Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Macgyver (ja jeg vet) fikk en radio til å virke ved å ta lednigene fra radioen og til batteriene, koble fra ledningen til batteriene og sette ledningene inni en mandarin. Er det noen som har prøvd dette? Som kan si om dette funker eller ikke? Leste det nettopp i Tha Macgyver how to- handbook. genial bok btw;) Endret 14. desember 2007 av Slettet-EIV2CS Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det skal vel funke, vi hadde ekperiment på skolen hvor vi fikk 11V av 12 appelsiner og mandariner i en serie. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvordan gjorde dere det? slik som jeg sa med ledningene? Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Utstyr: Digitalt multimeter, ledninger, kobberelektrode, sinkelektrode Kjemikalier: Sitrusfrukter av ymse slag Sånn gjorde vi det, bare at her er det bare en mandarin, og får bare 1V . hw_volt_fra_mandarin.bmp Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Utstyr: Digitalt multimeter, ledninger, kobberelektrode, sinkelektrode Kjemikalier: Sitrusfrukter av ymse slag Sånn gjorde vi det, bare at her er det bare en mandarin, og får bare 1V . Genialt, men hvordan og hvorfor skjer dette, har du evt. en rapport jeg kan lese. Det ville vært fint *foreslå for naturfag læreren vår* Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Tror det er mulig det ja..... Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Utstyr: Digitalt multimeter, ledninger, kobberelektrode, sinkelektrode Kjemikalier: Sitrusfrukter av ymse slag Sånn gjorde vi det, bare at her er det bare en mandarin, og får bare 1V . Genialt, men hvordan og hvorfor skjer dette, har du evt. en rapport jeg kan lese. Det ville vært fint *foreslå for naturfag læreren vår* Sitrusbatteri Utstyr: Digitalt multimeter, ledninger, kobberelektrode, sinkelektrode Kjemikalier: Sitrusfrukter av ymse slag Fremgangsmåte : Vi puttet en spiker av sink og en spiker av kobber inn i sitron, appelsin, mandarin og lime. Så koblet vi på ledninger fra spikerene til det digitale multimeteret og skjekket volten vi fikk fra de forskjellige sitrusfruktene. Til slutt tok vi alle fruktene vi hadde sammen, 12 frukter, og lagde en serie mellom alle dem og skjekket volten. Resultat : Sitron= 0,976 V Appelsin = 0,988 V Mandarin = 0,988 V Lime= 0,971 V Sitrusfruktserien = 11,5 V Konklusjon : Vi kan kan få Volt av sitrusfrukter siden de er så sure i smak. Feilkilder : Sitrusfruktene kan være gamle og da gir dem ikke like mye Volt som de unge. Det er rapporten min. Endret 13. desember 2007 av MrUrge Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 takk, hvilken klasse går du i? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Noen som har en fasit på hvor mye elektrisitet forskjellige frukter inneholder? eks. En mandarin = 1 volt En appelsin= X volt hvor mye trengs for å få igang en lommeradio/mp3? evt hvor lenge? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Det er ikke volt det er snakk om for å klare å drive en radio, det er mA/A timer. En sitrusfrukt vil ha veldig lite strøm i seg, og dermed kan man ikke drive noe for for utstyr med det lengere enn 0.0000004 sekunder eller gud vet hva. MP3 spiller er ofte 2 serie koblede 1,5v batterier, altså 3 volt. Du vil nok dessverre ikke klare å drive dem pga mangel på strøm. Endret 13. desember 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 takk, hvilken klasse går du i? Går allmenn VK1 Noen som har en fasit på hvor mye elektrisitet forskjellige frukter inneholder? eks. En mandarin = 1 volt En appelsin= X volt hvor mye trengs for å få igang en lommeradio/mp3? evt hvor lenge? Læreren sa noe om at det ikke gikk fordi det ikke er samme strøm som man bruker til vanelig eller no, ekke sikker. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 takk, hvilken klasse går du i? Går allmenn VK1 Noen som har en fasit på hvor mye elektrisitet forskjellige frukter inneholder? eks. En mandarin = 1 volt En appelsin= X volt hvor mye trengs for å få igang en lommeradio/mp3? evt hvor lenge? Læreren sa noe om at det ikke gikk fordi det ikke er samme strøm som man bruker til vanelig eller no, ekke sikker. Mest sannsynelig så har frukten blitt ladet opp på en eller annen måte via sollys når den modnet. Dermed klarer du å måle bittegranne spenning i den. Så fort du lader det ut så vil du neppe være i stand til å måle mer. Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 takk, hvilken klasse går du i? Går allmenn VK1 Noen som har en fasit på hvor mye elektrisitet forskjellige frukter inneholder? eks. En mandarin = 1 volt En appelsin= X volt hvor mye trengs for å få igang en lommeradio/mp3? evt hvor lenge? Læreren sa noe om at det ikke gikk fordi det ikke er samme strøm som man bruker til vanelig eller no, ekke sikker. Mest sannsynelig så har frukten blitt ladet opp på en eller annen måte via sollys når den modnet. Dermed klarer du å måle bittegranne spenning i den. Så fort du lader det ut så vil du neppe være i stand til å måle mer. Ehm, der tar du feil, fordi vi brukte sitrus-fruktene 2 ganger, 30 min etter hverandre, og det er surheten i sitrus-fruktene som lager spenningen. Lade bittegranne spenning? Det er jo 11V, det er det samme som et bil-batteri! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det er ikke volt det er snakk om for å klare å drive en radio, det er mA/A timer. En sitrusfrukt vil ha veldig lite strøm i seg, og dermed kan man ikke drive noe for for utstyr med det lengere enn 0.0000004 sekunder eller gud vet hva. MP3 spiller er ofte 2 serie koblede 1,5v batterier, altså 3 volt. Du vil nok dessverre ikke klare å drive dem pga mangel på strøm. Så det vil si at det ikke er mulig å fyre opp en radio og faktisk lytte til med en frukt? Lurer også på hva det kan være med sure frukter, siden ikke banan eller kaktus inneholder slikt surt. Rett meg visst jeg lyger. Eller inneholder banan det samme "stoffet/ene som i mandarin/sitron/whateva? Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det er ikke volt det er snakk om for å klare å drive en radio, det er mA/A timer. En sitrusfrukt vil ha veldig lite strøm i seg, og dermed kan man ikke drive noe for for utstyr med det lengere enn 0.0000004 sekunder eller gud vet hva. MP3 spiller er ofte 2 serie koblede 1,5v batterier, altså 3 volt. Du vil nok dessverre ikke klare å drive dem pga mangel på strøm. Så det vil si at det ikke er mulig å fyre opp en radio og faktisk lytte til med en frukt? Lurer også på hva det kan være med sure frukter, siden ikke banan eller kaktus inneholder slikt surt. Rett meg visst jeg lyger. Eller inneholder banan det samme "stoffet/ene som i mandarin/sitron/whateva? Banan går ikke. Bare sitrusfrukter, sure frukter, mandarin, appelsin, sitron osv. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Sitrus er syre. De to spikrene må være av ulike metaller. I naturfagbøker for høyere klassetrinn står det hvor mange volt hvert metall leverer i forhold til en referanse. Kobber og sink er enklest å få tak i, men ikke nødvendigvis best. Det beste er å ta de metallene som representerer ytterkantene i tabellen, dvs. en som er sterkt negativ og en som er sterkt positiv. Regn ut forskjellen på de to metallene, og det er voltstyrken du får. Alle metaller virker, men noen bedre enn andre. Det viktigste er at de er ulike. To ulike mynter med dopapir imellom vil også virke, men det må være en slags syre i dopapiret. F.eks. eddikk eller sitronsyre. Disse batteriene suger ræv, men gjør du det riktig, kan du drive en kalkulator, en lysdiode eller en liten elektrisk motor med propell. Det er mulig å seriekoble dem for å få flere volt, eller parallellkoble dem for å få flere ampere. Men de kommer allikevel aldri i nærheten av et batteri fra RIMI. