Gå til innhold

Muligheten for å reaktivere SIM-kort

Anbefalte innlegg

Nutel konkurs diskusjonen medførste i natt litt diskusjon angående re-aktivering av SIM-kort. Det ble egentlig ganske off-topic, så jeg starter en ny tråd, og kopierer inn postene her.

Er også interresert i å høre om det er mulig å reaktivere gamle SIM-kort. Isåfall kan det få opp farten for min del.

Skal forsøke å forklare den ut fra det jeg kan om GSM-teknologi. Et SIM-kort er et SIM-kort. Det finnes ikke aktive SIM-kort eller inaktive SIM-kort. Med andre ord, det er ingen forskjell på SIM-kortet før og etter aktivering.

Det mobiloperatørene kaller "aktivering av SIM-kort" er egentlig bare at de haker av en variabel i systemet sitt som sier "SIM-kort som identifiserer seg med xxxxx har tilgang til vårt nett".

Konklusjonen er da at det ikke er noen teknisk hindring for at et SIM-kort skal kunne reaktiveres. Om det er mulig vil være avhengig av to faktorer:

- Tar operatøren vare på informasjon om gamle SIM-kort?

- Har systemene implementert funksjoner for å kunne reaktivere et gammelt SIM-kort?

Jeg vil dermed tippe at det i praksis ikke vil gå, rett og slett fordi jeg tipper at ingen har giddet å betale for utvikle funksjonen som trenges (hvorfor bruke penger på slikt).

Jasså. Interresant! Men altså, hvis det du sier er så 100% som du definerer det i dine to punkt så er det jo ikke snakk om "penger" for å implementere noe slikt. Hvis det er implementert nermest som ett Map ("key" og "value" fra programmeringsverdenen) så er det jo heller snakk om å beholde informasjon om gamle abbonement. Vil heller tippe det er ett spørsmål om personvern, og eventuelt rettigheter til å logge slik informasjon. Uansett veldig interresant å høre om hvordan sånne ting fungerer. Regner vel ikke direkte med at det er så enkelt, og uansett så vil det jo kreve en del ekstra lagring hvis de til en hver tid skal holde på gammelt data når de vet at folk sannsynligvis vil innfinne seg med nye SIM-kort og kaste de gamle. Tror uansett jeg hører med dem, se hva de sier (spørs om supportfolka vet noe da men...) :)

Hvordan systemene er implementert i praksis vet jeg egentlig ikke så mye om. Men for å forklare det jeg mente på en litt annen måte:

Du kan f. eks. sammenligne det med et minibank kort. For å gjennomføre en transaksjon må man vite navnet ditt, kontonummeret ditt, saldoen på kontoen, PIN-kode, personnummer, adresse, etc. Men ingenting av dette ligger lagret på kortet (Det hadde jo vært en sikkerhetsrisiko uten like - tenk deg stjel et bankkort og få vite absolutt alt om personen). I stedet lagres dette i en sentral database hos banken. Minibankkortet ditt er bare en unik nøkkel, som identifiserer hvilken "rad" du er i tabellen.

SIM-kortet ditt er akkurat som bankkortet ditt. Får å koble seg på et mobilnett må man vite navn, adresse, mobilnummer, saldo på kontantkort/abbonement, om nummeret er sperret eller ikke, hvilke tjenester du har tilgang på, etc, etc. Men ingenting av dette er lagret på SIM-kortet (igjen det hadde vært en sikkerhetsrisiko uten like). I stedet ligger alt dette i database hos (nettverks)operatøren. SIM-kortet er bare en unik nøkkel, som identifiserer hvilken "rad" du er i tabellen.

Med andre ord er det helt teoretisk mulig å reaktivere et SIM-kort, ja det er til og med teoretisk mulig å resirkulere brukte SIM-kort. (Man må sende kortet tilbake og det sendes til en ny abonent).

Hva angår lagring er man vell uansett pålagt av ligningsloven å oppbevare transaksjonsdata i minimum 10 år. Dessuten er lagring grisebillig sammenlignet med utvikling. Å lagre alle SIM-kort du har hatt hos et firma vil jo aldri bli mer en noen få byte (I og med at SIM-kortet bare er en nøkkel).

Når det gjelder utvikling vil det koste rimelig mye mer å lage et system som:

- Lagrer gamle nøkkler

- Har mulighet for å søke opp gamle nøkkler

- Kan sette en gammel nøkkel som nåværende aktivert nøkkel

sammenlignet med et system som:

- Nøkkel settes

Kan kjapt nå si fra om at Chess tilbyr hurtigportering for de som bestiller der og sier ifra til kundeservice. Får studere beskjeden din nermere cyclo etter eksamen i objektorientert programmering ;)

Da blir det telefon i jula også gitt!

Lykke til på eksamen da. Java det går i?

okay, si da, at SIM kortet mitt har den unik nøkkel (en slags primary key da vil jeg anta...).

slik jeg forstår det kan den da sendes til operatøren som HOS DEM kan knytte den opp mot persondata som jeg har godkjent gjennom en eller annen avtale (som jeg naturligvis ikke har lest) at dem kan ta vare på. men gitt at det er alt som skal til så skal det jo ikke mer enn en kolonne i "tabellen deres" (drar paralleller til mysql databaser her..) ved navn "aktivert" eller lignende, som holder en boolean for om det har tilgang på nettet eller ikke. jeg regner vel med dem allerede har system for å bla gjennom denne uendelige mengden nøkler, så en knapp for å reaktivere det som på ett eller annet tidspunkt har blitt deaktivert på vel være overkommelig.

men jada, du har ett poeng i at mennesketimer helt klart har tatt over iforhold til før i tia når det var maskintimer det var lite å ta av. maskinkraft og lager er vel ikke noe spørsmål lenger.

edit: det du omtaler som "gammel nøkkel" og som må lagres er vel heller ett spørsmål om å IKKE FJERNE nøkler i det de blir deaktivert.

-- og ja, går i Java :) tror det er det mest populære "lære bort programmering" faget du finner i norske høyskoler og universitet... og hvis ikke den eksamenen her blir en A på glanspapiret mitt så fins det ingen A i karakterskalaen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
okay, si da, at SIM kortet mitt har den unik nøkkel (en slags primary key da vil jeg anta...).

Det er en måte å se det på ja.

slik jeg forstår det kan den da sendes til operatøren som HOS DEM kan knytte den opp mot persondata som jeg har godkjent gjennom en eller annen avtale (som jeg naturligvis ikke har lest) at dem kan ta vare på. men gitt at det er alt som skal til så skal det jo ikke mer enn en kolonne i "tabellen deres" (drar paralleller til mysql databaser her..) ved navn "aktivert" eller lignende, som holder en boolean for om det har tilgang på nettet eller ikke.

Som sagt har jeg ikke intimkjennskap til systemene. Men fullt så enkelt er det nok ikke. Det er nok ikke så enkelt at det holder å aktivere noe i en enkelt database. Mobilsystemet er ganske så komplisert, og det finnes haugevis av forskjellige servere og databaser for ulike deler av nettet. Jeg vil nok tippe at data må endres flere steder før alt fungerer.

I tillegg har vell alle systemene bra redundans...

jeg regner vel med dem allerede har system for å bla gjennom denne uendelige mengden nøkler, så en knapp for å reaktivere det som på ett eller annet tidspunkt har blitt deaktivert på vel være overkommelig.

Å lage knappen er ikke problemet. Det er systemet bak som vil kreve tid. Selv trivielle endringer i slike "mission critical" systemer er ikke gjort på 1-2-3. Selve utviklingen er jo bare en liten brøkdel. Testing og utrulling står nok for en svært høy andel av kostnadene.

I tillegg så er det er spørsmål om systemet er laget "in-house" eller kjøpt av noen andre.

edit: det du omtaler som "gammel nøkkel" og som må lagres er vel heller ett spørsmål om å IKKE FJERNE nøkler i det de blir deaktivert.

Det spørs... Om man får nytt SIM-kort av samme operatør så vil nøkkelen byttes ut, og da må nødvendigvis den gamle lagres på et annet sted.

I tillegg så er det vell slik at mye av dette ligger hos den som fysisk eier nettet, ikke hos den virtuelle operatøren, noe som kan skape kluss, selv om man skifter operatør så fremt den nye operatøren bruker samme fysisk nett som den gamle.

-- og ja, går i Java :) tror det er det mest populære "lære bort programmering" faget du finner i norske høyskoler og universitet... og hvis ikke den eksamenen her blir en A på glanspapiret mitt så fins det ingen A i karakterskalaen :p

Har hatt en 4-5 java eksamener ja. Blir sikkert student igjen snart jeg da. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har sans for det nye karaktersystemet. A,B,C etc. sier jo ingenting. A betyr jo ikke annet enn "over gjennomsnittet", i motsetning til den gode gamle 1.0 som betydde "hardcore elite" :) 30 karakterer i den gamle skalaen har blitt til bare 5 karakterer i den nye. For å gjøre et grovt matematisk overtramp kan man jo si at den gamle skalaen var 6 ganger mer nøyaktig... :tease:

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å reaktivere gamle SIMkort så lenge SIMserien er i bruk i systemene.

Om SIMserien ikke er byttet ut, så kan du reaktivere SIMkort som er sagt opp for mange år siden.

Men operatører gjør ikke dette av flere grunner:

Det er en usikkerhet knyttet til dette (noen kan ha funnet ditt gamle SIMkort, ergo svindel)

En vanlig kundebehandler har ikke tilgang til dette, da brukt SIMkort legges i karantene for

å hindre misbruk. Ergo må dette endres av personer som har direktetilgang i systmene for å fjerne karantenen, og disse har ofte helt andre ting å gjøre enn å reaktivere SIMkort til kunder. Når du først har denne direkt-accessen i systemet, kan du messe med det meste på kundens abo og ikke hvem som helst har tilgang til dette. Prismessig er det billigere for operatøren å be kunden hente nytt SIMkort i butikk eller få tilsendt nytt SIM. Da går SIM-byttet automatisk.

Så om ditt SIM er deaktivert, og du ikke kommer til å være kunde en stund, så må du nok belage deg på å få et nytt SIMkort ved innportering neste gang. :-)

Lenke til kommentar
Men mulig det ikke blir gjort av sikkerhetsmessige årsaker.

Det blir tydeligvis gjort i unntakssituasjoner:

Jeg ringte til chess, og fikk en hurtigportering på to timer. Så klokka halv fire plugga jeg inn det gamle Sim-kortet fra Chess, og var på nett :)

Utrolig raskt ekspedert av Chess

Funfact:

SIM-kort er EE-avfall. Det skal ikke kastes i søpla, men leveres til en forhandler til gjennvinning på lik linje med gamle mobiler, gamle TV-apparat, etc.

(Jeg vet det er OT, men det er viktig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Funfact:

SIM-kort er EE-avfall. Det skal ikke kastes i søpla, men leveres til en forhandler til gjennvinning på lik linje med gamle mobiler, gamle TV-apparat, etc.

(Jeg vet det er OT, men det er viktig)

Det er ikke funfact, SFT truet i sin tid NetCom med bøter i hundretusenkronersklassen fordi de på et gitt tidspunkt ikke hadde system for mottak av kasserte SIM-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...