Gå til innhold

Hva er dette for en gitar?

ventle

Anbefalte innlegg

Denne gitaren ligger ute på Ebay under tittelen "Gibson Supreme", men jeg stusser litt over den. Er dette en ekte Gibson Les Paul Supreme?

grunner til skepsis:

- prisen er latterlig lav, men antar den vil ta seg opp når budrunden nærmer seg slutten

- selgeren har noen negative tilbakemeldinger

- gitaren har tre pickups, skal ikke Les Paul Supreme stort sett ha to?

- flammeformede innlegg i halsen, skal ikke Supreme ha rektangulære innlegg med diagonal splitt?

grunner til ikke skepsis:

- "Supreme"-logo på hodet

- serienummeret er tilsynelatende autentisk, ifølge dette ble gitaren produsert 19. juli 2005, omtrent på samme tid som Gibson sluttet å bruke åttesifrede serienummer

- stemplet "made in usa" og "Åpen bok"-form på toppen av gitarhodet, sjeldent å se dette på kopier

Så jeg lurer på om noen kan svare meg: er dette en ekte Les Paul Supreme? Er det vanlig at Supreme-modellene er mye billigere enn Standard?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe... hvorfor ser den ikke ut som en gibson? Bortsett fra den ekstra pickupen og flammeinnleggene i halsen er den såvidt jeg kan se identisk med en ekte Les Paul Supreme ... er det noe jeg ikke ser?

spurte selgeren, og fikk dette svaret:

this is high Gobson copy

med andre ord er det en kopi, men produsert av hvem? Helt klart ikke Epiphone, ettersom det står Gibson på hodet (Epiphone får heller ikke lov til å bruke Åpen bok-avslutningen på hodet), men den er i alt for strøken stand til å være en Gibson/Baldwin. Som du sier, den er fet, lurer bare på om det er noe av kvalitet!

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Gobson.. Interessant :D Gitaren ser jo ut til å være av VELDIG god kvalitet! Ser faktisk veldig bra ut..!.. Men jeg ser det på hvordan made in USA og serienummeret er trykket bak på hodet.. Slik gjør ikke gibson det!.. Bortsett fra det ser jeg ikke noe annet.. Gibson har noen modeller med 3 humbuckers.. Innlegget kan være coustom shop!..

Lenke til kommentar
hehe... hvorfor ser den ikke ut som en gibson? Bortsett fra den ekstra pickupen og flammeinnleggene i halsen er den såvidt jeg kan se identisk med en ekte Les Paul Supreme ... er det noe jeg ikke ser?

Det var noe du ikke så ja. Supremen har flammelønn både bak og foran, begge er buet (carved), baksiden har binding også, den har ikke "tummycut" og ikke dekslet for elektronikken.

JorgenSeverin: Joda, Supremene har faktisk serienummer og Made in USA trykket bakpå headstock, om enn i litt mindre fet skrift. Min har det.

Geir :)

Lenke til kommentar

Har søkt litt på nettet, virker som om det er piratkopier produsert i kina det dreier seg om. Spiller greit nok, sies det, men langt unna en ekte gibson, så da antar jeg det ikke er samme kvalitet som Epiphone (som produseres i Korea, såvidt jeg har forstått). Tror jeg styrer unna, selv om finishen ser upåklagelig ut...

Det er riktig at noen Les Paul leveres med tre pickups (Les Paul Standard Ace Frehley bla.), men såvidt jeg vet ikke Les Paul Supreme :hmm: i så fall en ukorrekt designet kopi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...