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) takk, hvilken klasse går du i? Går allmenn VK1 Noen som har en fasit på hvor mye elektrisitet forskjellige frukter inneholder? eks. En mandarin = 1 volt En appelsin= X volt hvor mye trengs for å få igang en lommeradio/mp3? evt hvor lenge? Læreren sa noe om at det ikke gikk fordi det ikke er samme strøm som man bruker til vanelig eller no, ekke sikker. Mest sannsynelig så har frukten blitt ladet opp på en eller annen måte via sollys når den modnet. Dermed klarer du å måle bittegranne spenning i den. Så fort du lader det ut så vil du neppe være i stand til å måle mer. Ehm, der tar du feil, fordi vi brukte sitrus-fruktene 2 ganger, 30 min etter hverandre, og det er surheten i sitrus-fruktene som lager spenningen. Lade bittegranne spenning? Det er jo 11V, det er det samme som et bil-batteri! Det er forskjell på spenning og strøm lille venn. Det folket må skjønne her er at det er ikke volten som driver f.eks en mp3 spiller, det er strømmen. Du vil kanskje få en kjemisk reaksjon på blandingen av syre og metall som skaper litt energi, men denne strømmen er promille i forhold til f.eks strømmen som er lagret på ett bilbatteri. Strøm er per definisjon transport av elektrisk ladning. 1 V er den spenning som skal til for at en strøm på 1 A skal avgi en effekt på 1 W. Endret 13. desember 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Sitrus er syre. De to spikrene må være av ulike metaller. I naturfagbøker for høyere klassetrinn står det hvor mange volt hvert metall leverer i forhold til en referanse. Kobber og sink er enklest å få tak i, men ikke nødvendigvis best. Det beste er å ta de metallene som representerer ytterkantene i tabellen, dvs. en som er sterkt negativ og en som er sterkt positiv. Regn ut forskjellen på de to metallene, og det er voltstyrken du får. Alle metaller virker, men noen bedre enn andre. Det viktigste er at de er ulike. To ulike mynter med dopapir imellom vil også virke, men det må være en slags syre i dopapiret. F.eks. eddikk eller sitronsyre. Disse batteriene suger ræv, men gjør du det riktig, kan du drive en kalkulator, en lysdiode eller en liten elektrisk motor med propell. Det er mulig å seriekoble dem for å få flere volt, eller parallellkoble dem for å få flere ampere. Men de kommer allikevel aldri i nærheten av et batteri fra RIMI. Tror jeg sjønner. Funker best visst du sitter alene innsnødd på hytta:p Hva ville vært det mest effektive å bruke til å seriekoble fruktene? Eller der datt jeg litt av. hva blir forskjellen på serie og paralellkobling? Noen som vet hvor mangen "mandariner" en liten radio ville brukt på 1. min? Takk For Alle raske of fyldige svar Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det er forskjell på spenning og strøm lille venn Sammenlikning: Spenning, måles i volt, er trykket i vannrøret. Strøm, måles i ampere, er farten på vannet som går gjennom røret. Resistans, eller Motstand, måles i ohm, er diameteren på røret. Effekt, måles i watt, er mengden vann som går gjennom røret. Mer effekt lar deg fylle badekaret raskere. Dette oppnår du enten ved å øke trykket (spenning) eller å minke motstanden (åpne krana helt) I=U/R Strøm er lik Spenning delt på Resistans. En appelsin med spiker i kan ha like høy spenning som et kommersiellt batteri. Men det er noe som heter indre motstand, som alle strømkilder har i varierende grad. Denne indre motstanden hindrer deg i å ta ut særlig stor strøm fra en appelsin. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Tror jeg sjønner. Funker best visst du sitter alene innsnødd på hytta:pHva ville vært det mest effektive å bruke til å seriekoble fruktene? Eller der datt jeg litt av. hva blir forskjellen på serie og paralellkobling? Noen som vet hvor mangen "mandariner" en liten radio ville brukt på 1. min? Takk For Alle raske of fyldige svar Det er veldig vanskelig å si siden man ikke vet hvor mye strøm man får ut av disse fruktene. Forskjellen på seriekobling og parallellkobling er at ved ved å parallellkoble to gjenstander som har like stor motstand så halverer mann resistansen. 2 stk 150 ohm motstander i serie tilsvarer 300 ohm 2 stk 150 ohm motstander i parallell tilsvarer 75 ohm. Jo mindre motstand du har, jo mer strøm kan du trekke på lavere tversnitt (tversnitt er størrelsen på kabelen). Jeg tviler sterkt på at du kan drive en normal radio i 1 min på mandariner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå