NgZ Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 OpenSuse greier ihvertfall å vise grafisk grensesnitt av seg selv, uten at man starter med VESA safemode manuelt ved å redigere grub. Ubuntu ga bare en svart skjerm - den burde klare bedre, jeg velger jo safemode av en grunn når jeg starter live-cd-en. Dette løste seg delvis med nvidia-driveren fra siden til nvidia (den i pakkebrønnen fikk alt til å gå til helvete og medførte at jeg måtte redigere xorg.conf med pico), men det ble ikke akkurat stabilt. I tillegg bruker ubuntu sannsynligvis en eldre versjon av HAL, da både diverse dupeditter på hovedortet, harddisk, dvd-rom osv innimellom ga feilmeldinger, systemet frøys, eller hang seg mens det stårtet opp. (særlig ved initalisering (hvis det er det den gjør når den går gjennom hw i starten) av dvd-romen og montering av filsystem. Ubuntu 7.04 hadde jo en utdatert ALSA-driver, men heller ikke 7.10 kom med den nyeste, så da måtte jo det lastes ned og kompileres manuelt også. Nettverkskort fungerte ikke out-of-the-box, og det gjorde vel egentlig svært lite. Men dette er vel OT her. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Internet Explorer [7] er ikke så dårlig. Trident derimot! Trident er satans verk! hva er Trident? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 hadde windows update funket i opera, og det hadde vært null stress å fjerne IE hadde jeg vært fornøyd... http://windowsupdate.62nds.com/ Er ett alternativ til windowsupdate, for bl.a Opera og FF. og du får fint kjøpt pc uten Windows, MEN FOLK VELGER MED WINDOWS Hvis du spør de fleste som kjøper en ferdig oppsatt pc i diverse butikker som selger dette, om hvilke andre operativsystemer som finnes så tviler jeg på at de fleste er klar over at det finnes noe annet. Hvor mange PC-er kommer uten windows ferdig installert ? Enten så må du bygge noe selv eller lete en del rundt for å få til dette. Tviler også på at selgere er veldig flinke til å informere om andre alternativer. Så å si at folk velger windows vil jeg påstå er å strekke det ganske langt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Ta deg en tur i de vanlige el-sjappene. Der tviler jeg på du finner en eneste pc uten at windows følger med. Til og med Mac er nesten fraværende her. Skal du ha uten windows må du enten bygge selv, eller ha en selvbygger pc fra webbutikkene. Så med mindre du kan bygge, eller ønsker å kjøpe en ferdig pc blir den dyrere om du skulle ønske å velge et annet OS. Du betaler da for windows selv om du ikke velger å bruke det. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men det rammer en del. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Nei. I Norge har vi for eksempel Tundra som selger noen PC-er uten OS. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Så med mindre du kan bygge, eller ønsker å kjøpe en ferdig pc blir den dyrere om du skulle ønske å velge et annet OS. Du betaler da for windows selv om du ikke velger å bruke det. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men det rammer en del. Selv om OEM-prisen er lavere enn en ordinær Windows-lisens, blir det store beløp når man legger sammen. Så det er ingen tvil om at Microsoft tjener masse penger på folk som ikke engang ønsker å bruke Windows. På Blindern husker jeg en haug med Dell maskiner som hadde WinXP-klistremerke m/cd-key på, selv om alle kjørte RedHat Linux Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) eneste jeg kan tenke meg skjer er at Microsoft relanserer Windows N Edition "nå også uten Internet Explorer!". ...som ingen kjøper. PS. i tilfelle dette er nevnt tidligere; Jeg gadd ikke å skumme gjennom alle postene. Shoot me, i'm lazy. Endret 13. desember 2007 av Leken Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Ja, men det er isåfall feil måte å gjøre det på. Det vet vi fra forrige gang Microsoft gjorde et lignende stunt i Europa, for å tekkes EU. Istedet må de lansere Windows 7 uten nettleser i noen versjoner, og så la brukeren