beklager for de rare spørsmålene, men men... takker igjen for svar, beinet! skal holde tråden oppdatert, ja. Av det jeg har lest, så klarer de å laserkorigere folk som er nærsynte opp til -10. Skal du få dekket noe av staten så tror jeg grensen er -6 eller mer. Om skjeling kan opereres..Det må du nesten spør legen om, jeg vet ikke. Du får nok ikke dekket kosten for ledsager på turen hvis staten i det heletatt vil dekke noe siden du vil ta det i utlandet. Det jeg har hørt, så må operasjonen utføres ved offentlig klinikk i Norge hvis staten dekker det. Minuset med dette er at det mest sannsynlig er lang ventetid på disse klinikkene, og så tror jeg også de henger litt etter når det gjelder utstyret. Private klinikker er oftere tidliger ute med å oppgradere utstyret og køene er oftest små. Dette er ting du nesten må høre med optikker/øyenlege om siden jeg ikke kjenner noe særlig til dette med å få dekket slike operasjoner av staten. Du trenger ikke være bekymret for smerte og andre ting under operasjonen. Når forundersøkelsen er ferdig, så vil du få bedøvende øyendråper som virker fort. Under operasjonen vil legen sette en "klemme" over øyet slik at du ikke kan lukke det. Siden øyet er bedøvd, så merker du lite til det. Selve operasjonen går veldig fort, legen brukte ikke mer enn 3-5min på hvert øye hos meg. Det kan ikke karakterisere som smertefullt, heller ubehagelig. Det verste var egentlig at det luktet svidd mens laseren jobbet, men det er helt normalt. Det som skjer er at laseren justere geometrien på hornhinna ved å brenne vekk partier slik at brytningsfeilen forsvinner. Etterpå skal du holde øynene igjen og bare ta det helt med ro. Det beste da er å bare komme seg tilbake til hotellet og sove. Det kan være greit å ha med seg ledsager, men absolutt ikke nødvendig. Vi reiste i gruppetur på 20 stk som alle hadde felles skjebne, slik at en aldri følte seg alene. Reiseleder passet veldig godt på at det gikk bra med alle og sørget for kommunikasjonen mellom pasient og øyenleger hvis pasienten ikke var helt stø i engelsken. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) ok... da har jeg vært hos øyelegen for øyekontroll... jeg var i lakselv (finnmark) hos optiker og øyespesialist Per Somby (sjekk www.laserklinikk.no for info). er det noen som har operasjonserfaringer hos han, eller?? han har vært den øyelegen som jeg har vært hos i alle mine 25 år... men jeg må nå bare spørre... når jeg var til sjekk, så ble det konkludert at jeg har -6.0 på høyre øyet og -7.25 på venstre... så jeg e med andre en god del nærsynt av meg! som om ikke det er nok, så er eg også skjeløyd. =/ jeg aldri brukt linser, kun briller. jeg ble fortalt at hele operasjonen for meg blir å koste ca. 26000kr (da er korrigering og alt etterbehandling inkludert i prisen + operasjon for å få fjernet skjeløydheten). han (per somby) anbefalte meg å ta PRK-operasjon istedenfor LASIK.... selve prk-operasjonen kan jeg ta enten i tromsø eller lakselv, men å få bort skjeløydheten må jeg til tromsø på sykehus så de kan rette øynene mine. han nevnte også ett eller annet om at jeg har den øyestyrken MED sylinder eller noe.. er det noen som vet han mente med det? glemte å spørre han om det... =/ så ja... da sliter jeg med et par ting... 1: hvor i alle dager er det jeg skal utføre operasjonen siden det er anbefalt at jeg skal ta PRK?? kan jeg ta dette der i praha, kanskje..? eller bør jeg gjøre det her i norge? klinikken er faktisk bare 2t unna meg med bil, så det er lett for meg å dra dit på etterkontroll og sånt. hvordan blir det med etterkontroll og sånt dersom jeg tar operasjonen i utlandet da..?? og hvordan fungerer forsikringen i utlandet dersom det skulle skje noe... gjelder forsikringen jeg har her i norge på det, kanskje?? noen som har tips å komme med, kanskje..?? jeg har fått 3 datoer jeg kan bestemme meg for om når jeg vil opereres... alle er mot slutten av juli til midten av august. takker igjen for råd og assistanse. Endret 13. mai 2008 av lknight Lenke til kommentar
lknight Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 noen som har noe å si om det overnevnte?? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 noen som har noe å si om det overnevnte?? Bra pris du har fått på hele pakka. Det enkleste er å få det gjort i Nprge på de klinikkene du nevner vil jeg tro. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 jaha. men da tar jeg å opererer her i norge da! skal bestille time i morgen! DETTE kommer til å bli VELDIG spennende! case closed, egentlig. skal holde dere oppdatert på hvordan det hele går og after-effects og sånt! takker så meget for velinformerende svar, Beinet1! og ja det ble en meget bra pris på hele operasjonen, syns jeg! en stor grunn til at jeg velger å ta operasjonen her i norge, er også fordi at klinikken i seg selv er bare 1-2t kjøretur unna meg! bra det hvis man skulle ha etterbehandling og sånt, mener jeg... stemmer ikke det? Lenke til kommentar
Gjest Guest_espen_* Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 noen progresjon lknight? Lenke til kommentar
lknight Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 nja... det er nå slik at jeg har bestilt time i løpet av august, så jeg får vel bare vente inntil da. eneste jeg håper på, er å at jeg får tatt operasjonen på en eller annen klinikk i tromsø fremfor her. hører fra diverse folk at klinikken smo er nær meg ikke er heeelt til å stole på. er flere som har hatt problemer i etterkant. www.laserklinikk.no er stedet. øyespesialist per somby er han som i prinsippet skal ta operasjonen. så ja, jeg skal sjekke rundt å se om alternativene. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Jeg skal ta, det vet jeg, jeg har ett arr helt ut på siden av hornhinnen grunnet linser under øyekatar, som jeg ikke visste at jeg hadde før det ble vondt. Men, jeg vet ikke om jeg skal ta LASIK eller LASEK, hører det med den flappen med LASIK, men på synslaser.no står det at man ikke er garantert å få så bra syn som man "burde" ha, altså 0.0 med LASEK. Får man det med LASIK? Jeg vil ikke betale 15-30000 for en operasjon som gjør at synet er bra i tre måneder, for så å blir dårligere igjen. Er forresten 18 år, har hatt stabilt syn i to år og noen måneder nå, har V -5.50 og H -5.00, så har ganske dårlig syn. Går også Medier og Kommunikasjon, og å sitte å se på en skjerm i 8 timer om dagen er ikke bra for øynene, men det tørker linsene noe sykt også, å konsentrere seg om 15" med lys leenge Endret 3. juni 2008 av Seruka Lenke til kommentar
haarod Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Er det ikke en myte at TV og PC-skjermer "ødelegger" synet? Spørsmålet jeg lurer mest på er hvor mange ganger man kan operere seg? Og hvilke måter i så fall? Det er en type hvor man opererer inn en slags linse inn i øyet som man kan ta ut igjen, er det noe å satse på? Jeg hører også mye om LASIK og LASEK (overflatebehandling?), men i ved sistnevnte operasjon fjerner man vel et lag av øyet permanent? Jeg er nemlig interessert i å få operert meg før militæret. Jeg regner med at jeg har stabilt syn i ca. 2,5 år, men jeg vil bare være 19,4 år på det eventuelle tidspunktet. Tror også jeg skal klare meg i militæret med linser, men jeg synes det er et styr å holde på med linser om morgenen. SKal også vurdere døgnlinser. Det jeg egentlig vil vite er om man kan operere seg igjen senere hvis synet skulle forverre seg etter, si, 5 år (ikke etterbehandling altså)? Lenke til kommentar
Gjest AidaPus Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Så ovenfor at det var noen med dårligere syn enn 7... Er det ikke slik at en da kan få dekket slike operasjoner? Har "desverre" ikke den styrken selv... ;-) Lenke til kommentar
Gjest Guest_espen_* Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Dette har de sluttet med. Staten sponser ikke de med dårlig syn lenger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå