Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diskfeil, klarer ikke å fikse med checkdisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Systemdisken min har begynt å krangle. Det er en Samsung sata 400Gb disk. Delt i 2 partisjoner, 1 for systemet og den andre for bilder. Får feil i indeksoppføeringer igjen og igjen. Kjører chkdsk c: /f for å fikse. Den må da kjøre ved oppstart siden disken er låst. Den gjør så, men tilbake Windows er feilen der igjen... Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Begynner å bli sprø av dette. Har HirensBootCD, men hvilket verktøy er best til dette da?

Maskinen min kjører på en XP 4100 X2 , 1 GB Ram, Win XP pro.

Har alltid erfart at chkdsk fikser biffen jeg.

Endret av TRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det aller første du bør gjøre er å sørge for at du har backup av ALT du vil beholde, sannsynligheten for at disken synger på siste verset er dessverre for stor til at du kan la være å sikre deg.

Samsung har en egen applikasjon kalt HUTIL som du kan prøve å scanne med.

Enkleste måten å få det til på er å laste ned http://www.ultimatebootcd.com/ og kjøre det fra den.

Gjorde det, den lå på Hiren CD-en. Fant ikke noe feil der.

Lenke til kommentar
hmmm.. jaja, jeg hadde nå en disk som hadde click of death uten feil enda, bare lyden, som HUTIL ikke fant noe på da... mulig det ikke er bra nok til å fange opp alt..

Jeg hadde i alle fall sikret meg backupmessig!

Backup er for feiginger.....

Neida, har en egen boks det går automatisk backup av alle bilder til daglig (tar mye bilder). Værre med mail og annet.... FÅr vel ordne det også.

Men det burde vel være mulig å få kjørt sjekkdisk i dos eller noe på en enkel måte? I gamle dager kunne sånt gjøres med en oppstartsdisk, mens sånt finnes vel ikke lenger?

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...