KvitKnekt Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Spillets mål: Gjennomføre militære, samt private oppdrag. Oppnå høyere Rank og tjene penger. Spillets fokus Utforsking, styrking av allianse, danne nye allianser, hjelpe til med tvister blant to raser, Terraforme nye planeter, kolonisere nye planeter, hente inn farlige personer Ranking Rankingen består av elleve ledd. 0, Rekrutt, 0 – 19 poeng, bare under opplæringen 1, Korporal, 20 – 49 poeng 2, Sersjant, 50 – 79 poeng 3, Fenrik, 80 – 109 poeng 4, Løytnant, 110 – 139 poeng, Får tilgang til å forhandle allianser 5, Kaptein, 140 – 189 poeng 6, Major, 190 – 239 poeng 7, Oberstløytnant, 240 – 289 poeng 8, Oberst, 290 – 339 poeng 9, Generalmajor, 340 – 389 poeng, Får tilgang til å besøke nye planeter 10, General, 390 – 440 poeng For å få en høyere rank, må du ha rett poengsum, og du må bestå en prøve. Denne prøven er noen få avkrysningsspørsmål, men blir vanskeligere og mer spesifikk til høyere rank du søker om å få. Spørsmålene vil være ut fra spillet. Eksempel på oppgaver kan være tyngd på spesielle våpen, antall koloniserte planeter i ett solsystem, prisen på ett skip, prisen på ett kjøretøy, spesielle egenskaper til kjøretøy osv. Du får prøven per e-post (i spillet), og har en viss tid på deg på å svare. Spilleren må søke om å få ta prøven. Dette gjøres på spesielle områder på stasjonene. Poengene får du ved å gjøre oppdrag. Og jo flere som er med deg under oppdraget, jo mer poeng får du. Får bare poeng gjennom militært oppdrag, men får mer penger av private oppdrag. Raser Det finnes tre menneskelige raser. Disse kan du velge mellom etter rekrutten. De har forskjellige prioriteringer, men ser i utgangspunktet like ut. Det er forskjellig utseende på klær, og det som hører med, for hver rase. En rase fokuserer på diplomati, finne nye planeter og opprette allianse med de innfødte. En annen fokuserer på kolonisering og terraforming, og den tredje fokuserer på henting av pøbler, og fungerer litt som ett politi (det er datastyrt politi i spillet fra før). Alle tre rasene kan ta imot alle typer oppdrag. De får litt mer penger og litt høyere poengsum, om de tar oppdrag fra sin egen rase. Medisiner Det finnes sykdommer som er smittsomme mellom spillere. Men det finnes også medisiner spillerne kan kjøpe eller lage selv av råstoffer. Råstoffer finnes eller kjøpes. Våpen Det er ikke mange forskjellige våpen i spillet. Tre per rase; kort, middels eller lang rekkevidde. Men det er derimot forskjellige ekstramateriell (EM) til våpnene, og kuler med forskjellig oppbygning. Våpen kjøpes i butikker. Sammen med EM og kuler. EM kan bygges selv, om du har rett materiale. Oppskrifter kan kjøpes i butikker eller av personer, eller de finnes på nedlagde militærbaser. Kuler har veldig mange forskjellig tilsetningsstoffer, som gir spesielle egenskaper (rekkevidde, eksplosiv, gift, gass osv). De kan kombineres slik at du får kuler som passer ditt behov. Skip Det finnes en liten del standardiserte skip, ett per rank per rase. Samme her som med våpen; finnes mange EM. Det er skjold, motorer, datamaskiner, skannere og våpen. Hver del har sine egne EM, som kan kombineres for å skreddersy skipet. Kjøper du ett militært skip (helt nye, og 100 % i orden), må du kunne vise til sertifikat og rank. Private selgere kan kreve det samme, eller ikke. Sertifikat får du ved å fullføre ett militært oppdrag med det skipet du skal kjøpe. Skip har en autoklareringsmodus når det lander på en planet som ikke har en stasjon bygd. Det gjør at den klarerer ett område på en viss radius for kjente farer (der kan fortsatt være ukjente farer, forsikr skipet ditt!). Nye oppdagede farer, lagres i skipets datamaskin, og blir automatisk solgt til militæret når spilleren lander i en stasjon på en annen planet. Han vil få penger og poeng for funnet. En mulighet er når du går på en nylig kjent planet, og møter en større fare enn du selv, inkl. vennene dine, kan klare, kan dere ta skipet, og sette det ned over den faren (kan plassere en beacon for å finne frem på kartet), dette vil da gjøre at skipet, om det er kraftig nok, utsletter faren for dere. Kjøretøy Samme som med skip. Bare her er det ikke datamaskiner. Det er heller ikke skjold, men beskyttelse i form av diverse materialer, isolasjon og tykkelse. Kjøretøy kan bare brukes på usiviliserte planeter uten stasjoner. Noen planeter dør du på, uten å ha kjøretøy. Planeter Det finnes mange planeter, med forskjellig natur. Noen er som jorden, andre er ørken. Noen kan bestå av kun vann, mens andre bare består av stein. Det er også forskjellige temperaturer og klima slik at spilleren må ha rett klær og utstyr for å overleve i lengre perioder. En planet kan for eksempel være helt dekket av snø, og det er konstant kraftige vindkast slik at det kreves tunge kjøretøy med god isolasjon. Nye planeter blir hele tiden lagd av utviklerne av spillet. Og gamle planeter blir ødelagt av en naturkatastrofe. Dermed skal det hele tiden være nye planeter/områder å utforske. Stasjoner På hver siviliserte planet finnes det stasjoner som skipet må lande på. Det blir da oppholdt der, mens du er på planeten. Her må du søke om du kan fly fra, pga trafikk og sikkerhet. Det er bare på stasjonene det er butikker og militære oppdrag. Det er på stasjoner spillerne kan reparere skipene sine. Små reparasjoner kan imidlertid fikses av spillerne selv. Det er på stasjonene du kjøper forsikring. Søknader For å kunne reise fra en stasjon trenger spilleren å søke om løyve. Dette kan ta opptil flere dager, eller bare ta noen sekunder. Alt etter hvor spilleren har tenkt å reise. Noen destinasjoner krever også at spilleren tegner en forsikring før han kan dra. På de nærmeste og mest siviliserte planetene tar søknadsperioden sekunder. Men skal spilleren reise til en nylig oppdaget planet, tar det lengre tid. Det tar også lengre tid om det er flere som skal dra sammen i samme skip. Det stilles også krav til spilleren når han søker. Ranking, skip, penger, våpen, poengsum, forsikring og mannskap kan kreves av søknaden. Mens en søknad blir behandlet, kan spilleren fritt gjøre hva han vil. Han kan også søke om å reise til en annen planet under behandlingstiden. Men han kan bare reise fra den stasjonen han søkte fra. Søknaden er åpen i noen få dager (alt etter destinasjon). En smart spiller kan planlegge noen dager i forveien, og søke deretter, slik at alt er i orden når han kommer tilbake og skal videre til en annen planet. Det er fult mulig å få avslag på en søknad. Dette kan skyldes at det er altfor mange personer på den planeten spilleren vil besøke, eller spilleren har for lav rank. Det kan også skyldes byråkratiet (altså uten grunn). En spiller kan fint søke for, for eksempel, tre personer, selv om han ikke har ett mannskap. Søknaden er for tre personer, men han kan fint dra alene likevel. Søknadstiden går imidlertid opp jo flere personer det søkes for. En spiller kan altså først søke, og deretter finne ett mannskap. Eller en spiller kan lete rundt etter en person som trenger mannskap, og dermed unngå å måtte vente på behandling av søknaden. Forsikring Dette er spillets måte å lagre på. Her kjøper spilleren livsforsikring, som gjør at om spilleren dør vil han gjenoppstå på den stasjonen han kjøpte siste forsikring hos. Det finnes flere forsikringer. Ingen har 100 % gjenoppliving, men det varierer fra noen usle prosent til godt opp mot 100. Spilleren gjenoppstår kanskje med en sykdom, eller uten penger om han kjøper den billigste. Eller helt frisk og bare noen få kroner fattigere ved de dyre. Spilleren kan også kjøpe forsikring på skipet sitt, slik at det står klart på stasjonen når han gjenoppstår. Her er det også forskjellige. De fleste søknader krever en tegning av forsikring. Det er bare en person som kan tegne forsikring for hele mannskapet. Slik sett må mannskapet først betale den ene personen, eller han kan spandere forsikringen på dem. En spiller kan også love å betale senere, men stikke av. Oppdrag Det blir veldig mange forskjellige oppdrag. Spilleren kan få i oppdrag å terraforme en planet, ødelegge en planet, fange en etterlyst person eller sjekke ut ett SOS. Spilleren kan også få i oppdrag å sjekke ut en ukjent planet, ta prøver av plantelivet, fange og ta de med hjem eller kartlegge ett område som er stort nok for en stasjon. Det kan også være oppdrag å danne allianse med en ny rase, eller løse en tvist for å gjenvinne tillit. Nye raser trenger å få til ett skikkelig kommunikasjonsnettverk, det kan være ett oppdrag. Eller spilleren kan få i oppdrag å lære ett nytt språk, slik at en spiller senere kan danne en allianse osv. Finne nye astroidebelter til mining er en mulighet. Være vakt for en konvoi i ett farlig område blir ofte høyt belønnet hos private aktører. Nye raser Om spilleren utforsker en ny planet, eller ett SOS, vil han kanskje møte på en ukjent rase. Disse kan kanskje prate det universale språket (US), eller ikke. Snakker de US, blir oppdraget å danne en allianse med denne nye rasen. Snakker de imidlertid ikke US, blir oppdraget å enten lære de US, eller så skal spilleren først lære språket de snakker. Terraforming / Utslettelse av planeter Dette er oppdrag som en karakter bare kan få en gang. Og det er ett oppdrag bare de med høyest rank kan få. Du får kontroll over ett gigantisk skip, som du må kjøre gjennom verdensrommet for å finne en ukjent planet. Skipet har sensorer som plukker opp planeter og kalkulerer om det er bra å terraforme de. Skal du utslette en planet, er det ganske lik prosedyre, bare at du har en bestemt planet du skal utslette. Dette gjøres fra utvikleren sin kommando, for å gjøre spillet dynamisk og ikke-lineært. En-spiller-del Den første delen av spillet foregår som enkeltspiller. Starter på jorden, i treningsområder (Militære baser), som opplæring. Opplæringen består av å lære seg reglene, skjønne systemet med skipet, simulering av det å møte fiender, forhandle priser og diplomati. Det er også opplæring i å kjøre forskjellige kjøretøyer. Du har en drøss opplæringsvideoer du kan se gjennom. Du har forskjellige rom som har forskjellig gravitet og klima, og som kan kombineres med fiender og kjøretøy. Du får se videoer av forskjellige møter med forskjellige raser. Hva som skjedde, og får forklart hva som gikk galt. Du får informasjon om forskjellige medisiner, og hvordan blande de selv for å skape nye. Du får en liten poengsum alt etter hvor mye informasjon du ser gjennom, og hvor mange prøver du består. Du trenger ikke bestå alle prøvene, men du får bedre eksamenskarakter om du gjør det bra. Du kan, selv om du får mulighet til å reise derfra, fortsette med læringen så lenge du vil. Når du først har dratt, kan du ikke returnere. Poengsummen gir deg litt bedre startkapital, noen flere oppdrag å velge mellom på hjemplaneten din, og kanskje ett sertifikat til å kjøre ett større skip. Etterpå kan man dra til tre forskjellige planeter (helt like krav, dette bestemmer bare "rasen" din) Alt etter dette er multiplayer-del. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Høres ut som Spore, bare med flere ting å gjøre. Høres såntsett ut som et fint konsept, bortsett fra prøvene, dette er ikke noe som spill burde ha. Prøver er ikke underholdende, spill er underholdende, bland dem sammen og du får?... Nei prøver kan godt byttes ut med noe annet som er en utfordring, som å testes i en arena mot dyr under kontrollerte forhold. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Tanken bak spillet er å ikke ha enda ett fps mmo. Men mer utforsking og avansert politikk / forskning. Jeg tenkte at spillet kunne være for de som liker å pirre nyskjerrigheten. Å finne ut hva ting er for noe osv.. Derfor ville jeg ha med prøvene for å gjøre at spilleren faktisk vet hvordan ting fungerer, hva som er tilgjengelig gjennom spillet. Spørsmålene til prøven ville blitt omtrent lik slik spørsmålene er på Julekalenderen på HW, amobil o.l. Får du spørsmål om hva ett skip koster, er det bare å besøke nærmeste forhandler, og sjekke prislisten. Spørsmålene har du alltid med deg via konsollen, og du fyller de ut etterhvert som du finner ut svarene. Når du har alle, er det bare å møte opp der du fikk prøven, og levere svaret. Personlig tror ikke jeg at jeg selv hadde hatt problemer med ett slikt system. Men teori er ofte forskjellig fra praksis. I tillegg er det bare 10 slike tester, og meningen med rankingen er at det ikke skal skje så fort, dermed er det også en god stund mellom hver prøve... Vil gjerne starte en debatt om et slikt spill kunne la seg gjennomføre, og hva andre ting som er teit, eller som ikke er med Synes selv stort sett alle MMO er altfor like og altfor hjernedøde. Stort sett bare dreping og levling og looting det går i Tror ett slik spill hadde blitt ganske annerledes enn Spore. Der også er hensikten å erobre planeten, drepe fiender osv.. Dette spillet blir mer på å få til allianser og venner. Samt forske på medisiner og teknologier. Selvfølgelig ville det komt en kamp i ny og ne, det er jo bare naturlig. Lenke til kommentar
elpinoino Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Virket som noe som kunne slå an, med modifikasjoner selvfølgelig. Det å kunne få sykdommer som kan følge deg over tid, som kan smitte over på andre virket utrolig tøft. Tenk å være doktor som plutselig får ett akutttilfelle av en ny sykdom, og du må jobbe dag og natt for å finne en kur, som du så kan selge til millioner av andre spillere $$$. Kall meg gal, men jeg merker jeg får gåsehud bare ved tanken Forøvrig burde forsikringsbiten byttes om. En dyr forsikring bør koste skjorta, men med god sjanse for å komme til "live" igjen, mens en billig forsikring burde koste noen få kroner og liten sjanse for å komme tilbake. Kanskje kombinere dette med kloning? Slik at ved kjøp av forsikring så forbredes en klone til deg, en dyr forsikring gjør at du kommer tilbake like frisk, mens en billig forsikring gjør at kloningen kan gå gal slik at du får ett tredje ben eller noe sånt.....aiai virkelig dagdrømmer her nå ja. Kanskje ikke akkurat relatert her, men jeg gleder meg til den dagen at mmo spill blir så store og omfattende at en quest bare kan gjøres en gang. Jeg mener at når en boss blir tatt ned, eller en sykdom kureres, så burde nye spillere komme til en verden akkurat slik. hvis jeg reiser å terraformer en ny planet som ingen andre har vært på, så vil jeg kunne gi den navn slik at alle andre som spiller ser "min" planet. Det er virkelig da utforskertrangen til folk kan blomstre. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 DER! akkurat slike spillere var det jeg siktet til når jeg skrev ned ideen min! Forsikringsbiten var akkurat slik du beskrev den... Kanskje jeg har formulert meg litt feil... Og det andre du skriver, at du terraformer en planet.. Tanken min var jo at når en person terraformer en planet, blir den planeten til i spill-universet, slik at folk kan besøke den og forske på plante-/dyrelivet til planeten. Det kan da logisk nok ikke bli så sykelig mange terraformingsoppdrag i spillet. Tenker litt på EVE, der serveren er nede en time hver dag, hvor utviklerene forandrer spillet hele tiden, legger til nye astroidefelt, legger inn nyheter osv. Personlig synes jeg dette hadde blitt ett genialt spill! (selvfølgelig, siden det er jeg som har beskreve det ) Jeg har lyst å dra dette konseptet ganske langt. Kanskje til og med lage "in-game" bilder av det. Skrive en lang bakgrunnhistore. Beskrive mer detaljert. Kanskje noen utviklere plukker opp ideen :!: Lenke til kommentar
Bata Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 "Ska me sjao!" Dette høres gøy ut. Vet av en webbasert versjon i "star wars universet" som jeg spiller (www.swcombine.com). Alle faksjonene er styrt av mennesker tvers igjennom, alt er styrt av spillerne, økonomien, produksjon av items etc etc. Et annet spill som ligner er Infinity: The quest for earth Så ideen er ikke helt ny, bare ikke skikkelig satt ut i live. Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Høres ut som en kombinasjon av EVE og Tabula Rasa , ÅÅÅ Jeg elsker tabula ,genialt spill . Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Mitt forslag var å lage ett spill som ikke baserer seg på krig, og "store episke slag i rommet". Er det så lite interesse for ett slikt spill? Personlig er jeg lei av at alle spill skal fokusere på hvor kraftige våpen eller armor du kan få tak i, hvor mange hitpoints du klarer per slag osv.. Selv har jeg lagt inn en liten del der spilleren må ty til vold (hente inn skurker, forsvare seg mot angrep fra ukjente raser o.l.) Men i min visjon vil denne delen raskt og kraftig bli overskygget av det å finne ut nye ting, forklare nye fenomen osv.. (for eksempel ville en innhenting av en skurk være mer en liten bonus du gjør mens du likevel er ute å farter i rommet...) Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Personlig er jeg lei av at alle spill skal fokusere på hvor kraftige våpen eller armor du kan få tak i, hvor mange hitpoints du klarer per slag osv.. Det er "grinden" i MMO spill, det er det som holder liv i spill, uten å la utviklerene jobbe 24/7 for å finne på nok content til alle. Poenget er å friste folk til å bli høy level og å oppdage mye for å bli sterkere enn alle andre. Kan du forklare spillet i korte grep, forstår ikke helt hva det er å gjøre i spillet. Så man flyr rundt for å oppdage ting, og for å klare gåter? Ser nå at du har skrevet dette: Spillets fokusUtforsking, styrking av allianse, danne nye allianser, hjelpe til med tvister blant to raser, Terraforme nye planeter, kolonisere nye planeter, hente inn farlige personer Ok, så grinde reputation, gjøre quests, utforske andre planeter og å gjøre bounty quests, det er greit. Derimot, terraforme nye planeter? Endret 16. desember 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Ok, så grinde reputation, gjøre quests, utforske andre planeter og å gjøre bounty quests, det er greit. Derimot, terraforme nye planeter? Det med terraforming er jo nettopp det å utvide verden uten hjelp av utviklerene. Når en spiller får i oppdrag å terraforme en planet, gjør han den beboelig. Og med det blir det en helt ny planet å utforske. For å få godkjent en planet til terraforming, må den bli nøye utforsket på forhånd, slik at det ikke vil gå liv tapt under terraformingen. Og det er kanskje en ny type organisme på den planeten fra før, eller det dukker opp en merkelig mutasjon pga. terraformingen. Der kan også være en ny mystisk sykdom som gjør at spillere må gå sammen for å finne en kur. Kanskje kuren finnes på planetns måne, eller på en astroide som har kræsjet med planeten noen år tidligere, og har dratt videre, som derfor må finnes.. Personlig ser jeg ganske mange muligheter som kan gi spillerene nye utfordringer. Det bør vel også utvikles ett utvikler-verktøy som genererer tilfeldige planeter automatisk, slik at utviklerene ikke trenger å manuelt sette opp, modellere, teksturere osv, hver nye planet. Eneste han da trenger å gjøre er å klikke en knapp, og bestemme hvor planeten skal være... Eller hele nye solsystem / Galakser for den saks skyld Kan jo sammenligne det litt med Star Trek TNG. Bare i større skala... Endret 16. desember 2007 av scorpier Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Åja, kan se at dette systemet går hvis planetene er i en egen instance, dette gjør at alle får like muligheter til å gjøre det samme, men hvis den er FFA så går ikke det. Nå forstår jeg.. Hmm, hvis den er i en egen instance så betyr jo det at den må lagres på servere, kommer jo til å ta enormt med plass, selv om det ikke er dyrt så er mengden helt enorm for hver spiller. Kan derimot gå hvis verden er som EVE, bare litt modifisert. I starten får folk et quest om å lage en planet, slenge den i et stort kart, og etterhvert som folk leveler får de nye quests om å lage nye planeter som de kan slenge på kartet... Tja, jo.. Endret 16. desember 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Hvorfor mener du det ikke vil gå? Det vil jo være endel flere enn en ny uutforsket planet om gangen.. Pluss at det vil være mye mer å gjøre enn bare å forske nye planeter. Hmm.. Det er vel kanskje litt tynt konsept likevel. Spesielt hvis det blir noen millioner spillere. Kan jo sette restriksjoner at det er maks hundre som kan utforske en ny planet om gangen. En planet vil jo være diger. Med masse forskjellig å forske på. Spesielt om det finnes flere raser på en planet. Det blir kanskje litt mye for utviklerne å gjøre, men det er nok mange som gjerne vil ha en slik jobb Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hvis spillerene skal få lov til å utvikle planeter som gjør at utviklerene ikke trenger å lage nytt content så må det settes noen enorme begrensninger på planetene, eller hadde alle planetene sett ut som dritt . Tror nok det hadde vært lurere at utviklerene heller bruker flere år på å lage ufatterlig mange planeter som kan besøkes, samt løse problemer der, og gjøre dem besøkelig av alle. Trenger ikke være så logisk, hvis for eksempel man må utrydde en bakterie så kan det hende man må dra til en ukjent sted på planeten for å gjøre noe der, og det man gjør der kan alle sammen gjøre. Dette kan ende opp med at 30 folk skal drepe X boss for å få droppen, noe som skjer ofte i WoW. Warhammer Online har en løsning på dette, alle som gjør X quest i området får det questet delt med alle andre, så hvis noen andre dreper X boss så får du også det godkjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå