anbar Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hei Har skjønt at å ta bilde av solen ikke er så lett. Idag hadde det landet litt sne utenfor huset der jeg bor, tåken lå litt lenger nede i dalen som et fint vakkert slør og solen rett over. Ergo så kom fotografen ut på balkongen med tøfler og skjortel for å prøve å ta sitt livs bilde. Men nei... Jeg satte på standard objektivet til min pentax k10d, 18/55, med palaroid filter fra hoya, et fisheye objektiv plassert utenfor filteret og satte igang å knipse. Jeg brukte selvsagt stativ, men overaskende ble lukkertiden lang da jeg siktet direkte på solen med "sv" instillingen. Da ble det relativt lyst, men solen ble ikke skarp. Så stillte jeg på "grønn" instilling som resulterte i mørkt bilde med kort lukkertid, men solen var her klar. Hva må jeg gjøre for å få solen klar og bildet lyst/skarpt? Poster noen bilder som eksempel senere ikveld. Lenke til kommentar
andm Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg satte på standard objektivet til min pentax k10d, 18/55, med palaroid filter fra hoya, et fisheye objektiv plassert utenfor filteret og satte igang å knipse. Dette oppsettet forstod jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Er det polariseringsfilter og fisheyeconverter du satte på kamera? Polariseringsfilter tror jeg du har lite brukt for i disige forhold. Det brukes mest til å en blåere himmel og fjerne reflekser fra vann, vinduer og også planter. Kan brukes til å minke lyset som kommer inn i kamera. Fisheye/vidvinkel konvertere til å montere foran på et annet objektiv gir sjelden gode resultater. Sola er nok alt for lys til at du skal få den rund og skarp og samtidig få nogenlunde riktig eksponering av bakken. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Sensoren i kameraet har begrenset dynamikkområde og klarer ikke å fange både en skarp sol og en normalt opplyst bakke samtidig. Du kan prøve HDR ved å ta flere bilder med ulike lukkerhastighet og sette dem sammen senere. Hva kameraet velger av lukkertid og blenderåpning er avhengig av hva slags lysmåling du gjør (spot eller gjennomsnitt f.eks). Å ha både polafilter og ekstra fisheye i front gir veldig mange glassoverflater lyset kan reflekteres i, så det er stor sjanse for sjenerende reflekser i bildet. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Er det polariseringsfilter og fisheyeconverter du satte på kamera? Polariseringsfilter tror jeg du har lite brukt for i disige forhold. Det brukes mest til å en blåere himmel og fjerne reflekser fra vann, vinduer og også planter. Kan brukes til å minke lyset som kommer inn i kamera. Fisheye/vidvinkel konvertere til å montere foran på et annet objektiv gir sjelden gode resultater. Sola er nok alt for lys til at du skal få den rund og skarp og samtidig få nogenlunde riktig eksponering av bakken. Dette oppsettet forstod jeg ikke helt. Jepp det er polariseringsfilter og fisheyekonverter jeg har brukt. Jeg ville eksperimentere med forskjellig vidvinkel for å få ett "større bilde" (er meget amatør og må prøve meg frem ). Hadde håpet å få lært meg hvordan jeg kunne "catch this moment" for det var både mystisk og vakkert. Fish eyen var tydeligvis ikke helt riktig her, da har jeg lært det! Sensoren i kameraet har begrenset dynamikkområde og klarer ikke å fange både en skarp sol og en normalt opplyst bakke samtidig. Du kan prøve HDR ved å ta flere bilder med ulike lukkerhastighet og sette dem sammen senere. Hva kameraet velger av lukkertid og blenderåpning er avhengig av hva slags lysmåling du gjør (spot eller gjennomsnitt f.eks). Å ha både polafilter og ekstra fisheye i front gir veldig mange glassoverflater lyset kan reflekteres i, så det er stor sjanse for sjenerende reflekser i bildet. Du har helt rett i at det ble noen refleksjoner, misfarging og annet "støy". Finnes det en guide til hdr i photoshop (er også av typen amatør på bilderedigering)? Jeg fikk valgt forskjellig blender og lukkertid med varierende lysforhold, så muligheten for hdr er kanskje der Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Er enig med at HDR er nok veien å gå. Husk at solen er så sterk at den blir fort utbrendt i bildet, såfremt man ikke kjører ekstremt rask lukker, samtidig stort blender tall. Men da vil det meste bli mørkt. Så jeg ville nok satt kamera på stativ og brukt tråd/fjernutløser for å unngå bevegelser i kameraet. Deretter ville jeg nok tatt en god del bilder med forskjellige lukkerverdier, men samme blender. Samme blender for å unngå forskjellig dybdeskarphet i bildene. Deretter sette seg med Photomatix eller Photoshop (evt annet program som støtter HDR). Da kan man ta å "slå" sammen disse bildene og ta "det beste" fra f.eks 5 bilder. Samt en fordel å etterjustere litt på diverse levels og fargerbalanser etc. Der er Photomatix ganske fin å ha med å gjøre, selv om jeg ikke har fått lekt meg skikkelig med det programmet enda. Lenke til kommentar
Unstable Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Husk også at polariseringsfilter har mest effekt hvis den er 90 grader fra solen, dvs den fungerer ikke så bra hvis solen er forran eller bak deg. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Husk også at polariseringsfilter har mest effekt hvis den er 90 grader fra solen, dvs den fungerer ikke så bra hvis solen er forran eller bak deg. Yupp. Hvordan glemte jeg å nevne det i posten min over? Men korrekt som Unstable sier at polariserings filter har best effekt når man fotograferer 90 grader i forhold til solen. Såfremt det ikke er reflekser i vann/vinduer etc som man ønsker å minske med filteret da. Se "tegning" nedenfor for å indikere 90graderen. Sol | | | | Fotograf ------------> Retning man tar bildet. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Husk også at polariseringsfilter har mest effekt hvis den er 90 grader fra solen, dvs den fungerer ikke så bra hvis solen er forran eller bak deg. Hah! Det visste jeg ikke - før nå! Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Et par andre ting ang. polariseringsfilter: - Filteret må justeres/vris for å få best effekt. - På vidvinkelobjektiv vil polariseringsfilter gi en ujevn effekt. Oftest er det best å droppe det. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 mange gode svar her! Jeg takker og bukker! Skal leke meg litt med hdr når jeg forstår meg på det, etterspør igjen en liten guidethrough om noen vet hvor slikt finnes Lenke til kommentar
kjetilfb Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 mange gode svar her!Jeg takker og bukker! Skal leke meg litt med hdr når jeg forstår meg på det, etterspør igjen en liten guidethrough om noen vet hvor slikt finnes HDR guide; her (google er din venn) lykke til! mvh kjetilfb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå