Gå til innhold

Riks-TV - flere tv'er - flere antenner ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp for å bestemme meg om jeg skal ha Riks-TV hjemme.

Ønsker å koble opp 3 TV-er og har da forstått det slik at jeg må ha 3 dekodere/tunere.

Vil det si at jeg også trenger å ha 3 vanlige antenner, eller er det mulig å koble alle dekoderne til samme antenne ?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Ut i fra det jeg vet om TV-signaler og koblinger må jeg si nei. Du trenger bare en forgreiner som denne.

Dersom du kobler ledningen fra antennen til forgreineren og deretter til dekoderene, så skal alle få signal. Vær forsiktig med at dersom avstandene fra forgreiner til dekodere blir for lang, så kan signalet bli svakere. Noen forgreinere har også en tendens til å svekke signalene.

Håper du ble litt klokere av dette

Sandemas

Lenke til kommentar
Heisann

Ut i fra det jeg vet om TV-signaler og koblinger må jeg si nei. Du trenger bare en forgreiner som denne.

Dersom du kobler ledningen fra antennen til forgreineren og deretter til dekoderene, så skal alle få signal. Vær forsiktig med at dersom avstandene fra forgreiner til dekodere blir for lang, så kan signalet bli svakere. Noen forgreinere har også en tendens til å svekke signalene.

Håper du ble litt klokere av dette

Sandemas

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

(re-bruker denne gamle tråden)

Jeg vurderer et skifte fra Parabol til RiksTV. Dette er uavhengig av konflikten som nå pågår mellom Canal Digital og Discovery, så jeg vil ta meg litt tid på å bestemme meg og hente inn diverse informasjon før jeg bestemmer meg for et eventuelt skifte.

I denne "gamle tråden" så ser jeg at noen har valgt å benytte seg av en splitter med forsterker v passiv splitter, så jeg er interessert i litt informasjon/tips om hva jeg bør velge hvis jeg skifter til RiksTV.

Jeg vil ved et skifte ha tre (muligens fire) TV'er tilknyttet veggantennen, i pakken fra RiksTV så er det bare med en splitter til to TV'er så jeg må uansett anskaffe meg en splitter.

Mine spørsmål:

• Ved mange TV'er på en splitter vil signaltapet være så stort at jeg bør gå for en "aktiv" splitter (forsterker)? TV'en som er lengst fra antennen vil ha en kabellengde på 12-15 meter, resterende TV'er i underkant av 10 meter.
  • Hvis jeg skifter til RiksTV så er det ikke frem til neste gode paraboltilbud, men et skifte som vil vare en stund frem i tid. Fiber er pr. dato ikke tilgjengelig i mitt nabolag og forventes heller ikke i nær fremtid, så derfor betaler jeg for kvalitet hvis de "rimelige" alternativene er merkbart dårligere.
    Så spørsmålet mitt er om "billigsplittere" (aktive/passive) fra de vanlige kjedene vil være godt nok? eller har dere gode tips til hvor jeg bør handle og hvilke splittere (passive/aktive) jeg i så fall bør velge.

Selv om tilkopling av en fjerde TV kanskje er litt frem i tid så ønsker jeg i utgangspunktet tips om fireveis-splittere, men jeg har ikke noe i mot tips på treveis hvis der er noen gode alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...