Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Seriekoblede batterier, går ut på att du kobler dem på rekke. + til -. Du tar ut strømmen fra de to ytterste batteriene, og spenningen blir lik spenningen av alle batteriene til sammen. Lommelykta lyser like lenge, men mye sterkere. Kanskje pæra ryker. Parallellkoblede batterier kobles + til + og - til - Spenningen blir lik spenningen til ett av batteriene, men lommelykta lyser dobbelt så lenge ved samme lysstyrke. Endret 13. desember 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det er forskjell på spenning og strøm lille venn Sammenlikning: Spenning, måles i volt, er trykket i vannrøret. Strøm, måles i ampere, er farten på vannet som går gjennom røret. Resistans, eller Motstand, måles i ohm, er diameteren på røret. Effekt, måles i watt, er mengden vann som går gjennom røret. Mer effekt lar deg fylle badekaret raskere. Dette oppnår du enten ved å øke trykket (spenning) eller å minke motstanden (åpne krana helt) I=U/R Strøm er lik Spenning delt på Resistans. En appelsin med spiker i kan ha like høy spenning som et kommersiellt batteri. Men det er noe som heter indre motstand, som alle strømkilder har i varierende grad. Denne indre motstanden hindrer deg i å ta ut særlig stor strøm fra en appelsin. Helt riktig. Jeg er ikke helt med på det indre motstand opplegget og strøm. Si f.eks at du skal trekke strøm fra en frukt, da må du ha ett eller annet som avgir effekt på en form. Altså 1 V er den spenning som skal til for at en strøm på 1 A skal avgi en effekt på 1 W.. Vist jeg har en motor som trekker 30 Ampere så er det ikke sjangs i havet for at en appelsin klarer å gi meg nok strøm til å starte denne. Strøm er transport av elektriske ladninger, og du kan ikke transportere 30A vist du ikke har det.. vist du skjønner.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Tror jeg sjønner. Funker best visst du sitter alene innsnødd på hytta:pHva ville vært det mest effektive å bruke til å seriekoble fruktene? Eller der datt jeg litt av. hva blir forskjellen på serie og paralellkobling? Noen som vet hvor mangen "mandariner" en liten radio ville brukt på 1. min? Takk For Alle raske of fyldige svar Det er veldig vanskelig å si siden man ikke vet hvor mye strøm man får ut av disse fruktene. Forskjellen på seriekobling og parallellkobling er at ved ved å parallellkoble to gjenstander som har like stor motstand så halverer mann resistansen. 2 stk 150 ohm motstander i serie tilsvarer 300 ohm 2 stk 150 ohm motstander i parallell tilsvarer 75 ohm. Jo mindre motstand du har, jo mer strøm kan du trekke på lavere tversnitt (tversnitt er størrelsen på kabelen). Jeg tviler sterkt på at du kan drive en normal radio i 1 min på mandariner Jeg tenkte litt på en sånn mikroskopisk lommeradio jeg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Den indre motstand er en metafor som står i skolebøkene. Et batteri inneholder en 12 V spenningskilde seriekoblet med en motstand på noen veldig få ohm. Når batteriet begynner å tømmes, er det motstanden som øker. Dette holder selvsagt ikke helt mål, for da ville et nesten tomt batteri fortsatt hatt 12 volt uten belastning, men synke veldig når du kobler til en lyspære. Men med dette trikset kan du beregne batteriets egenskaper. Det forklarer også hvorfor ett batteri ikke kan gi strøm til et godstog. Ike pga. at strømkilden er for svak, men fordi den indre motstanden har høyt spenningsfall. Et batteri blir altså ansett som en seriekobling av en perfekt 12 volts transformator med uendelig kapasitet, og en motstand som øker etterhvert som batteriet utlades. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Erm, jeg er ikke helt med på denne derre motstanden i ett batteri ? Denne motstanden vil da være en slags sikring mot høye strømmer, og man vil da ikke ha mulighet til å trekke like mye strøm når batteriet er halvfult som når det er fult. Lenke til kommentar
svenningen Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 lime er sikkert fint =) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Denne motstanden i batteriet er selvsagt ikke plassert der med hensikt. Men når du regner med batterier, kan du tenke deg at batteriet inneholder en supersterk kraftkilde, og en motstand som er seriekoblet med den. For å beregne et batteris indre motstand, må du ta et voltmeter og måle spenningen. Batteriets elektromotoriske spenning er 12 volt. Belast så batteriet med en kjent motstand, x ohm. Batteriets spenning synker nå til y volt. Bruk da ohms lov for å beregne batteriets indre motstand. Alt er seriekoblet: strømkilden, indre motstand, og motstand x. Eksempel: Du har et tolv volts batteri. Du fester en 10 ohms motstand fra pol til pol. Spenningen synker til 6 volt. Dette er en halvering. Da vet du at de andre 6 voltene er over den indre motstanden. Indre motstand er da samme resistans som den på 10 ohm. Dette er et eksempel med så runde tall at du slipper å bruke kalkulator. Men alle som kan regne ut motstand og spenning i en krets med seriekoblinger, kan beregne den indre motstanden på samme måte. Egentlig fullstendig irrelevant. Vil bare påpeke at sitrusfrukt med spiker har høy indre motstand. Derfor kan de avgi lite strøm. PS. Du trenger ikke løpe til butikken og kjøpe lime. Pottitt funker og :-) Endret 15. desember 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå