Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Paradoks: Ingen NRK-lisens fordi jeg bare skal se på NRK?

Anbefalte innlegg

I april neste år slås de analoge tv-signalene av i Oslo.

Så lenge jeg ikke kjøper en dekoder for bakkenettet, parabol, eller kobler meg til kabel-tv eller IPTV, og kun ser NRK på nettet (med feks. JLC eller på nrk.no), slipper jeg å betale lisens. Tuneren i TV-en min vil jo ikke funke, dekoder er MPEG2 og vil heller ikke funke.

Siden jeg er en av de få som faktisk foretrekker NRK og gjerne betaler for å slippe å se møkkaseriekanalene, virker det kanskje litt urettferdig..?

Endret av koda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok fortsatt betale lisens for den analoge og Mpeg 2 tuneren for det dessverre.

Husk, er tuneren som er avgiftsbelagt og ikke hva du får inn. Dette ble klart slått fast når mange ikke fikk inn NrK 2.

Så selv om de kutter ut analoge nettet, så betyr ikke det at man må slutte å betale lisens bare fordi man ikke har en ny type mottaker.

Lenke til kommentar

KVTL har nok rett. Lisens betales for at du eier en mottaker, om det er tv eller video og om du bruker den eller ei har ingen betydning DU SKAL BETALE LISENS ... asj ;)

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

"...Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift forbundet med det å ha fjernsynsmottaker i bruk. Den er ikke en betaling til NRK for de kanaler man har tilgang til."

Jaja .... men den gar jo rett til NRK likevel. Og snart skal du betale vanlig "NRK-lisens" og i tillegg avgift til kortselskapet for smartcart du trenger i den nye digital tuner som du snart ma ha for a se pa tv. Dette lukter dobbeltbetaling!

Personlig hater jeg alt som heter lisens! Personlig ville jeg heller betale 1% mere skatt (selvom jeg da hadde betalt doppelt lisens) for a sleppe den driten. Om alle hadde bidratt med 0.5% og tv-lisensen hadde forsunnet hadde det vart mye bedre.

Slepper a ha ansatte i Mo i RANA, og tenk pa miljovinsten ... alle de regninger/brev norge hadde spart miljoet for! Det er flere millioner! Overalt ellers snakker man om kostnadsbesparing.

Lenke til kommentar
...Lisens betales for at du eier en mottaker...

Tuneren i TV-en (som jo er mottaker-enheten) kan ikke lenger ta imot noe tv-signal (der jeg bor). Det at folk måtte betale lisens selv om de ikke fikk inn NRK2 var jo fordi de allikevel fikk inn NRK1.

Jeg har hørt om flere som har plombert tuneren, noe som gjør at NRK må godta at man ikke lenger har mottaker og dermed ikke lenger trenger å betale lisens. Dette må jo gå for det samme.

Endret av koda
Lenke til kommentar

Tror nok ikke politikerne kommer til å se på det på den måten dessverre.

Hadde de gjort det så hadde NrK tapt mange lisenskroner over natten. Det er en grunn til at de ikke kjører NrK ukryptert i det nye bakkenettet, selv om de kunne ha tatt betalt for kanalen og sendt den kryptert. Men det gjør de ikke, fordi de tjener mer på å tvinge folk til å ha lisens.

Men selvfølgelig, du kan jo plombere tven hvis det er mulig. Men da må du ha skriv fra et verksted.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke politikerne kommer til å se på det på den måten dessverre.

Hadde de gjort det så hadde NrK tapt mange lisenskroner over natten. Det er en grunn til at de ikke kjører NrK ukryptert i det nye bakkenettet, selv om de kunne ha tatt betalt for kanalen og sendt den kryptert. Men det gjør de ikke, fordi de tjener mer på å tvinge folk til å ha lisens.

Men selvfølgelig, du kan jo plombere tven hvis det er mulig. Men da må du ha skriv fra et verksted.

Dette har ikke med hvordan politikerne ser det på, dersom de ikke er fornøyd med loven må de forandre på den. (Foreløpig sier Trond Giske "Det er såpass få som ikke har TV, at det ikke ville være forsvarlig å lage et stort regelverk for å ta dem. Etter hvert som TV blir digitalisert, vil det åpne seg andre muligheter for å ta disse seerne. Vi utelukker likevel ikke at dette kan bli aktuelt i framtiden")

Dette har med hvordan loven skal tolkes og hva som er definisjonen på en mottaker.

Iflg Forskrifter om fjernsynsmottakere:

"§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge..."

Definisjonen på fjernsynsmottaker hos NRK:

"Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte."

Fra 20. april neste år har jeg ingen "teknisk inretning som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte".

Har sendt mail til NRK...

Lenke til kommentar

Han trenger ikke å plombere TV-en. Alt han behøver å gjøre er å kontakte NRK lisensavdeling og informere om at mottakerutstyret ikke lenger er i bruk. NRK på sin side kan kreve å komme og plombere mottakeren, for NRKs regning.

Lenke til kommentar

Her blir det garantert regelendringer, en ting er at man bor på en plass med dårlig dekning, en annen ting er når faktisk NRK selv stopper sendingene slik at det er umulig å få inn NRK.

Håper og tror at med digitalisering av TV i fremtiden skal være mulig å velge bort NRK: Da kan TV-selskapet dokumentere at du ikke får NRK samtidig som det ikke er mulig å ta det inn på annen måte siden analognettet er avslått.

Da begynner NRK å få ett problem.....

Lenke til kommentar
Håper og tror at med digitalisering av TV i fremtiden skal være mulig å velge bort NRK: Da kan TV-selskapet dokumentere at du ikke får NRK samtidig som det ikke er mulig å ta det inn på annen måte siden analognettet er avslått.

Da begynner NRK å få ett problem.....

Det kommer ikke til å skje. TV-lisensen er en lisens for å kunne ta i mot TV-signaler, ikke for å kunne ta i mot NRK. Lovverket er helt klart. Om man tar inn NRK eller ikke spiller ingen rolle, så fremt man tar inn en eller annen form for TV-signaler.

Lenke til kommentar
Definisjonen på fjernsynsmottaker hos NRK:

"Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte."

Fra 20. april neste år har jeg ingen "teknisk inretning som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte".

Har sendt mail til NRK...

Det blir spennende å høre hva de svarer.

Det vil være logisk tatt i betraktning utviklinga som foregår nå å koble lisensen til hvorvidt man eier en dekoder for bakkenett, satelitt eller digital kabel-TV. På den annen side, innen den siste analoge bakkenettsenderen skrues av, kommer forhåpentligvis de fleste TV og harddiskopptagere som selges å ha innebygd fungerende DVB-tuner, innen den siste analoge kabelsendingen skrues av, kommer kanskje alle til å ha det.

Siden analoge sendinger ikke forsvinner samtidig overalt, er det liten grunn til å tro at lisensplikten forsvinner for gamle analoge TV-er og andre analoge tunere for de som mister signalene i Rogaland og sentrale Østland til våren. Det ville føre til et dyrt byåkrati om man skulle sjekke hver enkelt lisensbetalers adresse mot sendernett og om det finnes tilgjengelig analogt kabel-TV-tilbud, og om man er kunde av kabelselskapet, om de har bakkenett-dekoder etc. Og å sette igang et slikt byråkrati for at du og noen få andre skal slippe lisensen er vel neppe ønskelig?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Foreløpig dialog med NRK:

Hei.

Jeg bor i Oslo og har i dag en TV som ikke har MPEG4-dekoder. Jeg regner med å ikke anskaffe en dekoder for det digitale bakkenettet eller en parabol, kobler meg til kabelanlegg eller IP-TV.

Dvs. jeg vil ikke være i stand til å motta TV-signaler etter 20.april 2008, når det analoge nettet slås av. (Annet enn via nett-tv, noe Trond Giske har sagt ikke er lisenspliktig.)

Jeg regner med at det betyr at jeg ikke lenger trenger å betale NRK-lisens fra den datoen, da tuneren i TV-en ikke vil kunne benyttes som mottaker.

Stemmer dette?

Fra: [email protected]

Emne: SV: Er jeg lisenspliktig etter 20.april 2008?

Dato: Fri, 14 Dec 2007 12:39:52 +0100

Vi viser til din melding mottatt 13.12.2007.

Lisensavgiften er en offentlig avgift som skal betales av alle med mottakerutstyr i bruk iht. forskrifter om fjernsynsmottakere, §1. Stortinget fastsetter kringkastingsavgiften og vedtar de ulike lovene om kringkasting i Norge. Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l.

Hvis du kobler deg opp mot et kabelselskap, er du lisenspliktig. Det er riktig at du ikke er lisenspliktig hvis du kun innehar pc uten tv-kort, og ser på IP-TV. Når det gjelder det digitale bakkenettet, så vil en slik boks være en engangsinvestering på rundt 800 kroner.

Våre forskrifter finner du på : http://www.nrk.no/lisens/

Med hilsen

NRK -Lisensavdelingen www.nrk.no

XXXXX, saksbehandler

Tlf.75 12 22 50

Faks 75 12 22 90

E-post [email protected]

Hei igjen og takk for raskt svar.

jeg ønsker altså å beholde min TV, men kun for å bruke den som skjerm for PC-en.

Jeg vil fra 20.april ikke lenger kunne motta fjernsynssignaler med TV-en, og definisjonen av en fjernsynsmottaker må vel nettopp være noe som kan motta fjernssynssignaler.

På nrk.no står det:

Såvidt jeg kan skjønne betyr det at min TV ikke lenger vil være lisenspliktig, men dersom jeg anskaffer "en teknisk innretning som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte" vil det utstyret selvfølgelig være det.

Lenke til kommentar

De gir seg ikke så lett nei.

Fikk mail fra dem nå, der svaret var vedlagt som et offisielt brev

(I tillegg har de "sporet" opp hjemmeadressen min, sånn for å vise at de vet hvor jeg bor:)

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til ditt brev mottatt 14.12.2007 der du stiller spørsmål om din lisens.

I følge forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsyns- eller videomottaker betale kringkastingsavgift.

Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på.

Vårt krav om kringkastingsavgift opprettholdes.

Med hilsen

NORSK RIKSKRINGKASTING AS

Det refereres altså igjen til ordet "fjernsynsmottaker", noe som jo må være noe som kan motta fjernsynssignaler.

Dette hadde garantert blitt seier hvis jeg hadde tatt det til domstolen, men det får bli noen andre som gjør det.

Jeg har testet kvaliteten på live-sendingene til nrk.no, og det hakker endel når det blåses opp til TV-format.

I tillegg vises vel ikke opphavsrettet materiale, så jeg kommer nok til å skaffe meg en bakkenett-mottaker uansett.

Men det hadde vært moro å forfulgt denne saken:)

Jeg sendte dem uansett følgende svar (ja, jeg er nok en kranglefant:):

Dette har jeg svært vanskelig for å forstå.

Som det står i Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1 skal alle som har fjernsyns- eller videomottaker betale kringkastingsavgift.

Dersom jeg ikke har en teknisk inretning som kan ta i mot fjernsynssignal, har jeg jo heller ikke en fjernsynsmottaker. NRK godtar jo at dersom man plomberer tuneren i TV-en, vil TV-en ikke være lisenspliktig fordi den da ikke kan ta i mot fjernsynssignal. Da kan jeg ikke forstå at TV-en ikke skal fritas fra lisens dersom tuneren i TV-en ikke kan ta i mot fjernsynssignaler av andre grunner?

Det er jo snakk om nøyaktig det samme, altså at man ikke kan ta i mot fjernsynssignal.

(Eneste forskjellen er at man slipper den utgiften man har i forbindelse med å plombere tuneren.)

Endret av koda
Lenke til kommentar

Svar fra NRK:

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til ny e-post fra deg mottatt 17.12.2007.

Viser til brev av 17.12.2007, med referanse 500 374 883/130 hvor det gitt informasjon om at du er lisenspliktig. Dersom du har fjernsyn/pc-skjerm som inneholder tuner vil du være lisenspliktig uansett hva du velger å bruke den til. Dette gjelder også om den brukes til Tv-spill, video/dvd eller annen fremvisning.

Firmaer som benytter fjernsyn til for eksempel produksjon har annledning til å få fjernsynet plombert. Dette gjelder kun firma og ikke privatpersjoner.

Når det analoge bakkenettet går over til digitale sendinger må mann fremdeles betale denne avgiften hvis man har fjernsyn i bruk, da avgiften ikke er knyttet opp mot spesielle kanaler eller antall.

Siden det ikke er kommet noen nye momenter i saken anser vi den som avsluttet.

Med hilsen

NORSK RIKSKRINGKASTING AS

Så plombering av tuner for at apparatet ikke skal være lisenspliktig, gjelder altså ikke for privatpersoner?

Syns også det er vesnesforskjell på om "avgiften ikke er knyttet opp mot spesielle kanaler eller antall" og om man ikke får inn noen kanaler i det hele tatt.

Men siden NRK nå anser saken som avsluttet, og jeg nå uansett kommer til å fortsette å betale lisens og derfor ikke akter å ta den i rettssystemet, blir det opp til andre kranglefanter å forfølge denne videre.

God jul!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er et moment i denne diskusjonen som ikke har blitt tatt opp: Kabel-TV.

Etter som jeg vet, kommer mange kabelselskaper å fortsette å sende analoge signaler i kablene, og derfor kommer TV'en din til å fortsatt kunne ta mot analoge sendinger (selv om du ikke er tilkoblet et slikt nett).

Derfor kommer du garantert å tape en eventuell retssak...

Lenke til kommentar

Må du ikkje ha ein dekoder som tar inn kabel-TV-signalene og sender dei vidare, dekodet, til TV-en via Scart, S-Video eller liknande og ikkje via antenneinngangen?

Eg har ein idé. Finn litt svart tape, tape igjen antenneinnganen, ta bilete av det og send til rikskringastinga. Skriv at du derfor vil sleppe betale lisensavgift.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Må du ikkje ha ein dekoder som tar inn kabel-TV-signalene og sender dei vidare, dekodet, til TV-en via Scart, S-Video eller liknande og ikkje via antenneinngangen?

Nei, ved tradisjonell analog kabel-TV mottar man signaler som går rett fra antennekontakten i veggen via en coax-kabel til antenneinngangen på TV, og som TV behandler på samme måte som analoge signaler fra Tryvann og tilsvarende sendere. Sånn har det vært siden de første kabelnettene, da gjerne kalt fellesantenneanlegg, kom på 70-tallet.

Det du beskriver med dekoder og SCART e.l., er digital-kabel-tv. Relativt nytt, men kommer nok til å overta fullstendig i løpet av noen år, og da vil de analoge signalene i kabelnettene sannsynligvis skrues av.

Lenke til kommentar
Vil ikkje kabelnettet slås av når det analoget forsvinn? Er ikkje det same nett i forskjellig utgåve?

Kabelnett må ikke forveksles med antennenett...

Det som sendes i et kabelnett er som oftest et digitalt signal mottatt fra satelitt, ferdig dekodet og analogisert klart til bruk i din TV.

Det er dessverre svært mye forvirring, hvor mange tror bakkenettet er kabeltv osv...

Lenke til kommentar
Det er et moment i denne diskusjonen som ikke har blitt tatt opp: Kabel-TV.

Etter som jeg vet, kommer mange kabelselskaper å fortsette å sende analoge signaler i kablene, og derfor kommer TV'en din til å fortsatt kunne ta mot analoge sendinger (selv om du ikke er tilkoblet et slikt nett).

Derfor kommer du garantert å tape en eventuell retssak...

Godt poeng, hadde glemt at kabelanlegget fortsatt også sender analogt.

Get kan (vil?) derimot ikke levere kabel-tv her jeg bor, så jeg vil fortsatt påstå at TV-en min ikke kan fungere som en fjernsynsmottaker her jeg bor etter 20.april.

(NRK krevde vel for eksempel ikke inn lisens på Svalbard før de fikk mulighet til å ta inn fjernsynssignaler i 1984, selv om mange der hadde TV før det..)

Lenke til kommentar
Get kan (vil?) derimot ikke levere kabel-tv her jeg bor, så jeg vil fortsatt påstå at TV-en min ikke kan fungere som en fjernsynsmottaker her jeg bor etter 20.april.

Da er vi tilbake til det med kontroll... Lisenskontoret kan umulig kontrollere alle mottakere og mottakerforhold...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...