Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har bestilt Lasik - Gjennomført!

Beinet1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
beinet1 jeg ønsker interlase, kan jeg ringe deg for og høre om operasjonen og reisen?? er nervøs

Hei!

Jeg tror nok du får best svar og informasjon om du ringer til lasikreise og snakker med Håkon Nordeng. Han har drevet med dette i 3 år og kan svare deg på det meste.

Personlig så vil jeg si at det er ingenting å være redd for, det er verre å gå til tannlegen. Absolutt å anbefale.

Synet mitt blir bedre dag for dag, så nå begynner jeg å bli skikkelig optimist.

Lenke til kommentar
Nå jobber faren min med disse operasjonene og startet en klinikk som gjør slike operasjoner i norge og på island. Jeg snakket med ham om detteog spurte litt spørsmål som mange her inne spør. Nattsynet blir litt svekket til å begynne med, du ser "halo" rundt lysende objekter men til lengden blir dette bra igjen. Hornhimnen (retina) gror kanskje ikke helt igjen og noe kan komme under "flipen" men dette er ekstremt sjeldent og ikke noe å bry seg om.

Sa han noe om hvor lang tid det tar å "komme" seg etter en sånn operasjon?

Lenke til kommentar
Nå jobber faren min med disse operasjonene og startet en klinikk som gjør slike operasjoner i norge og på island. Jeg snakket med ham om detteog spurte litt spørsmål som mange her inne spør. Nattsynet blir litt svekket til å begynne med, du ser "halo" rundt lysende objekter men til lengden blir dette bra igjen. Hornhimnen (retina) gror kanskje ikke helt igjen og noe kan komme under "flipen" men dette er ekstremt sjeldent og ikke noe å bry seg om.

Sa han noe om hvor lang tid det tar å "komme" seg etter en sånn operasjon?

Av det jeg har lest og erfart selv, er at det tar en til to uker før dagsynet er 100%. Noen ser klart dagen etter og andre bruker litt tid. Jeg såg helt klart etter 4-5 dager. Jeg opplever nesten ikke haloer rundt lys i mørket, så mørkekjøring er helt ok. Nå er det nesten to uker siden jeg ble operert i Praha. Jeg har lest at det kan gå så langt som 3-6mnd før alt er 100%. Mørkesynet er det som tar lengst tid å bli bra. De fleste fungerer likevel 100% i jobb og daglige gjøremål innen en uke. Hornhinna gror iløpet av 24 timer.

I laseroperasjonen barndom var dette med haloer mer utbredt da laserne ikke var så presise og laget en "skarp kant" der den behandla sonen ble avsluttet. Det har vært en rivende utvikling på dette området de siste årene og mer presise lasere sammen med optimeringsprogrammer som wavefront/syoptics og nyinnføringen av femtosecund laser til å lage flappen med istedet for microskalpell er ting som gir bedre resultat på nattesyn og rehabiliterongstid.

Hvis du vurderer operasjon, sørg for å finne en klinikk som har femtosecund laser til å lage horhinneflappen fremfor den tradisjonelle metoden med microceratom ( skalpell). Av det jeg vet så er det kun memiraklinikken i Oslo og Argusklinikken i Oslo som har dette idag i Norge. Argusklinikken markedsfører dette som Intralase. Alternativt er å ta operasjonen i Praha til halve prisen. Der har de det siste og beste utstyre på markedet.

Lenke til kommentar

Hvor gammel bør man være for å gjøre noe slikt?

Hvis operasjonen er vellykket, som den er i 95% av tilfellene...

Vil det si at 5% av operasjonene er mislykkede? Hvilke konsekvenser får det?

Er man bevisst under operasjonen? Gjør det vondt?

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
21 000 var grisedyrt. Hører de kjører pakketurer til Tyrkia med operasjon pluss badeferie for godt under 10 laken.

Ved en sånn pris, så ville jeg satt et stort spørsmål ved kvaliteten på klinikken og andre ting. Dette luktet humbugg.

Lenke til kommentar

Humbug sier du, som aldri har vært der? Det er faktisk sant, levende bevis her. Jeg tok operasjonen min i Istanbul, her WorldEyeCenter, og du skal bare se hvor moderne og høyteknologisk fasiliteten er. Kirurgene er blant de beste og man får oppsyn hele tiden. Jeg betalte 950€ og er veldig fornøyd med resultatet. Så noe humbug er det hvertfall ikke!

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer fra Østfold Øyelaserklinikk eller noe? Siden jeg bor i Sarpsborg/Oslo vil jeg vurdere mulighetene for å la meg operere i én av byene.

Det koster 30 000 kr for begge øyne i Sarp, og hva det koster i Oslo vet jeg ikke. Noen som kan opplyse meg litt?

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaringer fra Østfold Øyelaserklinikk eller noe? Siden jeg bor i Sarpsborg/Oslo vil jeg vurdere mulighetene for å la meg operere i én av byene.

Det koster 30 000 kr for begge øyne i Sarp, og hva det koster i Oslo vet jeg ikke. Noen som kan opplyse meg litt?

Dra til Tyrkia og spar penger. Nordmenn må slutte å tenke at vi er best i alt. Tror ikke tyrkerne er dårligere enn norske eksperter.

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar

Dra til Tyrkia og spar penger. Nordmenn må slutte å tenke at vi er best i alt. Tror ikke tyrkerne er dårligere enn norske eksperter.

Vel, det er ikke jeg som skal betale operasjonen. Får den i gave av foreldrene mine.

Edit: Av visse grunner.

Endret av tOmma-
Lenke til kommentar
Vent noen år til synet er stabilt. Ville ikke tatt en slik operasjon før rundt 25.

Jau, er klar over det. Men skal likevel få undersøkt øynene mine og se om jeg kan la meg operere - og så får det bli opp til legen å avgjøre hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe regel om at man "må vente til 25". Dra og få øynene undersøkt og se om de er egnet til operasjon da vel. Jeg tok operasjonen for 2 år sida da jeg var 21. Legene så ingen risk i det. Unnskyld for det som kommer nå, men du må være gal hvis du skal ut med 30 000(!) for noe du kan få langt billigere andre steder og samme resultat, om ikke bedre. Ikke dårligere hvertfall. Så slipper foreldrene dine å betale det mange dobbelte i tillegg. Besøk linken min lenger oppe og se hva senteret jeg tok operasjonen hos tilbyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...