dahwan Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg tenkte at når jeg skal kjøpe PC kan jeg spare litt penger på ikke å kjøpe kabinett Jeg har en treplate som passer perfekt til å bygge PC-en på. Det jeg lurte på er følgende Må hoverkortet stå opp fra tre-overflaten? Altså; trenger jeg skruer eller noe for å holde hoverkortet over overflaten? Trenger jeg en stor vifte som holder lufta strømmende gjennom "byggeprosjektet" mitt? Altså en vifte som tar over rollen til strømforskyningsvifta; vifta som drar lufta ut fra kabinettet. Jeg har tre vifter som jeg kjøpte fra Komplett. Skal disse viftene kobles til hovedkortet?? Lenke til kommentar
Mit Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) 1. Nei det trengs ikke men det kan være greit og feste det. 2. Nei, det må du nesten se selv på tempraturene. 3. Hovedkortet eller PSU, ved og koble de til hovedkortet kan du sansynlligvis regulere hastigheten via et program, SpeedFan e.l. Om det følger med et potensiometer/rheostat kan du bruke det. Endret 13. desember 2007 av Mit Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Artig... Men hvis jeg kjøper noen killer deler "GeForce 8800 GTX, Intel Q6600 quad" osv, er det vell litt artig å kunne vite tempraturene før jeg må installere OS mens de brenner opp, hehe. Så jeg vil vite det før jeg tar sjangsen Hva er foresten anbefalt mellom XP og Vista? Er DirectX 10 en big deal innen spill...? Lenke til kommentar
Mit Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Temps kan du sjekke i bios så ser du fort om det er helt galt eller ok. Du kan også gå over fort med fingrene på kjølerene, det gir selvfølgelig ingen nøyaktig måling men det gir deg litt kontroll over tingene. Om du søker litt finner du fort noen XP-Vista-tråder. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Takk. Noen flere tinger jeg lurte på. Viftene mine er "Artic Fan TC 3" (whatever that'is) I enden av kabelen er det 3 bittesmå hull. Det står "KSP 2510", og det står noen millimeter store bokstaver på enden av kabelen "19". Jeg finner ikke ut hvor i hovedkortet den skal stå. Det er ingen steder på hovedkortet det er bare tre gullfargede pinner i gruppe. Skal den stå et sted det er flere gullpinner på rad? http://www.itshop.lv/?id=5005&aid=740&...d=AC%2FAF3%2FTC Hvis jeg plugger viften inn i 3 tilfeldige gullpinner i hovedkortet, kommer PC-en til å crasje? Endret 13. desember 2007 av dahwan Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Du skal ikke koble tilfeldig. Alle hovedkort jeg har sett har opptil flere 3-pins kontakter for vifter. Det pleier å stå beskrevet i manualen. Et mulig problem med ikke å ha kabinett er at du mangler skjerming for utstråling av radiostøy. Så hvis du skulle få forstyrrelser på annen elektronikk så vet du hvorfor. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Dette hovedkortet er over 10 år gammelt, og viften er bare noen få år gamle. Jeg ser flere fem rekkers kontakter, og noen få "quad" kontakter. Det er to tre-rekkers kontakter, men de har en rar "cap" på seg, så jeg kan ikke gjøre noe med dem. Og er det ikke farlig for PC delene? Kan det skade hovedkortet å ha det liggende på en treplate? Det er vell kretser eller noe på undersiden som kan bli ødelagte? Og når jeg skal bruke deler som genererer så mye varme, er ikke det også farlig for delene? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Det er mulig kortet ditt er så gammelt at det ikke har standard vifteuttak. Da trenger du en overgang fra Molex. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=DI4PA&mcat=c531 Det er ikke skadelig for kortet å ligge på en plate. Du må bare ta normale forholdregler for komponentene på undersiden, de tåler å ligge mot en treplate. Det er normalt ingenting på undersiden som generer mye varme. Varmen fra CPU, chipset, og skjermkort bør du få vekk med en vifte. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Ok, takker. Dette var visst ikke så vanskelig som jeg hadde fryktet likevell Fått startet PC-en og installert XP. Å se innholdet av en PC utover ei plate på den måten er som å se en levende klump innmat på et bord... kvalmt Endret 14. desember 2007 av dahwan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå