Gå til innhold

Inkasso. Under 18. Har de noen sak?

MartinF

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk et brev idag om at min faktura har gått til inkasso. Kan starte med å fortelle saken.

For godt over et år siden så bestilte jeg domene og webhotell hos Hostean Norge. På den tiden var jeg 16 år. Som alle andre plasser på nettet hvor du kjøper varer så må du godkjenne at du er 18 år, noe jeg gjorde (selvfølgelig, hva ellers?). Jeg betalte med faktura i posten slik at ingen andre var innvolvert i handelen (foreldre med kredittkort o.l.). Etter mye nedetid og faenskap fra Hostean bestemte jeg meg for å si opp avtalen når det nærmet seg ny årsfaktura.

Hostean skriver dette i sine brukerbetingelser (som forøvrig er nesten umulig å finne. Du må legge inn en ny bestilling, uten å godkjenne osv.):

II. Fornyelse

Webhotell, domener og andre fornybare tjenester vil fornyes automatisk ved utgangen av avtalens periode. Dersom Hostean ikke har mottat skriftlig oppsigelse pr. epost eller faks innen 30 dager før fornyelsesdato, vil Hostean fakturere kunden for en ny periode. Kunden er selv ansvarlig for å melde fra dersom han/hun ikke ønsker tjensten/kundeforholdet fornyet. Fornyelsesdato regnes som samme dato som opprinnelig bestilling ble foretatt.

Avtalen kan leses her: http://www.hostean.net/Hostean_Brukeravtale.pdf

Sendte de en mail, og fikk "standard" meldingen tilbake hvor det stod at jeg mailen var forsvunnet når den ble sendt. Jeg sendte ny mail og denne gangen gikk den igjennom. Jeg hører ingenting fra Hostean og bestiller webhotell og domene hos Servage hvor jeg fikk overføre domenet fra Hostean til Servage. Mitt kundeforhold er etter min mening avsluttet. På dette punktet er jeg 17 år og fortsatt ikke "gammel nok" i følge reglene til Hostean. Ingen ting skjer før om flere måneder da jeg begynner å få faktura for en avsluttet tjeneste. Jeg har prøvd å kontakte Hostean uten å få kontakt med de.

Nå har det altså kommet innkasso fra Lindorff og jeg lurer på hva jeg skal gjøre med saken. Skal sende Lindorff en mail, men er usikker på hva jeg skal skrive. Etter min mening så mener jeg at jeg i utgangspunktet har en sterk sak da Hostean har solgt vare til en under 18 år. Jeg kan vel heller ikke settes i gjeld når jeg ikke er myndig?

Hvis du tar et eksempel med en 16 åring som går inn i en dagligvarebutikk og får kjøpt ØL. Da kan vel ikke han/hun straffes for dette, da det er bedriften som har ikke har fulgt kjørereglene?

Betalingsfristen er 25.12.2007 så trenger å få snekret sammen noe ganske kjapt. Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du over 18 nå?

Jeg tror ikke det har noe å si, er man under 18 kan man ikke sette seg i gjeld uansett. Skriv brev til Lindorff, skriv at du bestrider kravet på bakgrunn av 2 ting.

1. Du er under 18.

2. Du sa opp avtalen i rett tid. Send kanskje med kopi av det som ligger i "sendte elementer."

Lenke til kommentar

Gjør som gorber sier, send et brev (evt. en faks).

Skriv ut og legg ved en kopi av all mailkorrespondanse med Hostean.

Husk å merke alle papirer tydelig med saksnr.

Jeg foretrekker i slike tilfeller faks, for da får man en bekreftelse på at meldingen er avlevert.

Edit: Åja... Litt av noen sleipinger i Hostean.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Er du over 18 nå?

Jeg tror ikke det har noe å si, er man under 18 kan man ikke sette seg i gjeld uansett. Skriv brev til Lindorff, skriv at du bestrider kravet på bakgrunn av 2 ting.

1. Du er under 18.

2. Du sa opp avtalen i rett tid. Send kanskje med kopi av det som ligger i "sendte elementer."

Men han var under 18 når han bestilte, men utgav seg for å være 18 år. Jeg greier ikke helt å se at han skal slippe helt unna dette. Han har jo forfalsket en identitet/utgitt seg for å være en annen ved å forandre sin fødselsdato for å skaffe seg noe han ellers ikke hadde adgang til.

Lenke til kommentar
Jeg ble ikke bedt om å oppgi fødseldato, bare om jeg var 18. Dette er som jeg har sagt tidligere det samme som å prøve å kjøpe ØL i butikken?

Skal vi bruke analogien din, så er det samme som at du viser falsk leg. Du har omgått et avtalevilkår ved å hevde du er eldre enn du var. Akkurat det samme som at du går inn i en butikk med falsk leg og utgir deg for å være myndig,. når du ikke er det.

Linker til tilsvarende tråder:

Utgi seg for å være myndig på nettet

Bestilte 10 domener, ville ikke ha dem, var ikke 18, men sa han var det

Her har du noen eksempler på hva som kan skje. Svarer du tilbake at du ikke er 18, men utgav deg for å være det, så ja, slik jeg leser det; har du et problem.

Lenke til kommentar

Vergemålsloven:

§ 37. Blir en avtale som en umyndig ikke bindende kunne slutte på egen hånd, ikke godkjent, eller går den annen part fra avtalen etter § 36, skal hver av partene gi tilbake det han har mottatt, eller, om det ikke kan skje, erstatte verdien. Den umyndige plikter ikke å erstatte det han har fått, i videre omfang enn det er kommet ham til nytte.

Jeg må jo si det er litt søtt da.

Man skal prøve å løpe fra en regning man har pådratt seg ved å si "jammen jeg er var ikke gammel nok til å vite bedre", og for å bevise at man ikke visste bedre skal man forsøke seg på å leke voksen advokat og vise til ulike lover.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Vergemålsloven:
§ 37. Blir en avtale som en umyndig ikke bindende kunne slutte på egen hånd, ikke godkjent, eller går den annen part fra avtalen etter § 36, skal hver av partene gi tilbake det han har mottatt, eller, om det ikke kan skje, erstatte verdien. Den umyndige plikter ikke å erstatte det han har fått, i videre omfang enn det er kommet ham til nytte.

Jeg må jo si det er litt søtt da.

Man skal prøve å løpe fra en regning man har pådratt seg ved å si "jammen jeg er var ikke gammel nok til å vite bedre", og for å bevise at man ikke visste bedre skal man forsøke seg på å leke voksen advokat og vise til ulike lover.

Kanskje meningen at foreldrene skal trekke det argumentet? Hadde jeg fått det, så hadde jeg stusset :p

@Christian 86: Det der ser ikke helt bra ut. Må se litt annerledes på den saken nå. Har ikke lyst til å få noe dokumentfalsk på rullebladet.

Kanskje like greit å si til Lindorff at du bestrider kravet med bakgrunn i at du mente du hadde sagt opp, og siden ingen purret, så antok du at avtalen faktisk var sagt opp.

Så får du eventuelt ta en prat med selskapet og forklare deg, men jeg ville neppe ha argumentert med alderen.

Lenke til kommentar

Å utgi seg for å være noe man ikke er for å oppnå noe, er vel i prinsippet bedrageri, og strafferettslig ansvarlig er du jo gammel nok til å være. Jeg tror neppe det blir noen straffesak ut av dette, men i prinsippet er det jo kjedelig å komme seg ut av en regning, hvis man samtidig får en gedigen bot.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-10579

De har en sak fordi du har oppgitt falske opplysninger, hvilket i seg selv er straffbart.

I tillegg kan det forfölge deg senere, i det minste i 6 mnd, dersom betalningsanmerkning blir gitt. Og dersom du av en eller anledning slipper unna, får foreldrene dine smellen, så det er bare for deg å velge.

Den kriminelle lavalder er 15, ikke 18.

Er det så utrolig vanskelig å betale ting du har bestilt, får du heller la bli å bestille.

Pay or burn.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Er det så utrolig vanskelig å betale ting du har bestilt, får du heller la bli å bestille.

Pay or burn.

Nå er vel poenget at jeg har avbestilt da..

--

Uansett er saken ute av verden og jeg venter nå på å få utbetalt penger fra de igjen. Jeg får ikke tilgang til alt jeg har betalt for og vil derfor få utbetalt det jeg har betalt for mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Pay or burn.

Nå er vel poenget at jeg har avbestilt da..

--

Uansett er saken ute av verden og jeg venter nå på å få utbetalt penger fra de igjen. Jeg får ikke tilgang til alt jeg har betalt for og vil derfor få utbetalt det jeg har betalt for mye.

Ok, lykke til :) Håper det fikser seg. Hadde samme helvete med WebDeal, og de rodde seg bort i tåka gang på gang; sjefen i Mexico osv. Et lite råd, ta vare på all korrespondanse i tilfelle ting ikke er ute av verden, og få alt skriftlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...