velge selv ved første oppstart hvilken nettleser h*n vil bruke. Det er plankekjøring å få til en slik rutine for Microsoft og finnes ingen unnskyldninger for å la være. Hvis de er redd for at noen skal stå foran andre på en liste over nettlesere, kan de bare lage listen som et rundt hjul som sakte roterer rundt inntil brukeren klikker på et av symbolene. Dette tipset skal Microsoft få helt gratis av meg. Ytterligere konsulenttjenester koster kr. 825 pr. time + kjøregodtgjørelse og diett. Endret 13. desember 2007 av Prognatus Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Sist jeg skulle ha laptop, fant jeg en omsider uten Windows. Ikke fordi jeg ikke skulle ha det, men jeg hadde en retail versjon fra før. Ellers hadde jeg betalt MS for enda en lisens som ikke hadde blitt brukt. Det er noen kroner på hver eneste pc. Det ligger vel på mellom 5-700kr for de som har hatt muligheter for å få igjen penger på en pc der windows følger med.. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Problemet er, at MS sitt operativsystem er installert på de aller aller fleste pcer som selges. De har så å si et monopol. Det følger med en nettleser. hvermansen har ikke peiling på noe annet og bruker den, eller de ikke bryr seg. Dette gjør at de andre som lager nettleser får mindre av kaka. Hvis produktet ikke er godt nok til å utfordre et annet har det ikke livets rett. Man bruker ikke Write og kabal fordi det følger med på maskin, man insallerer (Open)Office og CS i stedet. Hvis det ikke skal være lov å lykkes så kan man liksågodt legge inn årene med en gang. Det som er ironisk er at mange her mener at MS dikterer alt for mye, og må bli bestemt over, men de heier på EU som skal kontrollerere MS igjen. Det er vel kontrollen her som er det farlige? Om MS legger inn alt fra nettleser til antivirus i sine OS, så har vi et problem. Hvordan skal resten av programware produsentene overleve da? Det ville bli svært få alternativer. Vi ville vært prisgitt MS. Som en smekk igjen så ville prisene gå til himmels, og den teknologiske utvikling ville blitt bremset kraftig opp. Bare se hva MS tar betalt i dag. Hadde vi hatt mer reel konkurranse hadde en fulversjon kosta 1000kr. Om MS legger inn nettleser og antivirus vil brukerene få en brukelig løsning fra dag 1. Resten av programvareprodusentene overlever om de har gode nok produkter. Opera overlever ikke av at dere benytter Opera gratis på en PC men av helt andre ting. Prisene vil alltid bli diskutert, men det finns alternativer, så jeg ser ikke det som noe å whine over, man har et valg. MS saksøker nesten produsenter om windows ikke er forhånsdsinstallert, da de mener folk bruker pirat i stedet. Å få igjen pengene du har betalt for lisensen er ikke alltid like lett det heller. Det at windows er så utbredt, har resultert i, at vi gang på gang for utlevert operativsystemer som fungerer halvveis ved lansering. Konkurranse fører til bedre priser og bedre kvalitet på produktene. MS gjør egentlig hva de vil. Kilde? Folk må forstå at lar de en styre alt så blir det kjedelig. Ja det er en uting om EU får styre slik de har gjort til nå, og hindre fri konkurranse (selv om de sier de gjør det motsatte) Folk som sier opera ikke er noe bedre enn IE, tviler jeg på kan ha fulgt med i timen. Om en side fungerer dårlig i Opera, så er det nok mer det fordi siden er produsert etter MS spesifikke standarder. Snakker vi funksjoner så er jo Opera lysår foran. Samme med firefox. For meg er Opera bloatware til tusen, og jeg kan ikke fordra det. FF derimot syns jeg absolutt her helt kurrant. For meg skal en nettleser vise internettsider, noe alle gjør utmerket, selv om IE har noe igjen på å følge standardene, men det er i praksis ikke noe stort problem da de alle fleste nettsider er kodet slik at de håndterer dette. *Takker Opera og Firefox for en verden i internet uten merkelig og ubrukelige IE standarder* Og jeg takker virkelig MS for at de kom med oppgraderingen fra IE 2 til 4, noe som virkelig dro utviklingen videre.; hvis ikke hadde vi nok sittet med Netscape 4.06 Gold mye lenger, en nettleser som i alle fall brukt forholdsvis lang tid på å utvikle seg. På den tiden byttet "alle" til IE fordi det var en nettleser som fungerte vel så bra som Netscape, om enn ikke mye bedre. Kommer det en nettleser som gjør dette igjen, så kommer også folk til å bytte vekk fra IE, slik som f.eks folk gjorde når de brukte Netscape 4 i stedet for IE 2, som var en helt ræva nettleser. Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Er det kun eg så syns at opera er helt idiot? Microsoft lager OS og internet explorer og legger det med... så griner konkurenter? Buhhuhu alle folk i verden er for lite IT kyndig til å ta i bruk våres programvare derfor skal vi ha rett til å legge ved vårt produkt me windows. Stuselig... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Er det kun eg så syns at opera er helt idiot? Microsoft lager OS og internet explorer og legger det med... så griner konkurenter? Buhhuhu alle folk i verden er for lite IT kyndig til å ta i bruk våres programvare derfor skal vi ha rett til å legge ved vårt produkt me windows. Stuselig... Som jeg har påpekt tidligere handler det om mer enn bare kompetanse til å installere et konkurrerende produkt. Mange blir dessverre nødt til å bruke IE pga skole eller arbeidsgiver osv. Og vips havner vi i en negativ spiral som er til skade for alle, inkludert Microsofts kunder, fordi det tar mer tid og koster mer penger å utvikle websider pga Microsofts stadige saboteringer av standarder. Det hadde derfor vært til alles fordel om Micrsofots dominans hadde blitt redusert, slik at folk får et mer reellt valg, og at internett igjen blir basert på åpne standarder. Forøvrig er det ikke Opera software som har startet denne prosessen. EU har lenge jobbet med monopolsituasjonen til Microsoft. Og Microsoft har allerede blitt dømt nord og ned i andre instansert pga. lovbrudd i forbindelse med Java og diverse andre saker. Ellers jobber det mange dyktige folk i Opera, som Håkon Wium Lie. Det er denne mannen du kan takke for teknologier som CSS Endret 13. desember 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 En bedre idé tror jeg hadde vært å kreve at forhandlerne skal kunne installere og fjerne det de ønsker av programvare. Og så kunne Microsoft, Mozilla, Opera og Apple heller konkurrert med hverandre om å være forhåndsinnstallert hos de forskjellige forhandlerne. Nettleserprodusentene får jo en god slump penger fra de forskjellige søkemotorene for å være standardvalget i søkefeltet deres (det er derfor Opera kan gi bort nettleseren sin gratis og Apple i høst lanserte Safari for Windows). Skulle noen ønske å installere en annen nettleser er det jo bare å laste den ned når man kommer hjem. Godt sagt, og det er her saken egentlig er. Ikke at MS lager IE, WMP eller annen programvare, men at de integrerer det så tett i OS-et at det ligger der for nesten evig og alltid. Noe som blant annet gjør at vi forbrukere egentlig betaler for utviklingen av IE, WMP etc selv om vi aldri ønsker å bruke det. Og det er slik MS bruker sin markedsmakt, for MS har i realiteten monopolignende markedsmakt. Som Langbein så glimrende og saklig påpeker benytter de denne til proprietære standarder og rare løsninger. Noe som de av oss som har vært borte i mange intranettløsninger bygd på MS teknologi kan skrive under på. For oss som forbrukere hadde det vært langt bedre om MS ble tvunget til å ta vekk IE, WMP og enkelte andre programmer sin sterke binding til OS-et (de kunne avinstalleres enkelt). Faktisk burde de være tvunget til å kostnadsprise disse produktene separat. OEM produsenter kunne da valgt å bundle Opera/FF, VLC eller andre mediaspillere etc. Dette hadde langt fra gitt et dårligere produkt, men det stikk motsatte. Et historisk fakta alle bør være klar over, da MS begynte å bundle IE med OS-et var IE et helt frittstående program. Først når man begynte å få kontroll over markedet ble IE integrert inn i selve OS-et. Lenke til kommentar
thodd Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Kudos til Langbein for hardnakket å argumentere saklig selv når MS-fanboys kommer med usaklige argumenter Jeg er selv konsekvent bruker av Opera (er vel over 5 år siden jeg så lyset), og støtter dem i deres kamp mot monopolisten. Ja til økt konkurranse og for å åpne øyene til Hvermannsen om at det finnes alternativer til det som er bundla med Windows! Når det er sagt, så må jeg si at jeg har både FF og IE installert ved siden av, mest for å sjekke om nettsider jeg besøker enten er ubrukelig programmert, eller om programmeringen ikke følger standarder og dermed ikke funker i Opera. Et godt eksempel på en slik side som ikke ser bra ut i Opera er http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore/ Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Eg kan lett gå me at MS sprer IE med windows men aldri i verden om det er noe rettferdighet om de må legge ved KONKURENTENE sine programvare i sitt OS. Det er å be om for mye, skal store selskaper bere andre sine løsningen slik at konkuranse oppretholdes? Er ikke noe rettferdigt med det heller. Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 IE fungerer utmerket til å laste ned Firefox :-) Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Problemet er, at MS sitt operativsystem er installert på de aller aller fleste pcer som selges. De har så å si et monopol. Det følger med en nettleser. hvermansen har ikke peiling på noe annet og bruker den, eller de ikke bryr seg. Dette gjør at de andre som lager nettleser får mindre av kaka. Hvis produktet ikke er godt nok til å utfordre et annet har det ikke livets rett. Man bruker ikke Write og kabal fordi det følger med på maskin, man insallerer (Open)Office og CS i stedet. Hvis det ikke skal være lov å lykkes så kan man liksågodt legge inn årene med en gang. Det som er ironisk er at mange her mener at MS dikterer alt for mye, og må bli bestemt over, men de heier på EU som skal kontrollerere MS igjen. Det er vel kontrollen her som er det farlige? Nei, er svært få som mener håndtering av monopolsituasjoner er farlig. De aller fleste som har peiling innen dette, forstår hvorfor og vet hvordan man bør håndtere poteniselle monopolsituasjoner. Dvs, det er ikke monopol-situasjonen i seg selv som er farlig, men hvis selskapet bevisst benytter markedssituasjonen til sin fordel. Og mang en gang har man håndfaste bevis på at Microsoft sitt operativsystem går inn for å stikke kjepper i hjulene på konkurrenter. MS saksøker nesten produsenter om windows ikke er forhånsdsinstallert, da de mener folk bruker pirat i stedet. Å få igjen pengene du har betalt for lisensen er ikke alltid like lett det heller. Det at windows er så utbredt, har resultert i, at vi gang på gang for utlevert operativsystemer som fungerer halvveis ved lansering. Konkurranse fører til bedre priser og bedre kvalitet på produktene. MS gjør egentlig hva de vil. Kilde? Enig, dette utsagnet svelger jeg ikke før jeg ser en pålitelig kilde Folk må forstå at lar de en styre alt så blir det kjedelig. Ja det er en uting om EU får styre slik de har gjort til nå, og hindre fri konkurranse (selv om de sier de gjør det motsatte) Nei, markedet trenger faktisk at noen følger med fra sidelinjen i slike situasjoner. Man har ikke konkurransetilsynet for morroskyld. All erfaring tilsier at det trengs, og jeg forstår ikke hvorfor det er vanskelig å se. Du skal få lov til å være uenig i at MS har gått for langt i denne saken - men jeg håper du ser nytteverdien av et organ som setter foten ned når noen trår for langt. Så kan vi heller diskutere i noen år hvor denne grensen skal gå For meg er Opera bloatware til tusen, og jeg kan ikke fordra det. FF derimot syns jeg absolutt her helt kurrant. For meg skal en nettleser vise internettsider, noe alle gjør utmerket, selv om IE har noe igjen på å følge standardene, men det er i praksis ikke noe stort problem da de alle fleste nettsider er kodet slik at de håndterer dette. Det skal du få lov til å mene. Men dette har lite med saken å gjøre. Det er ikke kvaliteten på konkurrentens produkt som avgjør når den monopoliserende bedriften har gått for langt - det er det faktum at konkurranse blir bevisst motarbeided og hindret fra MS sin side. Kan forresten nevne at Intel har betalt større summer for at produsenter av datamaskiner skal bruke deres prossessorer, framfor en fra AMD. (På prossessormarkedet for desktoper har vi kun disse to produsentene.) Er dette greit? Er det dette du kaller fri konkurranse? *Takker Opera og Firefox for en verden i internet uten merkelig og ubrukelige IE standarder* Og jeg takker virkelig MS for at de kom med oppgraderingen fra IE 2 til 4, noe som virkelig dro utviklingen videre.; hvis ikke hadde vi nok sittet med Netscape 4.06 Gold mye lenger, en nettleser som i alle fall brukt forholdsvis lang tid på å utvikle seg. På den tiden byttet "alle" til IE fordi det var en nettleser som fungerte vel så bra som Netscape, om enn ikke mye bedre. Kommer det en nettleser som gjør dette igjen, så kommer også folk til å bytte vekk fra IE, slik som f.eks folk gjorde når de brukte Netscape 4 i stedet for IE 2, som var en helt ræva nettleser. Dette har du forsåvidt rett i, hehe. Men igjen - det ikke antall oppdateringer av IE som er stridens kjerne. Det er rett og slett spørsmålet om MS har utnyttet sin markedsposisjon til å motarbeide Opera, Firefox og andre. Selv mener jeg de har det, da det er vanskelig å få alternative browsere til å oppføre seg som default program under windows. Videre er det vanskelig å boundle Opera/Firefox med Windows, men det er ikke kjempealvorlig synes jeg. Hvis du derimot synes det er greit at alternative nettlesere ikke skal aktiveres når noen klikker en lenke i f.eks. msn, så er det greit. Men argumenter da for det, istedetfor å mase om paint, notepad, etc.. (dette gjelder for øvrig samtlige: disse nevte applikasjoner har lite med saken å gjøre, da det faktisk går an (litt vanskelig, dog) å sette egen installerte programmer som default for en filtype) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) IE fungerer utmerket til å laste ned Firefox :-) Jepp, men det omtrent det eneste den duger til Man må bare passe på å bytte startside før man åpner IE, særlig hvis man sitter på treg linje og/eller treg maskin. For ellers havner man ufrivillig på verdens dølleste startside, Msn.com Endret 13. desember 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 IE fungerer utmerket til å laste ned Firefox :-) Jepp, men det omtrent det eneste den duger til Man må bare passe på å bytte startside før man åpner IE, særlig hvis man sitter på treg linje og/eller treg maskin. For ellers havner man ufrivillig på verdens dølleste startside, Msn.com Akkurat det jeg pleier å gjøre etter jeg har formatert (og ikke har backupen i nærheten). Fast rutine: Bytte startside, inn på IE, Laste ned Firefox, slette IE. Samme vær eneste gang. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Eg kan lett gå me at MS sprer IE med windows men aldri i verden om det er noe rettferdighet om de må legge ved KONKURENTENE sine programvare i sitt OS. Det er å be om for mye, skal store selskaper bere andre sine løsningen slik at konkuranse oppretholdes? Er ikke noe rettferdigt med det heller. Det er det da ingen som ber om heller. Det man krever at den "tette, unaturlige integreringen" av noe som i realiteten er et frittstående program skal komme til opphør slik at OEM-maskinprodusenter (som tross alt leverer stordelen av installasjonene), kan levere maskiner uten IE, WMP etc men med andre. Og at vi andre også kan velge å kjøpe Windows uten tilleggene vi ikke vil ha, og som vi dessverre ikke kan avinstallere. I tillegg bør man kreve at IE og WMP prises separat i forhold til hva den reelle verdien av de er, og ikke prises skjult gjennom OS-et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå