Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har bestilt Lasik - Gjennomført!

Beinet1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt at LASIK ødelegger mørkesynet, en bivirkning som dessverre er permanent. Dessuten vil ikke hornhinnelappen vokse helt fast i øyet igjen, og hornhinnens struktur vil bli svekket.

Det er veldig mange som har "hoert" mye rart om lasik, men det er dessverre fra tvilsome kilder. Baade teknikken og utstyret har hatt en rivende utvikling siden starten i -95. Nattsynet kan bli svekket noe de foerste ukene hvor en opplever haloer rundt billys osv, men dette forsvinner vanligvis innen noen uker, i hverstefall noen maaneder.

Lenke til kommentar

Naa er det ikke lenge igjen. Innen en time er vi paa klinikken og setter igang med forundersoekelsen og deretter operasjon for de som er egnet til det. Sommerfuglene har kommet allerede, men det er god stemning i gruppa og reiselederen er fantastisk flink til aa informere og berolige oss. Jeg har enda ikke blitt skuffa over opplegget, men det er naa det virkelig begynner.

Lenke til kommentar

Hvis operasjonen er vellykket, som den er i 95% av tilfellene, blir ikke synet dårlig igjen med det første. Men etter mange år med jobbing der synet får gjennomgå (jobbe foran skjermen hele dag som meg f.eks) kan det nok bli nedsatt i noe grad. Om den kan utføres en gang til vet jeg ikke, det kommer an på hvordan øyet er. Hva skal du med linser etter operasjonen da? Du har perfekt syn resten av livet jo! :p

Lenke til kommentar

hei!

Nå er det overstått og jeg har komt meg hjem.

Reiseopplegget var veldig bra og organisert. Vi hadde med sjefesn sjøl for lasikreise som reiseleder og han ordnet med alt av transport, kommunikasjon med klinikken osv. Vi var en gruppe på ca 20 stk hvor ca 16 stk skulle opereres. Det å reise sammen i en gruppe var veldig greit siden vi da var flere som skulle igjennom det samme. Sosialt var det og. Det gikk ca 2 timer fra vi gikk inn døra på klinikken og ut igjen. Først var det forundersøkelse hvor det sjekket hornhinne tykkelse og andre faktorer som var med på å avgjøre om en kunne opereres eller ikke, så ble det tatt synskontroll to ganger av to forskjellige øyenleger. Dette ble gjort to ganger for å sikre seg at vi fikk den beste korrigeringen som mulig. Når dette var gjort så fikk vi bedøvende øyedråper og så inn til kirurgen hvor operasjonen ble foretatt. Det var ikke smertfeullt, bare ubehagelig. Hele seansen inne hos kirurgen tok 10-15 min, og så var det overstått. Vi ble transportet tilbake til hotellet og la oss for å sove. Synet rett etter operasjonen var naturlig nok tåkete. Det første jeg gjorde neste morgen var å ta opp mobilen fra nattbordet for å lese meldinger. Denne var sylskarp uten briller :), men jeg ble litt skuffet når jeg oppdaget at langsynet ikke var særlig bra. Vi gikk til klinikken for en etterkontroll og jeg fikk beskjed om at dette var helt normalt, jeg måtte bare være tålmodig. I mitt tilfelle hvor jeg var langsynt fra før, ville jeg merke stor forbedring på nærsynet rett etter operasjonen, men langsynet ville trenge noe tid for å bli bra. Ved Nærsynhet er det motsatt. Han jeg delte rom med var nærsynt med -4 og -5 og han stod og hoppet opp og ned av glede når han våknet dagen etter operasjonen. Han fikk målt synet til 100% på etterkontrollen uten briller. Vi prøvde å ta på oss de gamle brillene for å se hvordan det var, alt var grøt. hehe, det var akkuratt som i spider man 1 filmen.....

Nå er det nesten 3 dager siden operasjonen, og jeg merker at langsynet blir gradvis bedre. Litt småtørr i øynene av og til, men det hjelper godt å dryppe dem nå og da.

Som konklusjon så vil jeg si at reiseopplegget, reiseleder og klinikken var veldig bra. Om jeg er fornøyd med resultatet kan jeg ikke svare på før det har gått noen uker, men ifølge kirurgen og øyenlegene på klinikken har alt gått veldig bra og att dette er normalt. Det kan faktisk gå opp mot 6 mnd før alt er helt i orden etter en langsynt operasjon. Før nærsynte så er det 3 mnd og de ser fortere resultater. Det var noe vå såg tydelig i gruppa. :)

Lenke til kommentar
kan synet bli dårlig igjen, etter operasjonen? Er det mulig å få utført prosedyren en gang til, hvis synet skulle bli dårligere? er det mulig å bruke linser etter operasjon?

Synet skal i utgangspunktet ikke bli dårligere etter operasjonen. Hvis resultatet ikke er godt nok etter 6mnd, så er som oftest re-operasjon inkludert i prisen hvis etterkorigering er nødvendig. Det skal ikke være nødvendig å bruke linser etter en operasjon, men det er fullt mulig å bruke det når healing-tiden er over (3/6mnd). Alderslangsynthet kan ikke opereres vekk, så en blir nødt til å bruke lesebriller når en kommer opp i åra (40-50+)

Lenke til kommentar
Hva er overflatebehandling? Skal det være mindre skadelig enn lasik?

Overflatebehandling er et uttrykk som er brukt istedet for Lasek og EPI-Lasik operasjon hvor en bruker laseren direkte på hornhinna istedet for å lagge en lapp hvor laseren jobber under. Lasek og EPI.Lasik blir brukt på personer som har for tynne hornhinner for vanlig Lasik operasjon. Hvorfor synslaser bruker denne metoden fremfor Lasik vet jeg ikke. Kirurgen som tok min Lasik bruker denne metoden fremfor Lasek / Epi-lasik på de pasientene han kan, og han skal være en av de beste i europa på øyeoperasjoner av alle slag. Av det jeg har forstått, så bruker en lenger tid på å bli frisk etter en EPI- lasik enn vanlig Lasik da kirurgen legger på en linse etter operasjonen som må fjernes etter noen dager. På sikt så vil vel alle metodene gi et godt nok resultat og jeg tror ikke det skal være noen stor risikoforskjell på disse metodene. Jeg fant et sted på nettet hvor det stod at det kun er 2 stk av 2,6millioner opererte som har blitt blinde av laser operasjon. Det er til dags dato ikke foretatt en eneste utbetaling fra norsk pasient skade erstatning (gjelder bare offentlige klinikker) pga laser operasjon på øyet.

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Jeg blir 21 om noen dager, og jeg har -5.25 og -1.25 på øynene. Optikeren min nevnte LASIK, men ville ikke at jeg skulle la meg operere før jeg var rundt 23-24 år. Noen i denne tråden nevner at man kan opereres i 18-årsalderen, og dette får meg til å stusse litt.

Han sa at synet måtte stabilisere seg eller noe, stemmer dette? Det er så kjipt å måtte ta på linser hver eneste dag :(

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du brukt linser? Trenger ikke å la det stabilisere så lenge. Jeg begynte å bruke briller da jeg gikk i 10. (15 år). På VGS begynte jeg med linser, 19 år, og tok operasjon 3 år etter. Gikk som smurt det.

Og som sagt, du blir grundig undersøkt før operasjonen om øynene er egnet eller ikke, men de fleste er egnet. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en undersøkelse, taper ikke noe på det.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt linser så lenge jeg kan huske.. Begynte først med briller da jeg gikk på barneskolen, men gikk over til linser i 13-årsalderen.

Kan man få foretatt en slik undersøkelse hos f.eks. Onsum, eller må man til øyelegen?

Lenke til kommentar

Da vil jeg anta at synet ditt har stabilisert seg nok. Tja, det vet jeg ærlig talt ikke, det må du snakke med optikeren din om. Det var øyesykehuset de tok min undersøkelse, for å sjekke om øynene mine var egnet til operasjonen.

Lenke til kommentar

Det var leit å høre. Situasjonen min var ironisk nok litt motsatt :p Det var først søstera mi som tok operasjonen og ble så fornøyd at hun anbefalte meg den.

Du får ha lykke til, og ikke la deg skremme av synsverdiene dine, jeg hadde -4,25 på venstre og -3,5 på høyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...