Rusma Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg har et problem: 1. Når jeg har en strømforsyning i en webserver (hjemme) som det står 750W utenpå. Vil det si at den trekker 750W i timen. Slik at jeg bruker 18kWh på et døgn, og må betale ca 9kr i strøm for å ha serveren stående per døgn hvis dagens strømpris er 50øre? 2. Eller vil det si at strømforsyningen bare trekker det delene i serveren (som følgelig er koblet til den) bruker til en hver tid. Tilsammen trenger alle delene i serveren rundt 400W. Hjelp! noen må svare på dette! Hvis det første er tilfelle (som en i klassen min holdt en knapp på) så ligger jeg tynt an i forhold til at det kommer til å koste mange penger i strøm (siden det er mitt eget prosjekt er det jeg som betaler for det). Hvor mye koster da evt. strøm nå om dagen per kWh? For meg virker alternativ nr. 2 mer logisk (Jeg håper det er sannheten også). Jeg tenker at det må ha vært noen "kloke hoder" som har planlagt å bare bruke så mye strøm som delene trenger (Hva er det man betaler for ellers?). Mener du at jeg burde ha vurdert en mindre PSU enn 750W etter å ha lest ovenfor? Jeg tror den faktisk er beregnet for "overklokkere". På forhånd takk for alle svar som er brukbare. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Den bruker ikke mer enn komponentene trekker, vil tro det blir langt under 400w ved normal belastning. Kjøp en wattmåler fra f.eks clas ohlson, så får du vite sikkert. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Mange takk. Det var greit å høre Sover nok bedre i natt. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Den bruker ikke mer enn komponentene trekker, vil tro det blir langt under 400w ved normal belastning.Kjøp en wattmåler fra f.eks clas ohlson, så får du vite sikkert. Korrekt. Har selv en slik strømmåler og den fungerer utmerket! http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20181003 Lenke til kommentar
s13 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Kan jo gi deg en liten link også: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20181003 Edit: Slått på målstreken der... Endret 13. desember 2007 av s13 Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 tnx. Vet dere hvor mye strøm per kWh koster idag? link? En fugl hvisket meg i øret at jeg ikke måtte bli for dyr. skal nok titte på et slikt måleinstrument etterhvert. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) jeg har en watt måler fra Clas Ohlson mitt system: Core 2 Quad @ 3.4Ghz 2GB Ram 2 stk HD 2900XT @ 780/860 2 stk harddisker og 2 stk 250mm vifter. ThermalTake 850W strømforsyner ved normal bruk så viser måleren rundt 250watt ved spilling og bruk av ETT skjermkort rundt 400watt og 2 skjermkort rundt 500watt her jeg bor koster strømmen 1.10 pr KWh (1.10 er total sum) Endret 13. desember 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Core 2 Quad @ 3.4Ghz2GB Ram 2 stk HD 2900XT @ 780/860 2 stk harddisker og 2 stk 250mm vifter. ThermalTake 850W strømforsyner var det en server eller en "vanlig" maskin? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 ... Mener du at jeg burde ha vurdert en mindre PSU enn 750W etter å ha lest ovenfor? Jeg tror den faktisk er beregnet for "overklokkere". Glemte visst å svare på dette. Hvis dette bare er en server så kunne du nok fint klart deg med den billigste PSUen du kunne spadd frem, (vel å merke hadde nok denne bråket endel). Selv har jeg en filserver med 11 disker, ved å bruke clas ohlson måleren på den maskinen så er jeg ganske sikker på at den var godt under 300W, tror det var mellom 270W-290W under load. En liten tommelfingerregel er å regne ca 10W per disk du skal ha (ikke helt korrekt hvis du har planer om å ha veldig mange disker som jobber samtidig, men en god pekepinn) :-) . Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Mange takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå